Snöläget i Helags?

Någon som har koll på snöläget i Helags nu? Skall på en tur dit i helgen och kommer att gå med snöskor. Så jag hoppas att det finns något att gå på eller har mycket blåst bort eller smält? I Jämtlandsfjällen är det ju en hel del fortfarande, åtminstone förra helgen.

Nu har helgen gått så jag svarar på mitt inlägg själv.
Vi åkte ut på fredagen (21/4), då fanns gott om snö överallt. Fin porös snö ända från parkeringen i Kläppen. Vi gick med snöskor och pulkor (plastpulkor från Globetrotter). På Helags var det mixade fält med puder och hård snö. Tyvärr blåste det upp kraftigt på lördagen så att mycket snö försvann från berget. Söndagens toppturer gav bäst åkning längst ner, de första 100 fallhöjdsmetrarna. Längre upp fick man kryssa sig fram mellan stenarna i den hårda snön som fanns kvar. Även mildvädret kom och gjorde snön tung och blöt. Vi fick ett par sköna åk och en skön helg i stugan. På tillbakavägen var det också ont om snö. Leden hade tillräckligt fortfarande men inte länge till.

Skall åka upp lite tidigare nästa år. Slutet av Mars kanske.
Någon som har erfarenheter av snöläge och väder får gärna dela med sig.

Må gott.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips