Sladd på bakhjulet vid bromsning

För första gånget i mitt långa cykelliv har jag en heldämpad cykel. En M5 Shock Proof liggcykel.

Vi ett par tillfällen har jag fått sladd på bakhjulet när jag bromsat till med huvudsakligen eller bara bakhjulets V-broms.

All bromsning ökar trycket på framhjulet och minskar trycket på bakhjulet så långt är jag med. Men gör dämpningen att den effekten blir påtagligare? Får försöka vänja mig vid att bromsa både på fram och bakhjulet.
Jag är ovan vid att framdämparen niger ordentligt när jag nyper till med frambromsen det känns obehagligt när styret gungar till ordentligt nedåt.

Har ni synpunkter på detta?

Thure
20200801_175551.jpg
 
Går det att justera på framgaffeln kanske du kan ställa den stummare och minska nigningen?
Går framgaffeln ihopa så och framhjulet bromsar så roterar ju cykeln lite kring framaxeln så du får nog som du säger, en viss förstärkt effekt - din kroppstyngd vill ju fortsätta i färdriktningen.
Bäst bromseffekt får du ju om du bromsar med både fram- och bak-bromsar tillsammans. Men tanke på tyngdpunkten tror jag risken att flyga fram över styren pga för hård frambromsning är liten men med låst framhjul kan du ju tappa styrförmåga och ramla. På vanliga cyklar får man ju själv stå för "låsningsfritt" med fingertopskänsla.
De som cyklar downhill lutar sig ju gärna bakåt över sadeln vid hård inbroms för att få mer fäste även på bakhjulet och inte göra ofrivillig "whellie" eller framåtvolt.
Däremot har du mycket tyngd redan långt bak på cykeln med både väskor och dej själv. Vid hård broms och styrning samtidigt räcker inte friktionen till båda och du får sladd.
Går det att omfördela lite väsk-vikt framåt?
Helst bara en obalans i taget: ändra inte färdriktning samtidigt som du accelererar eller retarderar.
Kort sagt: inte bromsa hårt och svänga samtidigt.


/Patrik
 
Går det att justera på framgaffeln kanske du kan ställa den stummare och minska nigningen?
+1
På MTBer med luftfjädrad/dämpad gaffel pumpar man (luft-)fjädringen olika hårt utifrån tyngd och körstil
Det brukar även finnas visuell hjälp för detta på ena gaffelbenet
TB2Ivj5kZyYBuNkSnfoXXcWgVXa_!!53050329.jpg


Vad säger tillverkaren?
Går det att justera fjädringens inställningar på en M5 Shock Proof?

Bäst bromseffekt får du ju om du bromsar med både fram- och bak-bromsar tillsammans.
Nej, det stämmer inte
Bäst bromsverkan får man om man bromsar så hårt som möjligt med frambromsen utan att bakhjulet lämnar marken, men vikten på bakhjulet är då så låg att det inte går att använda bakbromsen överhuvudtaget.
Detta kan vara ett farligt sätt bromsa för nybörjare och ovana och därför är nybörjarråden att man bör bromsa med både fram- och bak-bromsar tillsammans
Men med medveten träning är det inte så svårt
heinebraking1.jpg

Läs mer här: Braking Technique och även: Going Over the Bars

Kort sagt: inte bromsa hårt och svänga samtidigt.
+1

Ytterligare en sak Thure:
Är du säker på att dina bromsar tar lika mkt? För om bakbromsen tar hårdare/låser lättare så kan det förstås spela stor roll.
 
Tack för respons Håkan och Patrik.

Framdämpningen är en stålfjädrar och kan inte justeras.

Jag är rädd för att låsa frambromsen då framhjulssladd kan innebära att jag tappar balansen och synar asfalten. Bakhjulssladd kan rätas upp om man släpper på bromsen.

Har nyligen bytt framhjul till ett med smalare fälg och även bytt alla bromsbelägg. Behöver justera bromsvajern fram lite.

En fördel med liggcyklar är att tyngdpunkten ligger lägre vilket ger bra bromsverkan.

Thure
 
+1
På MTBer med luftfjädrad/dämpad gaffel pumpar man (luft-)fjädringen olika hårt utifrån tyngd och körstil
Det brukar även finnas visuell hjälp för detta på ena gaffelbenet
TB2Ivj5kZyYBuNkSnfoXXcWgVXa_!!53050329.jpg


Vad säger tillverkaren?
Går det att justera fjädringens inställningar på en M5 Shock Proof?


Nej, det stämmer inte
Bäst bromsverkan får man om man bromsar så hårt som möjligt med frambromsen utan att bakhjulet lämnar marken, men vikten på bakhjulet är då så låg att det inte går att använda bakbromsen överhuvudtaget.
Detta kan vara ett farligt sätt bromsa för nybörjare och ovana och därför är nybörjarråden att man bör bromsa med både fram- och bak-bromsar tillsammans
Men med medveten träning är det inte så svårt
heinebraking1.jpg

Läs mer här: Braking Technique och även: Going Over the Bars


+1

Ytterligare en sak Thure:
Är du säker på att dina bromsar tar lika mkt? För om bakbromsen tar hårdare/låser lättare så kan det förstås spela stor roll.

Om det vore så att bara bromsa med frambromsen (och skippa bakbromsen) skulle vara effektivast, varför är då alla moderna bilar och motorcyklar utrustade med bromsar både fram och bak? All elektronik i dessa styr ju fram optimal bromsverkan. På en cykel i nerförbacke där cyklisten inte förskjuter tyngdpunkten bakåt är såklart brosmeffekten lägre bak än fram men att säga skippa bakbromsen tycker jag är felaktigt.
Två bromsar bromsar mer än en, låter det inte ganska rimligt?
Bromsar man så hårt med frambromsen så att bakhjulet lyfter så har du såklart inte någon nämnvärd bromsverkan från bakhjulen men en kontrollerad "wheelie" är bromsning i den högre skolan, och överkurs med kraftigt förhöjd skaderisk, för de allra flesta. Ännu mer uppvisningsbetonat på en liggcykel :)
På liggcykel är det bog svårt att förskjuta tyngdpunkten bakåt vid bromsning så här gäller fingerfärdighet.

/Patrik, som nästan alltid bromsar med både fram och bak på trampcykel


Jag skulle säga att är man rädd
 
Bromsar man så hårt med frambromsen så att bakhjulet lyfter så har du såklart inte någon nämnvärd bromsverkan från bakhjulen men en kontrollerad "wheelie" är bromsning i den högre skolan, och överkurs med kraftigt förhöjd skaderisk, för de allra flesta.
Det här är kanske inte lämpligaste tråden för en internetbromsskola för ovana cyklister.
Men märk väl att jag aldrig har skrivit att du bör bromsa så att bakhjulet lyfter.
Om du öht är intresserad av att lära dig bromsa bättre/effektivare/"på riktigt" så hänvisar jag till länkarna i mitt tidigare inlägg
 
Ett halvläbbigt ställe på min pendelsträcka är en skymd 90" högerkurva efter en nedförsbacke så att cykeln rullar i 40 km/h om jag inte bromsar innan kurvan. Sällan möte där men de bilar som kommer genar ofta i kurvan. Inte lätt att bromsa i svängen utan att få sladd på bakhjulet.

Thure
 
Senast ändrad:
Låter som tre saker i minna öron!

Nr1 du har för första gången en fungerande broms, grattis!

Nr2 du har kanske ett billigt bakdäck?
Billiga däck har sämre prestanda och en större benägenhet att släppa, såklart!

Nr3 du behöver bromskonrtoll,
Så fort du börjar bromsa förflyttas all vikt till framhjulet så då är det frambroms som kan få en att stanna.

Kan skriva 100 spaltmeter om allt dehär!
Ställ gärna frågor på de
Hoppas jag hjälper!
 
Ett halvläbbigt ställe på min pendelsträcka är en skymd 90" högerkurva efter en nedförsbacke så att cykeln rullar i 40 km/h om jag inte bromsar innan kurvan. Sällan möte där men de bilar som kommer genar ofta i kurvan. Inte lätt att bromsa i svängen utan att få sladd på bakhjulet.

Thure

De kurser jag varit på i att framföra fordon antingen fort på bana eller över hinder i terräng (iofs motordrivet men ändå applicbart även på cykling) pratar ofta om en obalans i taget. Man ska alltså inte styra och bromsa/acca samtidigt, inte accelerera över guppet i skogen, inte växla mitt i kurvan. Det är svårt att upphäva fysikens lagar - vill du använda allt fäste (=all friktion) åt att styra så ska du inte addera till en fartändring som också tar sin del av friktionen/fästet och då blir det mindre fäste kvar till kursändringen. Tävlingsförare på bana försöker ligga precis på gränsen - max fart utan att det släpper, som vardagscyklist bär man ha marginal för uppdykande hinder. Man har inte samma däckslitage som vardagscyklist så däcken har nog samma grepp (givet samma underlag) i början som i slutet av turen om man inte aktivt sladdar med låsta hjul mycket.

Så bromsa först, utan låsta hjul med båda bromsarna, styr sedan genom svängen och acca sedan igen när din väg raknar igen. Då är friktionen din vän!

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MrP Problemlösning på skrikig cykelbroms Landsvägscykling 3
tango Framväxel fastnat på mellanklingan -vad göra? Landsvägscykling 14
cykelcamparen Tips på rutter ut från Stockholm... Landsvägscykling 7
MrP Har du dubbdäck på din cykel? Landsvägscykling 50
camoscio Traktorer på gc-väg Landsvägscykling 48
kandildol42 Förslag på bra 28 mm däck Landsvägscykling 8
Bertsdotter bruten axel på en Crescent 27" Landsvägscykling 7
olaab Parkera bil på Öland 7 dagar? Ska cykla runt och njuta. Landsvägscykling 6
avslutmedlemskap0904 Montera väska på styre Landsvägscykling 5
Danielv Pina på sadeln Landsvägscykling 18
Brune Kolfibercykel med på flyg utomlands? Landsvägscykling 2
Christian1 Cykla på Mallorca...önskar tips! Landsvägscykling 6
Brune Fråga om packning på racercykel Landsvägscykling 21
Danielv Lossa pedal på cykel Landsvägscykling 10
Liisut Resekompis sökes på långcyklings-resa Landsvägscykling 1
tomhylsan Vikt på Nishiki pakethållare? Landsvägscykling 1
niking UCI förbjuder skivbromsar på landsvägsracer Landsvägscykling 15
Gunnar81 Reseskildring av cykelsemester på Gotland Landsvägscykling 0
Bohak Barnsits på cyclocross? Landsvägscykling 6
avslutatmedlemskap160620 Inställning sadel på vanlig gubbcykel Landsvägscykling 10
maria.b Vättern runt på tandemcykel? Landsvägscykling 10
grillfesten Äta på Vätternrundan Landsvägscykling 9
JA64 utväxling på touren. Landsvägscykling 4
saclawes Cykel på pendeltåget till o från Arlanda? Landsvägscykling 13
camoscio hänga i bakhjulet -vaffan tänker dom på? Landsvägscykling 45
thureb Gör ni service på frihjulsmekanismen? Landsvägscykling 7
Jones Vilka depåer är bäst på Vätternrundan? Landsvägscykling 17
Moniqan Följ med på helgtur på nynäsleden 28-29e Maj Landsvägscykling 0
hampus.r Köpa cykel på e-bay Landsvägscykling 3
Tmas Ny kedja fastnar på gammal krans Landsvägscykling 15
sterneborn Skillnad på märken? Landsvägscykling 26
KristianMattiasson vätternrundan 2011 på en cyclocross Landsvägscykling 10
Emanuele Hej tips på kläder för cykling genom östeuropa i juli -augusti Landsvägscykling 2
egs Tubdäck på kanttrådsfälg, går det? Landsvägscykling 4
karan Nybörjare på Vätternrundan Landsvägscykling 13
Bohak Normalt slitage på kedja och kassett? Landsvägscykling 13
Trialsin STI reglage på gammal racer ? Landsvägscykling 6
kalalokki Jaga bort vikt på sin racer..... Landsvägscykling 2
Pumpagubben Gängdimensioner på pedaler Landsvägscykling 7
flameboy Tips på enklare cykelställ Landsvägscykling 2
pery Skillnad på 622? Landsvägscykling 3
Rookien Byta till pendlarhjul/-däck på MTB ? Landsvägscykling 14
Alexanderhoff 12-åring och cyklat 12 mil på en dag Landsvägscykling 5
Senator Pulsklockan störs ut på cykeln. Men av vad? Landsvägscykling 6
Pendlaren Smala däck på grus Landsvägscykling 9
abaader Bra pris på Nishiki? Landsvägscykling 11
SteZim Vem har företräde när man kommer på Västerbron? Landsvägscykling 60
CeciliaB Tips på cykeltränings resor Landsvägscykling 5
thureb På happy Landsvägscykling 6
FrankP Cykel på tåg/buss inom Sverige ??? Landsvägscykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.