Snöankare/snötältpinnar

Första försöket blev ingen lättviktare och dessutom onödigt stort! Jag tänkte därför göra nästa ankare hälften så stort i jämförelse med detta försök. Dvs istället för ca 4,255 dm² kommer nästa att bli ca 2,125dm². Jag tänkte även behålla antalet hål, 8st+2st för wire. Kanterna bockas och får även samma mått som tidigare.

Viktskilnaden mot mina HB snötältpinnar är ruggigt stor. Samma ankare hade vägt ungefär 130 g om det varit gjort i härdad alu. Å andra sida går HBs snötältpinnar att vrida med mild handkraft vilket inte går att göra med det här ankaret.

Jag vet att det blir tungt med detta material, men resten? Kan jag göra det annorlunda? Några kommentarer och/eller kloka tankar som kan föra arbetet framåt?
 

Bilagor

  • Ankare1.jpg
    Ankare1.jpg
    48.3 KB · Visningar: 1,856
Rostfritt rules!

Snöankare funkar ju lika bra med snöfyllda fryspåsar, lovikavantar eller vad man vill. Bara man gräver ner dem ordentligt.
 
Denna turen blir 18 dagar så jag/vi vill inte använda frys eller konsum påsar, isskrapor osv. Skidor ,stavar och spadar går bort då vi vill ha möjlighet att lämna tältet. Men, tack för förslaget i.a.f!

Nåväl, åter til mina frågor! Kan jag göra arbetat eller deignen annorlunda? Några kommentarer och/eller kloka tankar som kan föra arbetet framåt?
 
Denna turen blir 18 dagar så jag/vi vill inte använda frys eller konsum påsar, isskrapor osv. Skidor ,stavar och spadar går bort då vi vill ha möjlighet att lämna tältet. Men, tack för förslaget i.a.f!

Nåväl, åter til mina frågor! Kan jag göra arbetat eller deignen annorlunda? Några kommentarer och/eller kloka tankar som kan föra arbetet framåt?


Jag framhärdar ( från andra trådar etc.. ) att vanliga billiga packpåsar typ McKinley är riktigt bra. Glatta i tyget så ingen risk att snön fryser fast, billiga, lätta och går såklart att använda till att ha saker i... Men dina snöankare ser bra ut :)
 
Holy fuck! 339 gram! Hoppas du har pulka :)

Tunnare och lättare material, 1/3 storlek och en böj på mitten för vridstyvhetensskull så är du i hamn! Jag har till och med fundrat på att fräsa ut två tjocka järn klumpar med spår så jag får en böj både på höjd och bredd och sen pressa tunn alu mellan dem.

Jag har använt mig av 10*15cm 4mm plywood på några turer, enda problemet jag stött på hitils var i Norge för några veckor sen när det var 1 meter pudersnö, men då fick knappt ens stooora snöskorna fäste.
 
Ska verkligen tält-"pinnarna" väga lika mycket som tältet? Hur tjockt gods är det?
En snabb kalkyl ger 1mm..

Att ta hållfastheten på hillebergs snötältpinnar när man bryter i dom känns som ett dåligt argument, det är inte sån belastning dom utsätts för.

Jag har använt hillebergs pinnar, hemmagjorda i plywood, skidor och grenar som tältpinnar,och det är bara grenarna som inte är direkt bra för dom blir för mjuka för att ge ordentligt stöd..
Resten måste man ha spade för att få upp på morgonen. :)

Men att ta med enorma ankare känns överflödigt, sätter man en snötältpinne rätt så sitter den utav helvetet även om det är sockrig snö, det går att lösa.

Jag tycker det här känns bara onödigt, men dock, snyggt jobbat, snyggt snö-ankare!
Men som tältpinne? Nja..

Edit: Sen tror jag inte att "hållfastheten" i snön kan räknas bara i kvadratdecimeter utan det har även att göra med hur det är format..
Exempelvis hur en spark har oerhört mycket bättre bärighet på is än fötterna trots att bärytan är ungefär lika stor..
 
Senast ändrad:
Aluminium

Jag har gjort mina egna vinterpinnar av Dural (aluminium + koppar 4%) 1mm tjocklek.
30x10 cm med en knäck längs med pinnen i mitten på ca 90 grader.
Ett hål med snöre i änden på pinnen för att fästa mot tältet är tillräckligt.

Efter 30min i snön sitter pinnen som berget. Måste grävas upp varje morgon!
 
En vanlig deadman för klättring är ju gjord i aluminium, tror att det borde hålla med det i tältpinnar också :). Deadman-modellen (som du kör med) har egenskapen att dyka i snön vid belastning, kanske mindre kul när man ska gräva upp dom varje morgon. Böjen i överkanten på din deadman leder troligen till att den svänger när den dyker.

Tunn plywood eller billiga påsar, det tror jag mer på. Ta med sommarpinnarna också, ibland är snön hård som 17

Nedan DMM Deadman, 360 g

deadman06.jpg
 
Senast ändrad:
Plywood

billigare, lättare, och binder bättre med snön....

10 x 30 cm med hål på mitten som placeras liggandes i snön...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg tänker göra snöankare. Gör det själv 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.