Snöankare/snötältpinnar

Jag har inte testat själv än men jag fick tipset av en Norsk klättrare.
Fyll med snö, sträck och gräv ned. Trampa ovan på och låt frysa så snön stelnar.

26 gram styck

Någon som provat??

http://www.rei.com/product/725165

26 gram? Mina från Exped väger bara 16 gram styck :p De funkar rätt bra men snön måste vara lite "kramig", puder eller mycket tjock skare så är det väldigt svårt att få dem att kunna ta nån belastning. Påsarna brukar åka med av bara farten men i 8 fall av 10 använder jag pinnar istället
 
Modell två

Många av nackdelarna med första försöket var jag redan medveten om, men jag fick en del kloka tankar om förbättringar på snöankaret. Tack för alla bra råd och tips.

Jag hade egentligen velat pressa in en kant i mitten samt en i överdelen men pressen är trasig. Att t.ex. punkta fast en list i överkanten för att på så sätt få det styvare valdes bort relativt fort. Därav bockningen på översidan. Då jag inte kommer att använda dessa ankare vid alpin klättring, och därför inte utsätta dem för fall, bör inte den övre bockningen spela någon annan roll än att styva upp plåten.

Dessa förbättringar gjordes med modell två:
Tunnare plåt
Arean är nu ungefär hälften av prototyp ett
Antalet hål ökade i % mot arean
Trubbigare spets

Det som jag planerar att förändra till prototyp tre, är att:
Borra hålen för lina/wire större
Borra flera hål, i samma diameter som hålen för wire, på sidorna

Feedback? Vad kan förändras, kan något göras annorlunda? Använda wire eller repsnöre?
 

Bilagor

  • Alles 041.jpg
    Alles 041.jpg
    33.5 KB · Visningar: 1,098
Snyggt jobb. Det där lär väl tåla det mesta. Kan du inte popnita fast något som förstärker på översidan. Då kan det väl inte dra uppåt vid belastning, eller?
 
Ett knippe grenar/kvistar på tvären med repet fäst kring dess mitt, gräva ned och packa snö över?

I övrigt så kör på tunn plåt, den kommer iaf inte bågna, och fixa en schysst knäck likt du gjort hittills så får du nog till riktigt bra grejer där - ser fint ut hittills, både version ett och två. Plåten kan ju faktiskt rent av vara så tunn att du bara kör ett 3mm vik i de tre sidor som ej går ner sida först i snön.
 
Ett knippe grenar/kvistar på tvären med repet fäst kring dess mitt, gräva ned och packa snö över?

I övrigt så kör på tunn plåt, den kommer iaf inte bågna, och fixa en schysst knäck likt du gjort hittills så får du nog till riktigt bra grejer där - ser fint ut hittills, både version ett och två. Plåten kan ju faktiskt rent av vara så tunn att du bara kör ett 3mm vik i de tre sidor som ej går ner sida först i snön.


Inte alltid det finns, eller är tillåtet att bryta kvistar. Sen betvivlar jag starkt funktionen.
 
Inte alltid det finns, eller är tillåtet att bryta kvistar. Sen betvivlar jag starkt funktionen.

Jag förstår om det inte finns kvistar och dylikt att tillgå, frågetecknet lades till pga undran om det fanns att tillgå på den tänkta tältplatsen/i området. Funktionen vet jag fungerar i snödjupet en snöankring i regel används vid. Går ju exempelvis att ankra rep vid repellering på detta sätt.
 
Jag har goda erfarenheter av REI-liknande "musfallskärmar" av egen tillverkning. Det finns bild på en sådan i den här artikeln:
http://www.fjaderlatt.se/2007/11/vintertur-med-ltt-packning.html

De är ca 10*10 cm, sydda av silnylon och med vanliga polyester ("siden")-band från sybehörsaffären. Vikt 9 gram styck.

De fungerar utmärkt till tältlinorna men inte riktigt lika bra till attt fästa tältkanter och liknande, eftersom de behöver grävas ned. Men detta gäller ju även de snöankare som trådskaparen jobbar med.

Jag använder alltid skidor och stavar i tältets fyra hörn, och sedan tyg-ankarena, kanske i kombination med nedtryckt Snow-Claw eller pulka. Vill man inte låsa skidor och stavar behövs något annat i nederkanten på tältet, typ avsågade elrör eller inköpta snötältpinnar.

Men de här tyg-fallskärmarna fungerar utmärkt när man gräver ned dem och att istället använda flera hundra gram tunga metallplattor är inget jag personligen känner vara så mycket bättre att det motiverar vikten.

Jörgen
 
Grått avloppsrör!

Jag gjorde snötältpinnar mha ett avloppsrör ca 75mm diameter...

* kapade röret i ca 25 cm längd

* klöv det i ca 5 cm breda remsor mha en japansåg

* spetsade ena änden en aning

* borrade två små hål mitt på pinnen, och ett lite större längst upp

* rundade alla kanter med sandpapper

* satt en ögla med repsnöre i de två hålen på mitten

Vid användande träs tältets lina (har kompletterat med repsnören i samtliga fästpunkter på tältet) in genom repsnöret och runt pinnen, pinnen kan sedan användas både på djupet och tvärs beroende på snön.

Det som känns lite avigt är att den rundade sidan av pinnen ska vara mot tältet så inte pinnen skär åt sidan vid belastning. rätt tält--------( fel tält---------)

Har funkat utmärkt i ca 12 nätter de senaste vintrarna

mvh zacke
 
Utvärdering

Jag kom över härdad aluminium och pressen på jobbet blev lagad så därför modifierade jag mina snöplattor. Materialet blev Alu, överkanten blev pressad dubbelt i stället för bockad/svetsad, lite mer fryshål, vikten 72 g st och färgen blev orange.

Utvärdering:
Den färdiga produkten är använd både privat och i jobbet dvs tot 23 nätter sedan v9. När jag ankrat upp tälten(Keron 3 GT, Keron 4 eller Saivo) har tre plattor fått vara mot vinden, på kortsidan, och en platta på motsvarande kortsida. Resterande tältpinnar har varit HB.

Jag får,personligen, ut det jag vill ha av mina plattor. De fryser fast snabbt, tål vilken behandling som helst, hittas lätt i snön, blåser svårligen bort och ffa så står tältet stadigt relativt fort. Om det är kallt och/eller blåsigt vill jag snabbt förankra tältet, vilket gått mycket bra. På morgonen har de jämt varit rejält fastfrusna. Vid tältning i skogslandet med djup pudersnö fungerar de inte lika bra, då har jag, som vanligt, använt grenar eller vad jag kommit över.

Viktigt att komma ihåg är att det här är vad jag anser fungerar för mig och mina behov. Det är inte ett axiom på något sätt. Om målet med turen är att gå så lätt som möjligt så bör man anpassa utrustningen efter det. För plattorna väger ju faktiskt nästan hela tre hg för fyra st. I mitt fall så anser jag det väl värt att ha med dem på fjället, i pulkan, och den dagen jag inte orkar eller vill ha med dem får jag helt enkelt hitta en annan lösning.
 
Plastpåsar, plywoodskivor, kvistar och lovikavantar i all ära men jag tycket dina aluminium "ankare" helt klart bäst.

Skulle vi kunna få bild på skapelsen med lite mått och aluminium tjocklek?

Sådär 11månader efter senaste posten ;)
 
De här från northstar.se funkade kanon när vi tältade med kåta för en vecka sen i Jämtland. Vi hade 50 cm modellen som kostar 25 kr styck. De satt som berget, det brallade i ordentligt en natt, och det räckte med att sparka till lite lätt så släppte de från snön när det var dags att fälla lägret. De fanns i 30, 40 och 50 cm. Rekommenderas!

hcasnsastake.jpg


Tältpinnar i aluminium för främst snö men också djupsand och myrmark.

Tillverkad i hökvalitativ aluminium för krävande bruk.

Modellen är borrad för att du skall kunna armera dessa med t.e.x kvistar träd etc då extra bärighet behövs då snön är mycket torr och lättflyktig.

Denna 50cm modell passar utmärkt för djupare lössnö samt då du behöver extra bärighet i dina förankringar, (För tex stora tält, kåtor, större vindskydd etc.

Längd: 50cm
Diameter: 35mm
Vikt: 70g
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg tänker göra snöankare. Gör det själv 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.