SNABB kajak till hurtbulle

Motionskajak

Om du vill paddla i motionskajaker föreslår jag medlemskap i en klubb som äger sådana på så sätt kan du träna upp din balans under en sesong tills du är redo att köpa en båt. det finns i min mening 4 vägar att gå.

Antingen väljer man att fortsätta träna sin balans och köpa en än rankare kajak än klubben tillhandahåller eller så skaffar man en turracer (dem kan alla lära sig paddla i ganska dåliga förhållanden. eller så väljer man att gå utanför ICF godkända båtar och satsar på en surfski eller multisportbåt som båda tillhandahåller riktigt bra fartresurser med god stabilitet.

Alla dessa typer är ok motionskajaker men det beror på vad du vill göra mer än att träna i dem som avgör. Efterssom jag gillar havet och vill komma bort ifrån allt trälande på platt vatten och komma ut mer och fortare i stor sjö och leka när tillfälle bjuds är mitt val en surfski. är man mer intresserad av plattvattenpaddling med möjlighet att ta lite sjö och lite fors är det multisport som gäller. Gillar man utmaningar och verkligen vill se hur fantastisk människans balanssinne verkligen är är det en tävlingsbåt som gäller. Vill man ha en stabilare variant men fortfarande inte tänker utmana sig själv med varken grov sjö eller fors köper du en turracer.

Med dina mått om du välger tävlingsspåret skulle jag rekomendera en gammal cleaver x eller liknande det finns massor av dem och det är ingen som vill ha dem efterssom de har för hög volym för ungdomar och junior och seniorherrar paddlar alla i nya smalare kanoter även om cleavern haft världsbästatiden tills för ett par månader sedan. Jag skulle vilja säga att nästan vem som hellst kan lära sig att paddla i en cleaver även om den kan verka omöjlig i början. På en sesong är möjligt omman ligger i och är bestämd och inte har något imot att bli lite blöt ibland. (Alla har ju klarat av att lära sig cyckla). Du är för stor och tung fören jagga skall du ha en liknande till dina dimentioner får du leta rätt på en avanti.
 
Tipset om att gå med i en klubb är ju i sig klokt, men den lokala klubben har bara kajaker till ledarledda träningar. För min del tycker jag att det fina med paddlandet är att kunna ge sig ut själv, utan att behöva ha en bestämd tid osv. Mitt jobb mm gör att jag inte kan passa en veckotid och då är det bäst att ha egen kajak så man kan sticka ut när tillfälle ges.

Det kan ju för all del innebära att man får chansa lite, köpa en kajak - se om det passar - och i värsta fall byta på sikt...
 
Vad är det för klubb det kan inte vara bra utnyttjade kajaker om man bara får använda dem i grupp med ledare. Problemet är som sagt att balansen utvecklas ganska fort så om man börjar paddla i en touringkajak på platt vatten kan du byta upp dig till en tracer eller 101 efter sådär 10- 20 gånger sedan kan man börja prova ännu rankare kanoter när man börjar känna sig någorlunda stabil. Det är ganska bra att först paddla en tur i tracern eller vad det är och sedan efter det bara ta en liten sväng på ett par hundra meter i den lite rankare kanoten. Det är då inte speciellt praktiskt att behöva köpa 3 olika kanoter innom så kort tid och det andra problemet är att typ alla kanoter i spannet 101,tracer - vkv 100 och liknande har lyckliga ägare och i de flesta fall är det klubbar. så vill man inte gå rakt ifrån stabil kajak till väldigt ostabil utan några mellansteg är det väldigt svårt att lösa det på annat sätt.
 
Det är kanotisterna i Södertälje (enligt deras hemsida). Det är väl inte otroligt att det kan vara annorlunda ifall man varit medlem tag (fast det står inte så). Mitt problem är ju också att jag kan inte gå på ett antal ledarledda träningar (om de nu ens är avsedda för hurtbullar) så att ett "ömsesidigt förtroende uppstår" etc, eftersom jag har svårt att få in dem i kalendern.

Fast jag kan ju trösta mig med att jag antagligen behöver en säsong eller två för att bli ordentligt stadig, och då är det ju inte hela världen ifall man har egen kajak (som sedan EVENTUELLT "måste" bytas till en vingligare).

Det finns ett kanothus till i S-tälje som ligger vid kanalen istället för som det förstnämnda vid en sjö. Ska kolla vad som gäller det - har ett par kompisar som förvarar sina havskajaker där. Det finns sportigare kajaker där också, fast de är nog privata.

Om det tar 1-2 säsonger att bli van vid en mer rank kajak känns det OK, fast om man behöver kunna alternera mellan flera kajaker är det ju värre. Den "enkla" lsöningen vore annars att jag köpte en VKV 102 eller Tracer och försöker lära mig paddla den innan det blir hoppöst kallt i vattnet. Men det kanske är för svårt, om man är van vid havskajak (om än en lite smalare havskajak).
 
Jag pratade snabbare skutor med möjlighet för hav och svall från båt (i bättre väder) i helgen med ett par gamla tävlignspaddlare. Fick tipset om Zenith Explorer. Det borde finnas gamla och rimligt billiga där ute... Någon (Erik? Siven?) som vill kommentera tipset?

Patric (sitter okey i en Tracer på sjön)
 
mielo; sa:
Arneri; sa:
102:an är likvärdig med en 100:a men är tillverkad i plast.

Jag hade för mig att 102:an är den som brukar kallas Kåre, d v s en stabil sak, men jag kanske minns fel...

Förvirringen är total...

Jag tror det stämmer att 102 är Kåre och den kajaken är nog lite stabilare och har inte det typiska akterskepp som sportigare kajaker brukar ha.

Den kajak som jag sett till salu är säkert av annan modell och benämns felaktigt för 102 av säljaren. Kan vara en 101:a, om den rentav inte är ytterligare lite "sportigare" än 101:an.

Bild:
http://www.utsidan.se/medlem/album/visa.htm?ID=9408
[Ändrat av Mezzner 2004-09-06 kl 12:44]
 
Det är en 102:a

Kanoten på bilden är en VKV 102, en tävlingslåda som är ganska stadig jämfört med Tiger, Cleaver mfl.
/Pär
 
Att det är en 102:a syns bl.a. på den tvära stäven, "vingarna" och nummerlappshållaren bakom sittbrunnen.

Kåre och 101 har snett skuren stäv och bulligare former.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Siven snabb och lätt kajak med stor lucka fram? Paddling allmänt 8
jp Snabb kajak med lårstöd för roll? Paddling allmänt 11
T-man Hjälp med snabb motions/gammal tävlings kajak. Paddling allmänt 2
marwah Snabb hjälp om Rockpool Menai 18 Paddling allmänt 10
torger Tips på lös sits för snabb havskajak Paddling allmänt 21
Stuvarn Snabb hjälp (israpport) Paddling allmänt 1
Paddla.se Snabb havs-/motionskajak för tjejer? Paddling allmänt 14
Pumpagubben Välja en snabb motionskajak/stabil racer Paddling allmänt 15
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
AnnikaB Snabb kanadensare (Martre?) Paddling allmänt 3
Magnus_74 Snabb K2.a Paddling allmänt 2
Lackan Snabb kanadensare Paddling allmänt 2
ha-man Snabb plastkajak? Paddling allmänt 10
LisaJ Snabb fråga om vikt! Paddling allmänt 2
Joakim Ambrosson K2 - snabb, sjövärdig och packvärdig Paddling allmänt 0
rannug Val av snabb motionskajak med skott Paddling allmänt 15
erikmtb Arctic Voyager, eller annan snabb havskajak Paddling allmänt 1
rannug Snabb motionskajak med skott och släproder? Paddling allmänt 5
bieurn Snabb motionskajak? Paddling allmänt 4
Siven Fw2000 hur snabb är den ? Paddling allmänt 2
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.