Slipa kniv

Tack Peter för ett trevligt och informativt inlägg. Din text och dina bilder är glädjande att se och läsa. Själv blir det nog inte till att bygga men vad vet man...
Trist att inte bli bemött på ett trevligt och glatt sätt när du själv är uppfylld av glädje att berätta för andra här. Men så är det. Vissa har tydligen till uppgift att vara glädjedödare. Dessutom på ett dåligt skriftspråk. Hur roligt skulle det vara för en dyslektisk person att få höra vad dålig denne är att skriva. Bättre att respektera varandra.
Tack igen Peter!
 
hej

ta det som gnäll så är det fel.
kul att nån hittat på nåt som funkar. är kanon.
vanligt bryne funkar för mig. är väl också bra?
säkert skulle vi gilla varandras knivar

peter77 verkar ha svin kul.
och jag gillar att vara så primetiv som möjligt.

så ni får ursäkta. jag är ingen duktig skrivare. försöker.
 
Tack Peter för ett trevligt och informativt inlägg. Din text och dina bilder är glädjande att se och läsa. Själv blir det nog inte till att bygga men vad vet man...
Trist att inte bli bemött på ett trevligt och glatt sätt när du själv är uppfylld av glädje att berätta för andra här. Men så är det. Vissa har tydligen till uppgift att vara glädjedödare. Dessutom på ett dåligt skriftspråk. Hur roligt skulle det vara för en dyslektisk person att få höra vad dålig denne är att skriva. Bättre att respektera varandra.
Tack igen Peter!

Tack själv, det var så lite så :) Om det kan inspirera någon har jag lyckats :)

Det är sådär ibland men jag tycker det är en lite trist attityd när man måste vara negativ när någon kommer och vill dela med sig av något bra. Dessvärre är det ganska vanligt men det säger mer om personen själv än något annat.

Hur pass bra eller dålig man är på att uttrycka sig i skrift eller tal kan man inte alltid råda över, även om det går att öva upp. Däremot kan man påverka andemeningen i vad man säger genom hur man säger det, och därigenom påverkar man den bild av sig själv man vill att andra skall ha.

Nu blev det djupt :)
 
Jag har i princip slutat skriva helt på forum just pga den gnälliga och otrevliga attityden som så ofta dyker upp

Trist att det skall behöva bli så. Det finns en oerhörd potential till lärande och spridande av kunskap och erfarenheter genom diskussionsforum. Dessvärre är det dock allt för vanligt att medlemmar tar första bästa chans att sprida negativitet och dynga därför att det är så lätt att vara anonym bakom sin skärm.

Tänker du på bara detta forumet eller de flesta diskussionsforum i allmänhet? Flashback är ett klockrent exempel med sin oerhörda användarbas och vittskiftande forumavdelningar. Men där finns bra avdelningar också. Hänger starkt ihop med forumavdelning och bildningsnivån på de som skriver i respektive.

Men det är sånt här man aldrig kommer ifrån. Man får ta vara på det som är bra och skita i det dåliga. :)
 
den gnälliga och otrevliga attityden som så ofta dyker upp
Förstår. Har hänt mig otaliga gånger.

Men...Ganska ofta höjer folk sitt senaste nyförvärv till skyarna och bortser från de mest elementära reglerna rörande material, geometri eller praktikalitet. När någon sedermera uttrycker en annan åsikt så uppfattas det som personligt påhopp.

Balansgången är med andra ord fin. Observera att jag härmed inte kommenterar den senaste diskussionen gällande Peter77-s finurliga slipsystem. Bra jobbat på den punkten Peter77 ;).

~Paul~
 
Utan att vara insatt de senaste här i tråden så vill jag berätta om en erfarenhet.

Jag hängde tidigare mycket på ett cykelforum på en sajt som heter Funbeat. Det var välbesökt och levande. Men det fanns ett problem med en fyra fem personer inklusive moderator som var direkt oförskämda mot de flesta. Allt under ursäkten att det skulle vara "högt i tak" och ett i cykelsammanhang vanligt uttryck shut up harden up. Ni vet den vanliga machotramset om att blodsmak var kvitto på en bra träning.

Jag har återvänt till det det där forumet och numera får man vara glad om det postas ett ämne i veckan. En del av de mest tongivande i den lilla gruppen har visst kickats men för sent. Nu hänger alla på Facebook istället.

Min poäng är att vill ha kvar detta trevliga forum så är det upp till oss att hålla en trevlig ton oavsett vart vi är på den friluffsande skalan.

Ha det bäst alla.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Förstår. Har hänt mig otaliga gånger.

Men...Ganska ofta höjer folk sitt senaste nyförvärv till skyarna och bortser från de mest elementära reglerna rörande material, geometri eller praktikalitet. När någon sedermera uttrycker en annan åsikt så uppfattas det som personligt påhopp.

Balansgången är med andra ord fin. Observera att jag härmed inte kommenterar den senaste diskussionen gällande Peter77-s finurliga slipsystem. Bra jobbat på den punkten Peter77 ;).

~Paul~

Det har du rätt i, så kan det va. Egot får sig en törn och ibland kan man inte hantera det på ett bra sätt.

Tack förresten. Måste bara påpeka att iden inte är min. Så det vore fel att ta äran för det. För det första finns ju originalet, Edge Pro tror jag den heter men jag kan ha fel. Men hemmabygget hittade jag på youtube. En finurlig filipin som hade byggt sin egna. Då tänkte jag "det är ju genialiskt i all sin enkelhet. Det enda jag gjort annorlunda är att jag gjort den ihopfällbar och använder runda sliphuvuden (eller bara viker pappret runt pinnen, så kommer man åt ända inne vid ricasson och det är inte lika stor risk att man rundar ner spetsen. )

Fattiga människor med knappa resurser är oftast mycket uppfinningsrika. Finns tankeförmågan och villigheten att testa och att ge sig fan på, så behövs det inte alltid så mycket pengar.
Sök på DIY Knife sharpener. Finns många varianter på samma princip.
Nåt som också var löjligt genialiskt var en som chuckade fast en smältsäkring i en borrmaskin och slipade på. Funkade skitbra men vinkeln kan man inte låsa samt att man är låst vid en "grit".
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
barend Slipa kniv, igen Utrustning allmänt 20
Fawkes Misslyckas med att slipa Morakniv Utrustning allmänt 8
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
stenblock Slipa yxor nybörjarfrågor Utrustning allmänt 8
Sickpupp Hur bäst slipa morakniv? Utrustning allmänt 4
ekis Slipa en yxa från grunden, hur gör man? Utrustning allmänt 16
Glännman Slipa både knivar och yxan på stenar Utrustning allmänt 21
Loxley Slipa upp Bajonett 1896? Utrustning allmänt 5
eh Slipa köksknivar Utrustning allmänt 16
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
Rapps Kniv frågor Utrustning allmänt 12
marja kniv användning Utrustning allmänt 116
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
wima Lång kniv - mission impossible Utrustning allmänt 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.