Skydd mot större djur (främst björn)

Huhuh :) Har funderat på björn här i Sverige också, jag är inte orolig för konfrontation och aggressivitet men har ändå klurat på motmedel. Vad tror ni om överfallslarm modell mistlur i miniformat?
 
Jag har sovit mycket i vildsvinsmarker. (klipp)Rådjur kan vara riktigt blodtörstiga. Jag hörde om en bock som hade spetsat en tältare med hornet för att girigt suga i sig hjärnan. Huuuu... ;)

...det är fästingarna...de sitter i massor på rådjurets huvud och viskar i dess öra för att få det att utföra dessa blodiga illdåd.

Tillslut blir rådjuret vansinnigt och går bärsärkagång. Tyvärr obotligt.

//J
 
Fast värst är nog svanen, om den får syn på dig med sina små elaka ögon är det ute med dig.
Om svanen sett dig men inte lyckats ta dig så kommer han att försöka igen och det enda sätt som du kan undgå honom är att gå baklänges genom kyrkporten vid fullmåne första dagen på ett skottår om det infaller på en torsdag, annars är det ute med dig.
 
Håller tveklöst med om att svanen är evil!!... speciellt om man står utvadad i vatten till bröstet och hela svanfamiljen kommer fram och börjar väsa åt en...
 
Den med bävern går ju faktiskt att översätta till ett praktiskt tips:
Hur du skyddar dig mot vilda djur:
Gå inte fram för att försöka klappa vilda djur.
 
När jag har varit ute i Kanada har jag haft bjällror på skorna för att alltid höras. Jag har släkt i Kanada som arbetar mycket i fält och har gått "björn-kurser" för att undvika björn. Att höras och inte överaska björnen verkar vara det viktigaste. De brukar ha huligan-tutor som de tutar lite i var femte minut. Man får dock inte se ett vilt djur alls och det stör friden. Annars funkar det att ropa till då och då. Enda gången jag stött på en björn i Kanada var efter en vandring (då vi varit duktiga och väsnats och plingat) och cyklade tllbaka till bilen (och slutade väsnas och plinga). Då stog en björn i diket och var nog lika förvånad över oss som vi var av den. Sen kör Kanadensarna med peppar-spray. Tydligen riktigt effektivt för för närgångna björnar.

Men det går inte att jämföra björnförekomsten i klippiga bergen jämfört med i Sverige. Här hemma gör jag inget mot björn. Jag har tex mat i tältet (bör man INTE göra i Kanada). Så gå ut och ha kul och prata med stora bokstäver så ska det inte vara något problem.

/Jimmy
 
Både over there och här så är det statistiskt större chans att råka ut för en eller flera besvärlig(a) eller farlig(a) tvåbening(ar). De är gemena, elaka och dumma. Skrämmer man dem springer de oftast, men inte alltid sägs det i polisrapporterna.
Men var förberedda och bli inget offer! Hjärna och snabbhet brukar vinna stort.
Ett säkert sätt att undvika dem är att vara minst 5 km från farbar väg. Därav följer att träningsturer och hemom är mest riskfyllt.
Efter mer än 50 års frilufsande har jag ännu inte sett en enda av dem, ännu.....

Ps enligt polisförundersökningar och domar så är björn ett rätt ovanligt namn....
 
Björnar

Har bara träffat Björn och Varg i USA, och de har varit skygga. men om man är i mycket björn täta marker så kan man väl ha en björnbox, björnar gillar ju mat...
4ad9269339d340ff98239fc1a8a00e4e.jpg

En liten söting vi träffade i Yosemite
 

Kanske viktigt att påpeka att den brunbjörn vi har i vår del av världen inte beter sig riktigt på samma sätt som grizzly och kodiakbjörn.

Att hänga upp mat i träden, inte ha choklad i tältet osv behövs inte, vår brunbjörn går inte in i tälten och letar mat och den försöker inte heller äta upp vandrare...

Att inte bara springa fram och undersöka djurkadaver i björnland är dock klokt. Likaså att inte uppsöka idet. Björnar kan ha synpunkter på ens beteende om de uppfattar att man försöker ta mat eller bostad från dem...

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norrbottningen Mot ljusare tider Vilda djur 0
Norrbottningen Lyckad kamp mot invasiva arter Vilda djur 0
stigdaniel Björnskydd mot bikupor Vilda djur 80
gasko medel mot knott Vilda djur 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.