Slipa kanter på fjällskidor?

Jag har köpt begagnade fjällskidor och tänkte ge de rostiga kanterna lite kärlek. Hur brukar kantvinkeln på fjällskidor vara från fabrik och är det något man experimenterar med?

Klart man experimenterar! Vad är livet till för annars?
Jag har nån sån där köpe-plastpryl med inbyggd fil men jag har inte funderat vidare på vinkeln. Antar att det inte är långt från 90 grader. Rent praktisk när man åker vill man först och främst ha bort knagglerna som bromsar. Sen är det väl frågan om hur mycket utstick kanterna har, dvs hur spetsig vinkel kan man göra.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Tack! På alpinskidor är "standardvinkeln" 88 grader, sannolikt har din pryl det om den är för alpinskidor.

Min "plasthållare med fil" kan klara flera olika gradtal: 90 och enstaka grader under. Vet dock inte vilken precision det blir, tycker ofta skidstoppern är ivägen på alpinskidor, hur man än knäpper upp dem med gummiband - men det slipper du ju på turskidor.
Ingen aning om vinkel på turskidor men kan tänka mig att det är mindre kritiskt då väl kanterna mer är för fäste än för sväng.

/Patrik

Hejsan,

Intressant fråga! Min killgissning är att det för det mesta inte är speciellt viktigt på turskidor, eftersom underlaget vanligtvis är mycket mjukare än en pist. Men frågan är om man kan slipa kanten för vass/liten vinkel? Den största nackdelen på slalomskidor men mindre vinkel är, enligt mig, att det snabbare blir slö, men det kommer ju sällan vara ett stort problem med turskidor.

Men om man nu vill optimera kanterna på sina turskidor misstänker jag att det är viktigare att "hänga" kanterna, än den exakta vinkeln. Men hängda kanter minskar ju risken att skidan hugger fast i underlaget.

/ Stefan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips