Smalare däck snabbare cykel?

Sådär! Nu sitter jag här hemma igen med min gedigna dammiga Thorn Club Tour medans min syster moterat på "racer slicks 6 bar 32 däcken" på sin gammla Cresent hon fick när hon var 9 år och farit till Fredrikshamn för att sedan cykla till Skottland...
Kan konstatera att det inte bara kändes skillnad på däcken, det gjorde dessutom att hennes gammla 7 växlade Cresent såg ut att ledigt kunna hålla en medelhastighet på runt 40 km/h. Ska ta och sätta mig på min Thorn och cykla ikapp senare i veckan. Känns som hon har ett psykologiskt övertag nu.

Det var typ sådana här däck fast smalare ( 26 x 1,3 )
http://www.cyclecomponents.se/cgi-b...ef=&artgrp=1862&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std
 
Hej Erik

Jag kör med 1,6 tums versionen av de däcken på min touringutrustade mtb. Har funkat prima under de 300 mil med varieranda packning jag hittills testat dem. Nackdelen är att de kräver ett rätt högt däcktryck som är svårt att uppnå med vanlig minipump. 1,3 tums versionen lär kräva ännu högre tryck.

Mange
 
Bra cykelpump

Road Morph G (med tryckmätare)
http://www.topeak.com/2007/products/minipumps/roadmorphg.php
Jag använder en sån här pump när jag åker med min racer och pumpar löjligt lätt upp däcken till 8 bar inför de tävlingar jag åker till eller vid punktering. Nackdelen är att den är ganska stor och att min lilla "utfällbara fot" har lossnat, skruven verkar har vibrerat bort. Köper man pumpen utan tryckmätare finns nog risken att man pumpar däcket för hårt. Sen kostar pumpen ca 300 kr.
Tryckmätaren verkar visa rätt tryck, någon gång verkar tryckmätaren inte ändra utslag och då brukar jag släppa ut lite luft och pumpa så jag ser att tryckmätaren rör sig upp till det tryck jag vill ha.
Jag tycker att denna pumpen är lättare att använda än många andra stora fotpumpar jag provat. Köpte den för att jag ville ha en portabel pump med tryckmätare, jag har nu inga planer på att köpa en rejäl fotpump då denna funkar fin fint.
Syrran köpte en likadan så det ska nog gå bra.
 
Crank Brothers

gör verkligt små och lätta men kompetenta pumpar säljs bl a av www.cykelnetto.com

Power Pump PP Pro har inbyggd tryckmätare och väger 120 gram med aluminiumchassi och längd 170 mm skall klara 8 bars tryck pris 250 kr.

Den minimala Power Pump PP väger 93 gram och får plats i en liten undersadeln racerväska. Lär klara 7 bar men det tar lite tid att få upp så pass högt tryck. En specialfunktion hos dessa pumpar är att de är växlade man kan alltså välja mellan högt trycke eller stor volym.

Thure
 
Blev lite nyfiken nu... har ju rejält grovmönstriga monsterdäck på min MTB, men har ju snabbkoppling på både fram och bak. Finns det möjligheter att köpa en tunnare fälg och tunnare däck och då minska rullmotståndet rejält? Mina är väl en 5-6 cm breda och för gyttjekörning :)

// Jocke
 
Jo

att ha alternativa hjul att byta med är en smart lösning specieltt om du har en racerkassett på slickshjulen. Men att köpa hjul fäg nav kasett etc kan kosta en slant speciellt om hjulen skall byggas för hand.

Thure
 
Bättre med mer luftvolym

Jag körde tidigare på 1,4 tum mtb däck med liten luftvolym men mycket tryck. Resultatet är lågt rullmotstånd men också mer våld på fälgring, ekrar, ram och kropp. Luftvolymen utgör dämpningen förutsatt att du inte kör heldämpat.

Numera kör jag med Schwalbe Marathon XR (borde nog vara 2x26 tum) bak och tunnare fram. Grejerna håller mycket bättre. Okej att det går lite långsammare men efter många stopp i olika länder där ekrar skall bytas och hjul riktas så är det nu mera slut på det. Rejäla grejer med marginaler på bakfälg och däck är helt klart en vettig investering menar jag.
 
Nackdelen med att byta hjul inklusive kassett är väl att det kan bli osynk i slitaget på drivlinan. Brukar funka bäst om delarna fått gå tillsammans lika länge. Tror inte att du (Joakim) behöver köpa extra smal fälg heller, till vanlig mtb-fälg finns det trevliga slicks eller semi-slicks som är runt 1.5 tum eller så som rullar väldigt bra. Att byta däck (+ev slang) går ju rätt fort förresten när handgreppen sitter, inget man gör bara för en kvällstur kanske men om man vet att man ska köra asfalt hela helgen är det inte för jobbigt. För övrigt, en mtb-ram som har plats för 26" fälg med rejält grova terräng-däck (säg runt 2.4" och uppåt) brukar ha plats för vanliga 28" landsvägshjul med slicks också. Kan vara intressant ibland kanske.
 
Appropå smala däck förresten - Jag hade länge Schwalbe Big Apple Semi-slicks på min förra mountainbike, 26" däck som var 60 millimeter breda, riktig ballong-dimension alltså. De rullade faktiskt väldigt bra och gav dessutom kanonkomfort när jag valde lägre tryck än max. Dock känner man förstås att hjulen blir ganska tunga med grova däck å slangar. Kan rekommendera Big Apple för pendlare under barmarks-säsong, måste vara perfekt. Jag hade mina för landsväg, grus, sten och torra stigar, funkade också väldigt bra. Smala däck ger en snabbare cykel på slät asfalt och högt slangtryck, inte annars.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.