Snöläget i Helags?

Någon som har koll på snöläget i Helags nu? Skall på en tur dit i helgen och kommer att gå med snöskor. Så jag hoppas att det finns något att gå på eller har mycket blåst bort eller smält? I Jämtlandsfjällen är det ju en hel del fortfarande, åtminstone förra helgen.

Nu har helgen gått så jag svarar på mitt inlägg själv.
Vi åkte ut på fredagen (21/4), då fanns gott om snö överallt. Fin porös snö ända från parkeringen i Kläppen. Vi gick med snöskor och pulkor (plastpulkor från Globetrotter). På Helags var det mixade fält med puder och hård snö. Tyvärr blåste det upp kraftigt på lördagen så att mycket snö försvann från berget. Söndagens toppturer gav bäst åkning längst ner, de första 100 fallhöjdsmetrarna. Längre upp fick man kryssa sig fram mellan stenarna i den hårda snön som fanns kvar. Även mildvädret kom och gjorde snön tung och blöt. Vi fick ett par sköna åk och en skön helg i stugan. På tillbakavägen var det också ont om snö. Leden hade tillräckligt fortfarande men inte länge till.

Skall åka upp lite tidigare nästa år. Slutet av Mars kanske.
Någon som har erfarenheter av snöläge och väder får gärna dela med sig.

Må gott.

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips