Snart stolt ägare av Garmin etrex vista

Sitter vid brevlådan varje dag nu, och väntar på min navigator. Det enda problemet jag har just nu, är att manualen är på Danska och Engelska. Är det nån som vet var jag kan få tag i en Svensk manual? Är nybörjare på gps så alla tips för t.ex. uppdateringar, tillbehör, nedladdningsbara kartor etc. är av stort värde.
Mvh Lelle...
 
Mycket att lära...

Jaha, då har du en del att sätta dig in i, då.

Jag vet att Sportmanship skickar med en översatt manual, men det är nog inte så lätt om man köper någon annanstans. Men manualen verkar vara skriven med tanke på den första utgåvan av firmware, så det är ett och annat som inte stämmer, ändå.
Hur den svenska är vet jag inte, men det skulle förvåna mig om den är bättre.

För övrigt rekommenderar jag en sökning på "Vista" i detta forum. Det har skrivits mycket här om den manicken.

Prova gärna på geocaching. Det är ett utmärkt sätt att använda sin GPS, vilket är enda sättet att verkligen lära sig hur den fungerar.

Sen går det ju bra att fråga saker här, om du inte hittar en avhandling om vad det nu är redan.

Anders
 
Svensk handbok

Den svenska handboken följer naturligtvis
bara med GPS:er levererade genom Sportmanship. Har du valt att inte köpa av en auktoriserad, svensk återförsäljare så får du nog nöja dig med ka böcker. De svenska böckerna är en ren översättning (om än mycket god) och har t.ex. de engelska skärmbilderna som illustrationer.Jag skulle rekommendera att använda den engelska boken som är mycket bra, också för en nybörjare. Ha GPS:en inställd på engelska tills du hittar runt i den och först då slår du över till svenska. Är det något du undrar över så letar du på nätet och hittar du inget så frågar du här och får säkert svar.

Uppdateringar finner du här: http://www.garmin.com/products/etrexVista/download.html

Tillbehör finns här: http://shop.garmin.com/accessories_for_product.jsp?sku=010-00243-00

Om din Vista är köpt av en någorlunda seriös handlare i Europa har den en "Atlantic" (Europa/delar av Afrika) grundkarta. Vill du har detaljerade kartor köper du MapSource MetroGuide Europe som kommer ut i dagarna. Se upp för att vissa säkert försöker kränga ut den gamla MetroGuide Sweden/Denmark. Om du kan köpa den väldigt billigt kan det ändå bli affär för dig eftersom det finns ett uppgraderingspris. Se tråden om MetroGuide.

Lycka till!
[Ändrat av PR 2002-03-01 kl 04:53]
 
Svensk återförsäljare

"Auktoriserad, svensk återförsäljare" är generellt sett ett otyg inom de flesta områden. De ser till att priset blir mycket högt, medan deras uppgift eg. är marknadsföring. I allmänhet skall man vara glad om man slipper handböcker på svenska, översättningar till små språk är sällan lyckade.
 
Svenska åf

Kurt, jag håller inte med om ett så generaliserande påstående utan tycker att en kunnig återförsäljare ofta kan tillföra en hel del. Framförallt för en nybörjare. Hur högt man värderar den hjälp återförsäljaren kan ge vid t.ex. ett garantiärende är naturligtvis upp till var och en.

Garmins böcker tycker jag är bra och de översättningar jag sett (GPS III+, Vista och SP III) håller god kvalitet. Det syns att översättningen är gjord av folk som vet vad det handlar om. Då jag tittade på Magellan MAP330 förra sommaren var både originalet och översättningen däremot av sämre kvalitet och levererades dessutom bara på CD.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.