små o stora funderingar

Det kan väl inte vara så att det finns nån anledning till att kajaker som ska kunna gå i sjö, har högre volym än de som bara ska gå i slätvatten?

Jo, så är det nog. Men jag som har två kajaker som båda är låga och hyfsat smala (min havskajak en Silhouette och min turbåt en Escape) kan ju konstatera att det funkar rätt bra med båtar även så små o låga

Jag tror inte det bara är rationalitet bakom de svullstiga och motbjudande fettoformerna. ;) Utan även tradition. Klart lägre överbyggnad funkar nog för de allra flesta sammanhang bortsett precis-hur-jävla-mycket-packning-som-helst-på-långexpedition. För de allra flesta sammanhang tror jag dessutom att det fungerar bättre.

Se där: nu är jag ute och tror en massa igen. ;)

Snabb havskajak för turer utan packning? Inuk är hyggligt snabb osså finns t.ex. Epic V10 i lågvolym.
Vilka stora båtar är så snabba?

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Snabb havskajak för turer utan packning? Inuk är hyggligt snabb osså finns t.ex. Epic V10 i lågvolym.
Vilka stora båtar är så snabba?

Det är väl en upplevelsefråga såklart. Vilka som är stora eller inte. Men jag upplever just Inuxen som en snabb kajak som inte är för svullstig. Men det är väl rätt svårt att säga att de kajakmodeller som nämns av och till här som snabba (bland annat men verkligen inte begränat till Epic X18, VKV's, Revals, ...) är annat är tämligen stora.

Sen tänker inte jag bara snabb kajak utan packning. Utan snabb kajak med dagsturspackning, med helgpackning och med veckovis lätt, smidig och kanske rentav minimalistisk packning (tänk lättpackarforumet).

Om man vill ut på expedition på riktigt, eller om man vill ha "partytält och smörgåstårta" med sig(inte så, men ni vet ju hur många njuter av paddling...) så är knappast de snabba kajakerna särskilt intressanta ändå...

Tror lilla jag som körde helgtur med Escapen. Underbart!! :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips