Snart finns det kanske förutsättningar att få bättre ordning på genetiken ?

Den förvaltning vi haft under lång tid har ju handlat om att minska populationen? Så nu ska lösningen vara att minska populationen ännu mer?

Om vi drar det till sin spets så kan vi säga att vi lyckas skjuta bort allt utom en hane och en hona (som inte är släkt). Visst, det gör att deras avkomma inte blir inavlad. Men vad händer sen med nästa generation när de enda kvarvarande vargarna alla är syskon?

Jag håller med om att avskjutning av inavlade exemplar är en bra åtgärd, men inte att samtidigt minska populationen. Populationen måste öka för att djurens rörlighet ska öka och blandningen bli bättre.

Sen är ju jag extremt skeptisk till att jägarna faktiskt lyckas låta bli att skjuta de individer som behöver sparas.

Nej, den förvaltning vi haft under lång tid har ökat stammen från en handfull till runt 400st inventerat innan våren valpkullar föds.

Nu är det ju inte så att det är jägarna som väljer i vilka revir licensjaktens avskjutning ska ske, utan det gör våra myndigheter.
När det gäller att på individnivå avgöra inavelsgraden på en Varg och avgöra om den bör sparas eller inte. så är det naturligtvis inte möjligt att göra för en jägare på pass i skogen....den avvägningen måste ju ske revirvis innan jaktstart av våra myndigheter.

Jag deltar egentligen inte i vargdebatten eftersom jag saknar de starka åsikter som krävs för att få vara med där. På behörigt avstånd från barrikaderna reagerar jag därför på en detalj i veckans nyheter som tycks ha passerat obemärkt bland de vanliga rösterna i detta sammanhang: kostnaderna!

"För att närmast halvera av vargstammen krävs en kraftigt förstärkt förvaltningsplan, med övervakning på individnivå och möjligheten att snabbt förflytta vargar.

Regeringen och Sverigedemokraterna förstärker därför Naturvårdsverkets anslag med 81,3 miljoner för nästa år, med 124,9 miljoner för 2027 och 132,1 miljoner för 2028, enligt budgetpropositionen för 2026."

Utan att veta mer om underlaget så läser jag detta som att varje varg i landet håller en heltidsanställd på Naturvårdsverket sysselsatt. Dessutom framgår att kostnaden är omvänt proportionell mot antalet djur. Kanske läge för en engagerad skattebetalare att lägga sig i denna förgiftade debatt och börja med frågan: vad får det rimligtvis kosta?

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips