slitna klätterskor

Man kan sula om sina skor, men det bästa är att köpa nya, det blir aldrig som förut. Om du däremot har en hyfsat bekväm sko kan en omsulning ge dina skor ett andra liv när du inte ska klättra så hårt.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag sulade om mina Boreal Stinger, och jag tycker att de blev bättre än när det var nya! Det som ändras är att skon kan bli lite hårdare, den kan krympa lite och man kan få annat gummi. Själv lämnade jag in mina hos Tierra i Sthlm. Dom skickar till Frankrike, det tar några veckor och kostar ca 300:-. Gummit du får är 5.10 C4, vilket iallfall jag tycker funkar lite bättre än Boreal.

Att kanterna är runda är ingen katastrof, men slit inte så mycket att randgummit (det som inte är sula) slits ner, då blir det dyrare att sula om. Visa dojorna för någon som verkar erfaren och låt honom säga om det är dags att sula om.

Eftersom det är så skoj att klättra och det tar lång tid att få tillbaka skorna så kan du behöva ett andra par under tiden, addnature och Karbin har Madrock skor som jag tycker är de mest prisvärda.

Och som sagt, det finns massa trådar i detta ämne.

Jag sulade för några år sen om mina dojjor hos en skomakare på Verkstadsgatan vid Hornstull (Stockholm) och resultatet blev strålande! Håller med om att de blev bättre än när de var nya, antagligen för att de redan var inkörda i övrigt.

Inte särskilt dyrt heller har jag för mig.

/ G

lilla_my; sa:
Man kan sula om sina skor, men det bästa är att köpa nya, det blir aldrig som förut. Om du däremot har en hyfsat bekväm sko kan en omsulning ge dina skor ett andra liv när du inte ska klättra så hårt.

Jag har sulat om båda mina par skor, det ena paret är ett par ganska små och dom andra bekväma. det blev helt underbart med ett par "nya" skor som redan var ingångna.
Vet inte vad du menar med att klättra hårt, men jag har iaf klättrat både 7a på rep och som boulder i omsulade skor och det har inte varit något problem.

Så min rekommendation är att sula om skorna. Mycket billigare och bättre än nya. Jag har lämnat in mina skor på tierra i stockholm.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips