Skydd mot större djur (främst björn)

Jo det är en gammal klassiker :)

Har du testat bjällror? Har läst om "matbjällra" enligt en hel del kanadensare etc.. (du ser nog vinken).

Om man vill undvika att träffa på överaskade djur (som eventuellt kan bli rädda och därmed aggressiva) då man exempelvis går i täta videsnår och liknade är det riktigt att man med fördel kan ha små bjällror på ryggan. Detta är ett vanligt tipps i Nordamerika där de har en hel del Grizzlybjörn och givetvis fungerar det. Björnen har bra hörsel och ännu bättre luktsinne och precis som många redan påpekat undviker björnar i princip alltid människor då de kan.

Snacket om "matbjällra" är en gammal klaasiker som är ungefär lika riktig som att björnarna komer springande då de hör skott för att de vet att en jägare då nedlaggt ett byte som de kan sno. Detta är givetvis enbart struntprat, annars hade ju björnen varit det mest lättjagade byte som finns. Bara att sätta sig i skogen med en bjällra med geväret och vänta på nalle som lydigt kommer springande :)

/ Stefan
 
Hej!

Skulle behöva lite tips om hur man skyddar sig mot större djur, som björn, vildsvin och ev varg (ser dock inte den senare som ett hot om de inte är i stor flock).

Har läst att man skall förvara mat i extremt tätslutande förpackning för att undvika lukt och hänga upp den i ett träd på behörigt avstånd från övernattningsplats för att undvika björnöverraskningar.
Vildsvin kan man anta funkar på samma sätt. Har lite svårt att tro att börn eller ngt djur ger sig på ens tält på natten.

Dock så är frågan:

Vad gör man om det ändå händer?

Vad gör man om man får en direkt konfrontation med björn eller vildsvin under sin vandring?

Har sett att det finns sk björnspray att köpa i tyskland och usa, fast det är ju pepperspray och är förbjudet här i landet. Hur gör man då? Ja, jag må vara nojjig men jag har rejält med respekt för nallarna även om de må vara främst gräsätare.
Svar som bössa förstår jag med, fast inser inte varför man skall fixa licens och släpa med sig en bössa bara för att.

Tacksam för alla konstruktiva svar

Pepparspray (eller motsvarande produkter som är lagliga i Sverige) används ju tydligen mycket i Usa och Kanada, men där är ju björnarna inte lika skygga som här. För att det ska ha någon effekt måste du ju befinna dig typ max två meter från björnen. Att ha skjutvapen med sig är nog det sämsta skydd man kan ha, eftersom det invaggar dig i falsk trygghet och lockar till övermodigt beteende. Skulle björnen av någon anledning visa aggressivitet är det i princip så att du inte har någon användning av bössan - tvärtom riskerar du att skadskjuta en björn som bara varnat dig och då blir inte situationen rolig... Jag läste någonstans att man kan testa sig själv huruvida man har nytta av en bössa eller inte i björnsituationer genom att låta någon kasta en tennisboll mot dig. Om du träffar bollen i luften tio gånger av tio så kan du ev ha nytta av bössan om en björn skulle anfalla. Du måste nämligen träffa hjärnan för att stoppa anfallet, annars förvärras bara situationen.
Vildsvin ska du inte oroa dig för alls - de närmar sig knappast dig frivilligt. Jag har själv stött på suggor med kultingar på nära håll, tom kommit mellan sugga och kultingar utan att suggan visat minsta tecken på aggressivitet. Det är bara om du har en fin trädgård som du behöver vara orolig för vildsvin (de förbaskade marodörerna...!)
Däremot brukar jag ofta fundera på hur en nyfiken björn skulle reagera om den råkade på mitt tält mitt i natten. Jag har sett ett antal filmade situationer och hört talas om andra, där björnar undersöker bilar, soptunnor och annat ganska grundligt. Tanken på att ligga i tältet och sova när en björn börjar slita i duken är ju inte så rolig. I och för sig är jag säker på att björnen skulle springa om man skrek och förde väsen i tältet, så jag är inte rädd för att bli skadad eller så - det handlar mer om själva skräckupplevelsen. Men att börja hänga upp mat i träden eller på andra sätt krångla till det tänker jag inte göra, eftersom risken för björnbesök i tältet måste vara minimal. Och något att minnas.
 
Däremot brukar jag ofta fundera på hur en nyfiken björn skulle reagera om den råkade på mitt tält mitt i natten. Jag har sett ett antal filmade situationer och hört talas om andra, där björnar undersöker bilar, soptunnor och annat ganska grundligt. Tanken på att ligga i tältet och sova när en björn börjar slita i duken är ju inte så rolig. I och för sig är jag säker på att björnen skulle springa om man skrek och förde väsen i tältet, så jag är inte rädd för att bli skadad eller så - det handlar mer om själva skräckupplevelsen. Men att börja hänga upp mat i träden eller på andra sätt krångla till det tänker jag inte göra, eftersom risken för björnbesök i tältet måste vara minimal. Och något att minnas.

Jag håller med, björnbesök i friluftslivet är ovanliga. Men man hör någon enstaka gång talas om att en björn passerar tältet på natten när folket sover. Men i Sverige gör de inget mer så det finns ingen anledning till oro. Den enda gång jag hört talas om (=läst) att en björn undersökt en människas packning i det fria är från en gammal bok med - troligen sanna - björnhistorier jag har hemma. Den ryggsäcken hade lämnats utan bevakning.

Som flera påpekat håller sig björnar undan från människor, någon bjällra behövs inte eftersom de märker en människa långt före du märker den. Undantag kan vara folk som "smyger" i terrängen. Eftersom jag är fågelskådare vet jag att det har hänt att fågelinventerare någon gång har hamnat nästan i famnen på en björn. Om det skulle inträffa bör man enligt min mening göra följande: vara lugn, tala lugnt till björnen ungefär som till en orolig häst, långsamt backa tillbaka.

Dock är skillnaden mot häst den att en björn inte ser en människa som överlägsen. Den vill bara veta om du är ett hot eller inte. Normalt sett anser björnen att den alltid är kung, samtidigt som den är försiktig och helst drar sig undan.

Det kan kanske verka oroande, men man har studerat hur björnar uppträder mot människor som vandrar i naturen. De är nyfikna och långa stunder kan följa efter på bara några tiotals meters håll. Men man ser dem inte. Jag har själv sannolikt haft björnar i min närhet i fjällen ett antal gånger utan att ha varit medveten om det. Men det bekymrar mig inte det minsta. Det är mycket farligare att gå ensam genom en stad sent på kvällen.

Ta det lugnt med björnfunderingarna
hälsar
Hans
 
Det var ett tag sedan jag läste om det, men vissa björnar drar sig undan när det märker att människor är på väg och andra gömmer sig. Kanske var det testet med GPS som det skrevs om tidigare? Jag kommer inte ihåg hur procenten var mellan de olika björnarna.

När det gäller "matbjällror" så är vissa björnindivider förtjusta i renar med klockor. Det behöver förstås inte betyda att samma björnar skulle vara lika intresserade av människor med bjällror.
 
Jag skulle rekommendera Absolute Schlager 34!

För övrigt har jag svårt att tro på pepparspray. Är det inte bara ett säljknep? Som sagt - du behöver vara inom nästan räckhåll för att kunna använda den, vilket innebär att du är inom räckhåll från björnen redan. Och när du väl har sprayat ögonen så har du inte längre en arg björn framför dig utan en väldigt arg björn framför dig. Och vi kan nog anta att björnen inte förstår orsakssambandet utan känner sig än mer attackerad och kommer att slå tillbaka.

Minns att polisen prövade pepparspray på en kamphund för något år sedan. Det resulterade i att man ganska snart var tvungen att skjuta den istället.
 
Försök se på programmet I Nansens fotspår hos SVT om det går i repris. Sista delen gick i måndags.

Det handlar om Børge Ousland och Thomas Ulrich färd från nordpolen till Franz Josefs land

Det finns ett antal möten med isbjörnar i programmet och de testar sin pepparspraj vid ett tillfälle, annars använde de en revolver och då mest för att skrämmas med knallen.

Hittade inte någon repris hos SVT men hos NRK finns en del

http://www.nrk.no/magasin/natur/1.6441229

Ousland og Ulrich møtte 40 isbjørner
 
Jag håller med, björnbesök i friluftslivet är ovanliga. Men man hör någon enstaka gång talas om att en björn passerar tältet på natten när folket sover. Men i Sverige gör de inget mer så det finns ingen anledning till oro. Den enda gång jag hört talas om (=läst) att en björn undersökt en människas packning i det fria är från en gammal bok med - troligen sanna - björnhistorier jag har hemma. Den ryggsäcken hade lämnats utan bevakning.
Hans
För några år sedan läste jag i lokalpressen i Dalarna om två ungdomar som tältade i trakten av Grövelsjön och hade lämnat stekt falukorv i absiden. Under natten väcktes de av att en björn försökte komma åt korven och tydligen höll den på till och från under en lång, lång stund (som naturligtvis kändes tio gånger längre än den var). Det hela avlöpte utan mer än några smärre skador på tältet. Sen minns jag en tittarfilm i Mitt-i-naturen där en gubbe sitter och spanar efter björn vid en grusväg utanför Soppero. En ungbjörn kommer fram och klättrar på bilen, biter i backspegeln och liknande men försvinner som en avlöning när gubben knackar på fönstret. Jag har även sett en bild på en bil som stod parkerad några timmar på en bilväg medan tanten som ägde bilen plockade bär. När hon skulle köra hem fanns det två stora, leriga avtryck av björnramar på bakfönstret, efter en björn som nyfiket tittat in i bilen. Och det är precis såna där historier jag ligger och tänker på när jag ska somna i tältet... :) Om en nyfiken och oerfaren ungbjörn passerar mitt tält under natten, varför skulle han inte kunna bli nyfiken på vad det är för konstig sak?
 
De fanns väl ett björnmöte beskrivet här på forumet på nån blogg.

Björnen gilla inte att han inkräkta på¨revieret med sitt tält.
Så den rev lite i trädena utanför , sen lite riv o klös i tältduken.
Han låg i tältet och hunden låg och tryckte me tassarna över nosen.


Han fick fortsätta med ett tält med modifierad ventilation resten av turen iaf - hehe.
 
Jag skulle rekommendera Absolute Schlager 34!

För övrigt har jag svårt att tro på pepparspray. Är det inte bara ett säljknep? Som sagt - du behöver vara inom nästan räckhåll för att kunna använda den, vilket innebär att du är inom räckhåll från björnen redan. Och när du väl har sprayat ögonen så har du inte längre en arg björn framför dig utan en väldigt arg björn framför dig. Och vi kan nog anta att björnen inte förstår orsakssambandet utan känner sig än mer attackerad och kommer att slå tillbaka.

Minns att polisen prövade pepparspray på en kamphund för något år sedan. Det resulterade i att man ganska snart var tvungen att skjuta den istället.

Du har helt rätt...att spraya björnen med pepparspray motsvarar väl ungefär som att ge den en
haksmäll, dvs det sista man gör här i livet.
Skulle verkligen björnen gå till attack så finns det två möjligheter:
-har du tillgång till en 30-06 eller motsvarande...använd den.
-Alternativt, ligg ner och täck över huvudet med armarna. Ligg helt still om det går.

Attacker på jägare (som beror på hunden) har ofta slutat med att björnen har nöjt sig med
att den har "vunnit" och jägaren ligger still (med diverse skador). Björnen har inte haft för avsikt att döda utan bara att markera på ett brutalt sätt.

Faran med björnen kan uppstå om du går på ett färskt kadaver eller att du råkar få besök av björnungarna. F.ö. kan man nog känna sig säker.

Skulle jag tälta i björnmarker så skulle jag förvara maten i tältet och hoppas på att matlukten blandas med människolukten.
 
Du har helt rätt...att spraya björnen med pepparspray motsvarar väl ungefär som att ge den en
haksmäll, dvs det sista man gör här i livet.
.....
.
Det är fel.
I Nordamerika har man nu åtskilliga tester av pepparspray i samband med grizzlyattacker. Det är inga små sprayburkar som används. Grizzlyn tvärstannar och vänder direkt när nos och ögon träffas. Betydligt lättare att få bra träff än med skjutvapen.

Raskesven
 
Det är fel.
I Nordamerika har man nu åtskilliga tester av pepparspray i samband med grizzlyattacker. Det är inga små sprayburkar som används. Grizzlyn tvärstannar och vänder direkt när nos och ögon träffas. Betydligt lättare att få bra träff än med skjutvapen.

Raskesven

Om dom använder sprayburkar av typ brandsläckare så kan jag förstå detta.
Jag tänkte mig mera på den typen damerna har i handväskan.
Det bör väl vara realistiskt att bära med sig den på en fjällvandring.

-Finns det några undersökningar på hur det är att använda knytnävarna?
 
Om dom använder sprayburkar av typ brandsläckare så kan jag förstå detta.
Jag tänkte mig mera på den typen damerna har i handväskan.
Det bör väl vara realistiskt att bära med sig den på en fjällvandring.

-Finns det några undersökningar på hur det är att använda knytnävarna?

Nja, det finns ju mellanlägen mellan fickburkar och brandsläckare. De pepparspray som används mot björn i Usa och Kanada ser ut som typ hårspraysburkar - väger runt 250-300 gram och runt 20 cm hög. Inte helt orimliga att bära med sig för en normalbyggd vandrare... Spray kräver förvisso att man är stadig på handen även med en anfallande björn på några meters avstånd, men det är kanske ändå bättre än ingenting. Men något skydd behövs ju tack och lov inte mot skandinavisk björn.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norrbottningen Mot ljusare tider Vilda djur 0
Norrbottningen Lyckad kamp mot invasiva arter Vilda djur 0
stigdaniel Björnskydd mot bikupor Vilda djur 80
gasko medel mot knott Vilda djur 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.