Snöbivack med barn?

I mellanstadiet hade jag en tjej i min klass som berättade att de hade som tradition i hennes familj att alltid övernatta i snöbivack när hennes bror fyllde år i januari. Detta hade de gjort så länge hon kunde minnas. Jag tyckte att det lät lite extremt då, och nu när jag själv har småbarn tycker jag att det låter ännu besvärligare. (Men så är jag ju grön också...). Är det någon som har erfarenheter av detta, att övernatta ute vintertid med barn? Hur gamla har i så fall barnen varit när de var med första gången?

Om du är van att gå heldags vinterskidturer med barnet är steget till snöbivack kort.
Men betänk att det är kylskåpssvalt i bivacken....
När vår dotter fortfarande var i blöjåldern började vi och hon tycks inte ha tagit skada. Men till oförstående bekannta bör man nog inte torgföra det hela till....
Är du tveksam så ponera att barnet är med och gör det själv först...du blir väsentligt säkrare när du tänkt igenom och planerat...
Lycka till
//J

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Det ska inte vara några problem så länge barnen har en sovsäck som klarar temperaturer under 0. Prova dock i en snöhög utanför tomten el. dl. första gången så att det är nära till värme om det blir kallt/blött.

Jag gick i mellanstadiet när jag sov jag utomhus på vintern första gången. Då var vi några kompisar som fick för oss att bygga en iglo vid fjällstugan och övertalade föräldrarna att få sova över i den. Trots att vi hade täcken istället för sovsäckar sov de flesta av oss större delen av natten. (Fast vid 7-tiden på morgonen var det skönt att flytta in och sova någon timme i varm säng.) Något år senare var även en lillasyster i 5-årsåldern med i iglon. Hon sov gott.

/Ylva

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips