Smältpunkt gore-tex?

Nu är det så att jag torkade min gore-tex-kängor i torkskåpet vilket brukar vara frid och fröjd. Men den här gången råkade jag ha det varmare än annars vilket får mig att bli lite orolig. Har membranet på något sätt skadats av detta och vad ligger smältpunkten för gore-tex på?

Jo men lädret har ju inte kokat så jag borde nog vara lugn. Eller?...

För övrigt så smälter smör en varm vandringsdag så det var nog ingen kanonbra liknelse ;)

Bry Dig inte om smältpunkten för Teflon (=goretex). Den ligger på 320-330°C.
Läder och bomull förkolnar vid de temperaturerna.

/Peter

Men mina kängor är svarta nu, de var bruna innan...

Nej jag dummar mig bara :p Tack så mycket för svar! Nu är jag lugnad igen, var lite orolig eftersom jag har fått för mig att gore-tex är plastteflon...

Gore-Tex är ren teflonfilm som man drar tills den spricker.
De små sprickorna gör det möjligt för vattenånga att komma ut men vattendroppar stannar kvar.
Sen smälter inte PTFE (Teflon) i ordets rätta bemärkelse utan det sönderdelas helt enkelt.

Det sista som är kvar när dojorna brunnit upp är alltså teflonmembranet ;)

/Peter

Gore-Tex är ren teflonfilm som man drar tills den spricker.
De små sprickorna gör det möjligt för vattenånga att komma ut men vattendroppar stannar kvar.
Sen smälter inte PTFE (Teflon) i ordets rätta bemärkelse utan det sönderdelas helt enkelt.

Det sista som är kvar när dojorna brunnit upp är alltså teflonmembranet ;)

/Peter

Och du hann citera innan jag ändrade efter att jag läst vidare och upptäckt att all teflon är plastteflon. Man lär sig nåt nytt varej dag!

Limmet

Det brukar vara limmet som fäster teflonfilmen mot yttertyget som ställer till besvär. Så vill du vara säker får du kolla med tillverkaren.

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg