slida till f1

Jag behöver en ny slida till min f1:a. Jag har kört på den äldre läderslidan, den som rider lågt, och hade egentligen varit hur nöjd som helst med den om det inte hade varit för att jag nu skurit igenom med toppen. Riktigt skarp kniv och några års anvämdning var tydligen för mycket för den slidan.
Det perfekta hade varit om en exakt likadan slida hade funnits att tillgå men med inlägg av plast eller trä som gjorde att knivspetsen inte hade kunnat gå igenom, jag närapå snittade upp min dyra packraft innan jag upptäckte att kniven stack ut 5mm genom slidan.
Så, har någon koll på om det finns någon som gör aftermarketslidor till f1:an? Den valinga då alltså.
krav är läder och dangler så att man kan ha på sig höftbälte utan att kniven är i vägen och givetvis att den är gjord på så sätt att kniven inte börjar skära igenom efter en tids användande

Slid insatser finns till salu och är lätta att bocka själv i instrumenbrädeplast som bl Biltema har, varmluftpistol så blir den mjuk. Såga bara till formen före. Vilken sadelmakare eller skomakare som helst kan göra en knivslida men lämna mönster på hur du vill ha det. Att själv sy den 120 stygnen som behövs är inte svårt, sporre, syl, tråd lin eller syntet och två lädernålar behövs, det blir snyggare med en kantskärare, Sadelmakaren har spillbitar som väl räcker till samt tråd, annars finns årtullsläderbitar att tillgå. Bilblioteket har HB om slidtillverkning.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Lasse Bengtsson, på Instgram under namnet wirgo_laderhantverk
OBS, ingen som helst koppling, bara ett konto jag följer som ser ut att kunna leverera det du söker.

//P

Det finns ny läder slidor till F1 att köpa på fällkniven. Tror det är ett känt problem för dom, för jag fick ny slida när jag var förbi butiken och skulle köpa en ny.
Om det är den här slidan du söker.
f1eo_knife_in_sheath_2000px_compressed-960x384.png

Jag skaffade en från PNLeather.com till min A1:a.
Jag tycker om formen på de slidor som han tillverkar.
(och nej, jag har heller ingen koppling till kontot.)

Tack för tips, ska kolla upp!
Det finns ny läder slidor till F1 att köpa på fällkniven. Tror det är ett känt problem för dom, för jag fick ny slida när jag var förbi butiken och skulle köpa en ny.
Om det är den här slidan du söker.
Visa bilaga 39292
det var precis den slidan jag hade och som hade varit perfekt om den hade haft någon form av inlägg
Slid insatser finns till salu och är lätta att bocka själv i instrumenbrädeplast som bl Biltema har, varmluftpistol så blir den mjuk. Såga bara till formen före. Vilken sadelmakare eller skomakare som helst kan göra en knivslida men lämna mönster på hur du vill ha det. Att själv sy den 120 stygnen som behövs är inte svårt, sporre, syl, tråd lin eller syntet och två lädernålar behövs, det blir snyggare med en kantskärare, Sadelmakaren har spillbitar som väl räcker till samt tråd, annars finns årtullsläderbitar att tillgå. Bilblioteket har HB om slidtillverkning.
jo, att det går att göra är jag medveten om men betalar gärna för ett gott hantverk för att ha en slida någorlunda snabbt istället för att den ska inrutas i arbetsordningen där 518 andra projekt bråkar om att komma först i kön. Den där instrumentbrädesplasten lät intressant dock, den ska kollas in

En lösning är att slå en kopparnit i slidan längst ned, förhindrar att eggen går genom men är ändå skonsam mot densamma. Det har jag fått göra på några slidor.
Kopparnit med bricka - Nitar och Öljetter - Övriga tillbehör - Slöjd/Material - Slojd-skinn.se
Det var också en bra idé! Det ska jag definitivt göra på den gamla slidan och även alla yxskydd som skärs sönder stup i kvarten.
Det blev dock en beställning från peter på pnleather. Efter en snabb titt på hans arbeten var det ingen återvändå. Riktigt hyggliga priser dessutom

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips