Smider planer på en långfärdscykelresa...

och behöver hjälp med det mesta.

Genom mina två tidigare cykelresor runt Europa har jag fått blodad tand för långfärdscykling. Abstinensen håller på att bli outhärdlig. Föga anade jag att det skulle bli bra mycket jobbigare att sitta hemma och glo, än att cykla tio timmar om dagen, när jag tog mina första tramptag. Men abstinensens krafter äro stora, därför ger jag nu in för mina hedniska lustar och således planerar jag nu en ny färd.

Jag står och väljer mellan en panamerikansk resa, eller dra österut mot mellanöstern och Asien. Jag antar att båda har sina fördelar/nackdelar. Ex. antar jag att att det å ena sidan blir billigare om jag drar österut, å andra sidan är språkbarriären mycket mindre i Nord- Sydamerika. Hur resonerade ni, när ni bestämde eran resplan?

Dum som jag var köpte jag en aluminiumhoj till min förra resa och det känns inte så tryggt. Så jag åker nog tyvärr på att köpa en ny cykel. Jag funderar på att skaffa en Surly Long Haul Trucker, har ni några bättre förslag? Utan att prislappen springer iväg. Det mest anvancerade som jag har fixat på en cykel är bromsarna. Så jag betvivlar på att jag lyckas skruva ihop en hoj själv, men det kanske är precis vad jag behöver göra för att inte riskera att bli stående i önödan.

/Andreas Johansson
 
Tack för förslaget, men jag är ute efter en klassisk modell.

Du bör enligt min åsikt inte ännu utesluta liggcyklar.

Jag har cyklat på två vanliga långfärdscyklar en Nishiki Continental och en Cannondale T1000. 2003 köpte jag liggcykeln HP Velotechnik Street Machine och blev förvånad dels hur stabil cykeln var med packning och dels hur mycket bättre man upplevde landskapet då man fick bättre sikt framåt. Med en vanlig cykel tittar man mer än man tror i backen.
 
Har provat en liggcykelmodell på gymet och jag måste hålla med om att sikten blir bra mycket bättre på dem. Trots detta så gör jag ett konservativt val och kör på den gammla hedliga modellen
 
Surly LHT verkar vara verkar vara en härlig cykel. Oftast förespråkade på det här forumet är nog Surly, Marin och Thorn. Kolla också begagnatmarknaden efter billiga mtb-ramar i stål: http://www.crazyguyonabike.com/doc/page/?o=3Tzut&page_id=74971&v=3D

Vill du lyxa till en billig mountainbike kan du kanske sätta på en riktig touringgaffel med fästen för lowrider. Thorn säljer bl a en gaffel vid namn Mt Tura: http://www.thorncycles.co.uk/models.html

Stellan Johanssons Kona med fina lösningar för pakethållare:
http://www.sandstorm.se/sahara/utrustning_sahara.htm

Jag förstår hur du resonerar, men finns det någon annan anledning till att aluminiumhojen inte funkar, förutom att den inte är gjord av stål? Har du funderat på att strippa den och återanvända delarna? Vore intressant att få veta vad du tycker har funkat bra och dåligt med cykeln på dina tidigare resor. Jag har hojat lite med packning på en aluminiumram och det funkade helt ok, förutom ett par domnade fingrar, som säkert hade mer att göra med inställning av sadel och styre. Om cykeln är komfortabel och i övrigt duglig så kanske det kan löna sig att kolla på en trailer (och eventuellt ett starkare bakhjul?):
http://www.extrawheel.com

Hoppas något av det här var till hjälp, men du verkar ju redan vara på rätt spår. När börjat äventyret? :)
 
Jag är nyfiken på den första frågeställningen gällande val av färdväg. De flesta som kombinerar Nord och Sydamerika verkar välja Stillahavskusten. Har någon erfarenhet av att ha följt karibiska kusten och Atlantkusten genom Colombia, Venezuela och Brasilien?

Vad gäller funderingen kring prisbilden är min erfarenhet att det kan vara billigare att cykla i ett "dyrt" land än i ett "billigt" land, i alla fall när det rör sig om boendet. I länder som USA och Kanada är det i normala fall väldigt säkert att vildcampa. Jag brukar därför klara mig på tio dollar om dagen när jag trampar genom dessa länder.
I "billiga" länder har jag däremot svårt att koppla av när jag rest mitt tält, vilket får följden att jag hellre väljer ett billigt hotell.

Lycka till!

/Anders F
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Raskolnikov Cykla runt Island - högtflygande planer som kräver granskning från någon med insikt Långcykling 11
WesternWin Nybörjare med stora planer Långcykling 33
niking Specialized-Fjällräven kollektionen på väg bort Långcykling 0
tango Ny mobilväska på styret? Långcykling 17
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
avslutmedlemskap0904 Längd på cykelkedja Långcykling 7
olaab Bra väska för cykeltransport på flyget? Långcykling 6
rikard500 Dagsetapper och vikt på packning Långcykling 5
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
olaab Att dricka på långtur? Långcykling 33
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
Fröllan På två hjul i Europa. Långcykling 3
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
mThureson lowrider på racer Långcykling 11
thezood Tälta på Kattegattleden Långcykling 4
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Sam Borombon Bosnien på två hjul Långcykling 6
Henrik.nu Vilken storlek på Surly LHT Långcykling 10
eversmando Fotografisk expedition på 2 hjul mot Kina! (2015) Långcykling 1
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
HasseQ Bike-bilder på Flickr ... ! Långcykling 3
Minette förslag på cykel Långcykling 7
KoreaStyle Funderar på Tallinn - Riga Långcykling 10
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
Erkabubben Tips på hållbart stöd för touringcykel Långcykling 17
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
thureb Cykelprylar på Lidl denna vecka Långcykling 1
Henrik.nu "Lowrider" på dämpad framgaffel? Långcykling 21
M_gnus Sällskap på Tour De Europa 2014? Långcykling 4
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
fredl När börja träna valpen på cykeltur (i kärra)? Långcykling 7
musse592 Vad lagar ni på stormköket? Långcykling 13
Hinas Tips på vägar mellan Amsterdam - Milano Långcykling 0
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
basti Tips på rutt till Yellowstone! Långcykling 11
kafsh Storlek på Vaude aqua? Långcykling 4

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.