Snabbtorkande knickers för fjälltur?

Hej!
Jag är på jakt efter knicker eller som de heter nu, tre-kvarts-byxor, för fjällbruk. Jag har ett par Lundhags professional kängor som är ganska höga, och det är onödigt att ha byxor över dom, då blir byxorna bara skitiga i onödan och jag drar in skit i tältet.
Är det någon som har tips på bra snabbtorkande knickers?
Jag har tittat lite på Tenson, Peak Performance, Tierra och North Face.
/nisse
 
Snabbtork

Vill du ha något snabbtorkande så är vad som helst i 100% syntet det enda rätta. Ju tunnare tyg desto mer snabbtorkande. Generellt tycker jag att man inte behöver så tjocka byxor som man kan tro på vandring. Om de håller i 5 eller 10 år ser jag som mindre väsentligt. Det är för mig viktigare att de är lätta och just snabbtorkande.
Ett mycket behagligt syntetmaterial är Haglöfs Climaticväv. Jag har ett par sådana byxor, men tycker de är i kraftigaste laget.

Hälsningar
Jörgen
 
Du kan också testa att köpa antingen ett par billiga från ITAB eller något dyrare märke, och sedan klippa av benen i lagom längd och fålla själv. På så vis kan du välja vilken modell som helst bara den sitter rätt i midjan, och sedan kapa till rätt längd.
 
Fjällräven Sipora

Siporan är delbar på två ställen: Dels till shorts och dels till knickers. Suverän torktid!
HåkanF
 
schweingaard; sa:
Hej!
Jag är på jakt efter knicker eller som de heter nu, tre-kvarts-byxor, för fjällbruk. Jag har ett par Lundhags professional kängor som är ganska höga
/nisse

Jag har ett par millet 3/4 långa byxor som jag gick med i alperna + professional kängor. Det var luftigt och bra. Det enda minuset var att jag såg ut som en clown på rymmen... och eftersom det är VIKTIGT att vara SNYGG på fjället .... :)
 
terminologi

Knickers:
jag ser framför mig ett par knábyxor typ dessa som Sixten Jernberg klär pà bilden: slutar strax under knät, där den knyts ât, samt gâr ihop med strumpan. gammal klassiker i alpina sammanhang.
gal1956w_l_03.jpg


Här bör man se upp, pà det att Kickers pà engelska´mest anvánds för att benámna damers underbyxors. Knickerbockers ár en mer tráffande beskrivning om man vill tala engelska.

De byxor som illustreras ovan i inlägg av Martin, kallas pà dessa breddgrader PIRAT-BYXOR.

vad kallas de i Sverige? Knickers?
 
3/4

I Sverige brukar man väl säga 3/4 byxor, alltså tre kvarts byxor. Knickers är ju en speciell typ av tre kvarts byxa som användes mycket förr. T.ex. till folkdräkten.

De flesta märken har ju nuförtiden några olika trekvarts byxor. De bästa och stryktåligaste kommer från Prana(www.prana.com), enligt min åsikt. Finns hos Addnature(www.addnature.com).

Annars finns ju alltid fjällrävens i materialet MT(tunna, snabbtorkande och uv-skyddade), de är dock inte lika tåliga i materialet.

Mvh,
Per Nyberg
http://www.pangeaexploration.net
 
Re: 3/4

zeromaker; sa:
I Sverige brukar man väl säga 3/4 byxor, alltså tre kvarts byxor.

Eftersom det faktiskt är hela byxor så blir det nog trekvartsbyxor. Inte tre kvarts byxor, utan fyra kvarts byxor, med andra ord. Fyra kvarts trekvartsbyxor.

/Sär skrivnings polisen.

Äppelknyckarbyxor kan man också säga, men det kanske snarare är en alternativbenämning på knickers. :)
Fast trekvartsbrallorna är ju ett slags knickers, trots att de inte sitter åt vid knäna. Förresten sitter Itab-braxorna åt vid knäna om man vill, medelst dragsko. Så det ÄR knickers, om man vill. Om man inte vill så är de bara trekvartsbyxor. Flerfunktionellt med andra ord!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...