Snabbt ihopplockad matsäck?

Min bas är Parrots energikakor som jag köper på Konsum för typ 9 spänn och som jag alltid har ett lager med hemma och på jobbet. Kanonbränsle på långturer t ex Vikingaränn eller 08XC (mtb). Smakar dessutom så pass OK att man helt klart kan gå på dem en dag. Drar förstås en del vätska men det är ju ingen nackdel.

All proteinförda t ex ägg och bacon går bort bort bort. Hemmar bara upptaget av kolhydraterna och är tungt för magen under belastning. Marmelad på grovt bröd låter som en bättre kombination.

Detta sagt med utgångspunkt att jag ska ut på ngt annat än en "solskenstur". Är det det som gäller så åker allehanda bakverk med:)
Oscar
 
Vill minnas att jag någon gång hört en SSSK-profil säga att han brer massa smörgåspaket i början på säsongen och lägger i frysen. Kanske ett trick att ta efter.
Köper man MER/Festis eller liknande skall man vara medveten om att dom har lite för hög sockerhalt för att det skall vara optimalt ur vätskeupptagningssynvinkel, späd ut eller kompletteringsdrick vatten.

-Palle
 
Grunden:
Fikon, apelsiner, bullar, varm choklad (har nån provat att värma mjölk i termos, köpa choklad och trycka ner, åka skridskor (dvs blanda)?)

Snäppet värre:
Mackor

Å lite till (med kök):
Popcorn!

Lyx:
Grythyttans varma mackjärn (att laga med - inte äta, för mycket järn)
 
pasta i termosen

Lite varma kolhydrater är ju inte så tokigt heller, brukar stuffa lill-termosen kvartsfull med mackisar och sen fylla upp med buljong. Skaka och åk! Skaka igen och häll upp! Denna "pastagryta" brukar ha geggat till sig lite lagom tills det är dags för lunch, men för rätt grad av al dente krävs utprovning (mängd och typ av pasta i förhållande till mängd vätska och längd på blötläggningen)!

En termos med hetvatten tillåter självklart såväl kaffe som te, varma koppar (söta och salta), varm choklad och annat pulverbaserat smarr som man kan tänkas vilja ha i sig under en dag. Brukar ha en färdig påse med blandade pulvermojänger + torrmjölk i ryggan, så behöver man bara värma varmvatten på morgonen. Och bre mackor. Eller eventuellt passera 7/11, Pressbyrån, Statoil eller whatever.

:) /Lotta
 
Som regel har jag ingen särskilt hög ambition om att matsäcken ska ha några särskilda index eller annat kvasivetenskapligt. Om det finns nåt som ändrar sig ofta så är det väl idéerna om näringslära...

Kaffe, mackor, sockerkaka om man har det hemma, Maryland Cookies om man måste handla, chokladkakor, och om man vill ha nåt matigt kan man ta med sig korv med bröd. Korven tar man förstås i en vanlig termos. Det går i fler än man tror. Det sämsta med korv är väl att man måste släpa med senap o ketchup.

Ovanstående funkar om man ska på paddlingstur, skridskotur eller till klätterklippan. Tilläggas bör att jag är rätt flexibel när det gäller blodsockerhalten, så det här funkar över dagen, mellan en bra frukost och en middag vid hemkomsten. Självklart kan man ha med sig mer om man ska vara borta längre...

PS. Frukt är alltid rätt förstås.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ajn Hur snabbt fryser slask ihop? Långfärdskridsko 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.