Smörjning?

Har cyklat ca. 2500 mil med min cykel, är det dags att smörja vevlagret och hjullagren?? för det är aldrig gjort tidigare under dessa mil.

Samuel
 
Jag har kollat i serviceinstruktionen till min cykel och enligt den behöver man inte smörja nav eller vevlager. På bättre cyklar ska dessa ha underhållsfria lager.
 

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Vevlagret är som Håkan säger för det mesta helkapslat och underhållsfritt.

Naven däremot bör du nog ta en titt på. Det finns visserligen nav med kapslade lager (mina Hope-nav t.ex.) men standardnav med koniska lager (t.ex. Shimano) är gjorda för att man ska kunna justera och smörja dem.

Om du tänker göra det själv så finns det instruktioner här:

http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=105

Specialverktygen du kommer behöva är ett par kon-nycklar. Det är i princip ett par vanliga fasta nycklar, men tunnare för att få plats.

Det är lite knepigt att justera in rätt spänning på lagren efteråt. Man spänner, testar, lossar och spänner igen, testar osv. tills det blir bra. Om du har dåligt tålamod är det kanske bättre att låta ett proffs göra servicen åt dig.
 
Förmodligen inte

enSAM; sa:
Har cyklat ca. 2500 mil med min cykel, är det dags att smörja vevlagret och hjullagren?? för det är aldrig gjort tidigare under dessa mil.

Samuel

På min cykel så justerade jag konorna efter 14 000 km har inte behövt smörja hjullagren.

Vevlagren är kapslade och är s.a.s. fit and forget och byt om de havererar eller om du byter vevparti med en annan off-set så att du behöver en annan längd på axeln.

Däremot kan kedja, kasett och rulltrissor i drivsystemet vara moget för byte. En mycket viktig detalj för att hojen skall funka bra och växla väl.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips