Småbarn med på skridskotur

Hej!
Finns det någon här med lite ideer om hur man kan ha med små barn på skridskotur, kan man ha dom i en fjällpulka eller finns det andra sätt?

tackkar för all svar,

/David

Det går bra att ha små barn i skidpulka om dom bara har lust att sitta kvar! Men det har dom oftast. I stället för skaklar har vi använt ett rep, som gör gången jämnare på skridsko. Vindruta på pulkan är också bra, om barnet sitter i pulkan. Jag förutsätter att du förstår att det inte får vara minsta risk för plurr! Har sett folk med ungar med flytväst i pulka, men jag tror inte det hjälper särskilt mycket om barnet hamnar i vattnet. Avkylningseffekten blir antagligen mycket stor på så liten massa. När barnen är lite större skall man ta med egna skridskor till dem, så kan dom åka när dom vuxna har rast. När barnen är ännu större och kan åka själv, är det bra att ha med pulkan som reserv och t. ex. låta ungen tolka bakom. Jag talar om 5-6 åringar och uppåt. Barn har ju väldigt olika förmåga och intresse i det här sammanhanget, så det gäller att ta det varligt. Det kan tilläggas att det kan vara rätt så jobbigt att dra pulkan, speciellt i motvind. Vid noggrann planering går det dock att göra fina turer. Vi har åkt tillsammans med barnen med vinden, sedan har en av oss åkt tillbaka och hämtat bilen, medan den andra fått roa barnen efter bästa förmåga! Men allt går om man vill. Själv tycker jag det har varit kul att göra saker tillsammans istället för att den ena har stannat hemma som barnvakt.
\C

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
På barnens villkor

David E; sa:
Hej!
Finns det någon här med lite ideer om hur man kan ha med små barn på skridskotur, kan man ha dom i en fjällpulka eller finns det andra sätt?

tackar för all svar,

/David

Ett barn kan gå i pulka om du har lång lina så att pulkan inte wobblar fram och tillbaka och sladdar och bullrar i takt med dina skär. Specialfordon är bättre. Mer information får du på http://www.sssk.se/barnpais/

Hälsningar Thure

Små barn i pulka

Hej jag har tagit med mina barn ut under tre års tid. De är ett och tre år. De är placerade i en fjällpulka som jag har byggt en slag kälke till. Den ser ut som ett kors med tre skenor under. Drar gör jag med den vanliga drag stången barnen verkar inte ha ont av det. Tycker själv inte att det är särskilt ryckigt. Kanske lite svårt att ta ut skären helt. Men det finns ju stavar i nödfall.
MVH Björn

plastpulka?

Jag var ute häromdan med mina syster och hennes familj. De drog sin treåring på en plast-snowracer bakom vilket verkade funka bra. En ganska kort tur förstås, med rast.
Men fort gick det, och utan att trilla...

Markus

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips