Smulande ryggdynor på gammal Haglöfs

Jag hade samma problem med min Haglöfs Alaska ryggsäck som har samma bärsystem som tråd startarens.
Var buslätt att åtgärda, sprätta upp en sömn byt ut materialet och sy igen för hand eller med maskin.
Jag letade som en galning efter liknande material som originalet och det jag hittade som var allra mest likt var svart filtermatta till akvarium.

Bilagor

• 3247746a.jpeg
    3247746a.jpeg
    146 KB · Visningar: 131
Hur fick ni till "fluffigheten" i stoppningen?
Jag provade att stoppa in 20mm eva foam och det fyllde inte ut bra alls,10mm till kanske men kommer ändå inte bli som det var original.vad Har ni använt för material och hur blev det kontra original/fluffighet?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Är ju en orgie i vinklar. Absolut inte busenkelt att åtgärda ifall man inte bara knölar in nåt som en kudde.
Jag har mätt ritat klippt mallar,skurit ut i 20mm eva material,ska komplettera med en till 4mm eva bit sen sy tillbaka söm.
Detta är en mardröm.

När jag renoverade mitt bärsystem så gjorde jag följande:
Avbärarbältet:
Sprättade jag upp den översta sömmen på ’’ryggkudden’’, kant till kant.
(Där jag pekar med tummstocken)
IMG_1162.jpeg

Därefter gröpte jag ur det söndersmulade meshmaterialet och tog ut EVA skumplattan som var bakom meshmatterialet.

Slutligen nyttjade jag EVA skumplattan som mall och klippte till en bit av filtermattan jag köpt. När jag hade klippt till filtermattan förde jag in EVA skummattan och filtermattan i avbärarbältet samma väg och sydde inhoppet hela för hand med dubbeltråd.
Avbärarbältet tog typ 20-30min max.
IMG_1165.jpeg

Jag köpte 2cm tjock filtermatta, jag hade nog köpt 3cm om jag gjort det igen det funkade bra med 2cm och jag fick till ’’fluffet’’ precis som originalet med filtermatta samt EVA skum mattan som fanns redan.
Undersökte meshmaterialtet när jag byte det och det var typ identiskt med filtermattan.
Jag hade dock köpt en filtermatta med mindre hål(ppi)
Filtermattan köpte jag via amazon har jag för mig.

Ryggdynan sprättade jag upp den nedersta sömmen kant till kant och gjorde exakt som likadant som på avbärarbältet.
IMG_1164.jpeg

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips