Snö på Kungsleden?

Hej!

Har tänkt ge mig på att vandra Kungsleden i år, från söder till norr.

Nu undrar jag, när riskerar man snöfall efter sommaren?

Så jag kan räkna ut baklänges när jag bör starta från Hemavan :)

Tack på förhand från ny medlem

/dibblah

Det kan komma snö även på sommaren men efter mitten av september blir risken större. Kolla på SMHIs hemsida där har de snödjup flera år bakåt.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Under juli/augusti är snöfall rätt ovanligt men kan inträffa. Oftast är det dock på högre höjder det faller och jag har aldrig upplevt att nysnö utgjort ett problem under den perioden.

Risken/chansen för snöfall ökar gradvis under hösten och snabbare på högre höjd. Det finns inget "trappsteg" i den ökningen, men jag instämmer med föregående i att möjligheten till snö blir mer påtaglig efter mitten av september.

Med tanke på att STF-stugorna här uppe har öppet till den 18 september 2016 så kanske du ska planera för att nå Abisko ungefär vid den tiden, även om du inte planerar att bo inomhus. Stugornas öppettider är en god indikation på hur länge det anses vara lämpligt att vara ute på fjället, såvida du inte har mycket god fjällvana.

Efter stugornas stängning dras båtarna upp där du måste passera sjöar, och då kommer du inte över. Besked om tidpunkten bör kunna fås från länsstyrelsen.

Lycka till önskar Pelle

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips