Slipning av kniv med keramiskt blad?

Köpte i våras en fällkniv (lockback) med keramiskt blad på tradera.

Jag moddade den direkt, tog bort bältesclips, träsidor samt en av "skruvmuttrarna" som höll ihop den då den låg mot bladet ihopfälld.

Under tiden har den används till allt från fiske, spettsa grillspett, svampplockning, matlagning i det gröna, tälja, öppna paket på jobbet, skära mer kartong till förpackningsinsamling.

Den har klarat det utan att gå av eller bli slö, så jag är mer än nöjd med kniven med tanke på priset, men, jag har börjat fundera, förr eller senare blir alla knivar slöa. Men hur slipar man en kniv i keramik???

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Men hur slipar man en kniv i keramik???
På samma sätt som när det gäller vanliga knivar, dvs genom att använda ett hårdare abrasivt ämne än vad själva keramiken består av. Dvs - diamant eller diamantslipband/sliphjul. Så fint som möjligt för att undvika urflisning. Trycket får heller inte vara för hårt. Det är avsevärt svårare att slipa keramiska blad än ståldito eftersom man inte har lika stora toleransnivåer. Gör du fel så kan det vara i stort sett kört.

~Paul~

På samma sätt som när det gäller vanliga knivar, dvs genom att använda ett hårdare abrasivt ämne än vad själva keramiken består av. Dvs - diamant eller diamantslipband/sliphjul. Så fint som möjligt för att undvika urflisning. Trycket får heller inte vara för hårt. Det är avsevärt svårare att slipa keramiska blad än ståldito eftersom man inte har lika stora toleransnivåer. Gör du fel så kan det vara i stort sett kört.

~Paul~

Gissade att det skulle vara något åt detta hållet. Den är dock lika vass som i våras, förutom några miccro hack man bara känner med nageln från den "skruvmuttern" jag tog bort.

Har både diamant brynen och sliptrissor med diamant, så då klarar jag mig!

Jag är faktiskt förvånad över att den är så bra, hade en fastbladare i keramik för 10-15 år sedan, den var reklam till en vän i flygbranchen från ett företag som tillverkade delar till jetmotorer. Kniven var i samma keramik som fanns i deras blad till turbiner.
Ett olyckligt tapp i en sten i svampskogen gjorde att den gick av vid handtaget....

Hej!

Jag provade googla keramisk kniv och hittade bara köksknivar. Nån som kan tipsa var man kan hitta vanliga knivar/fällknivar med dessa blad.

VH//Anders

1. miccro hack man bara känner med nageln från den "skruvmuttern" jag tog bort.

2. Har både diamant brynen och sliptrissor med diamant, så då klarar jag mig!

3. Ett olyckligt tapp i en sten i svampskogen gjorde att den gick av vid handtaget....
1. Det är just det här som är problemet med keramiska knivar, dvs deras skörhet/sprödhet. Personligen så är jag därför inte intresserad av dem. En stålkniv i bra kvalité kan göra allt som en kniv i keramik, men inte vice versa ;).

2. Ja, det borde funka.

3. Se punkt nummer 1.

~Paul~

Jag försöker att slipa grannens keramiska kniv men det går åt h-vete....

Slipade först för hand på billigt bryne och den blev förvisso vassare än den var men inte alls ok. Sen när jag fick hem diamantbrynen, modell Lansky så har jag gett mig på den igen.
Jag har kört på med väldigt lågt tryck i 2-3 timmar säkert nu. Varav 1.5 timme ca med den finaste brynet som följer med. Och den blev finare och finare och hacken försvann mer och mer men sen senaste timmen av slipning så blir den inge bättre. Den är i princip blank där jag slipat men lite lite småhackig och vassheten är nog fan sämre än då jag frihandade på classesbryne för 100kr.

tips?? Eller är kniven körd? Nån som har förklaring till varför den är körd isf? Är en Lord Nelsson kitchenware kniv .

Marcus83,

Lanskys diamantbrynen är för grova för keramiska blad. Max är 9 micron diamantbryne - som är väl inslitet så att slipytan är helt jämn. Lätt hand, brynets egen tyngd räcker, lite tålamod - och du får det vasst.

Thomas

Gissade att det skulle vara något åt detta hållet. Den är dock lika vass som i våras, förutom några miccro hack man bara känner med nageln från den "skruvmuttern" jag tog bort.

Har både diamant brynen och sliptrissor med diamant, så då klarar jag mig!

Jag är faktiskt förvånad över att den är så bra, hade en fastbladare i keramik för 10-15 år sedan, den var reklam till en vän i flygbranchen från ett företag som tillverkade delar till jetmotorer. Kniven var i samma keramik som fanns i deras blad till turbiner.
Ett olyckligt tapp i en sten i svampskogen gjorde att den gick av vid handtaget....

Det var ju ironiskt att företag delar ut knivar med kermiskt blad till anställda inom just flygbranschen!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips