Skridskor för kängor?

Någon som har erfarenhet av hur bra det funkar med långfärdsskridskor för kängor?

Modellen jag funderar på är Skyllermarks Birka att använda med mina Lundhags Professional.

en undrande Per
 
Birka bör funka - prova!

Birka funkar bra till de flesta kängor, men bäst är att ta med kängorna till butiken om du har möjlighet. Almgrens har också en bindning för skor utan sulkant som kan vara ett alternativ. Annars brukar en långremsbindning funka till alla sort skor. De tillverkas inte längre, men är inte alltför svåra att fixa själv.

Min bedömning är att Lundhags Professional kanske inte är den optimala skon för långfärdsskridsko – jag skulle föredra en lägre, men tightare sko. Men de funkar säkert. Vill du senare byta skor, så lär ovan nämnda skridskobindningar passa till dessa också.
 
Styft?

Min tanke var att slippa köpa ännu ett par pjäxor samt att det blir en manöver mindre om man inte vill ta sig till isen med pjäxorna.

Vad tror du om Meindl Island, tycker den känns lite mjuk.

Har ett par gamla skidpjäxor från ca 40-50-tal men de är ju relativt mjuka och inte högre upp än till ankeln.

Om jag jämför med hockyrör och inlines vill man juh har rätt stadiga doningar.

/Per
 
Fråga fötterna

Jag tycker du ska pröva dina Lundhagskängor – särskilt om du trivs med dem. Meindl Island har jag ingen erfarenhet av.

Jämförelsen med hockeyrör och rullskridskor är inte helt rätt. Åktekniken hockey är annorlunda, mer aggressiv, varför man vill ha högre skor (antar jag – jag spelar ej hockey). Rullskridskor har en ”skena” som är dubbelt så hög (c:a 8 cm) som på långfärdskridskor (4 cm), så även där vill man ofta ha en stabilare sko. Tävlingsåkare på inlines, liksom på is, har dock mycket låga skor!

Mer om skridskoskor:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=9383
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=5086

Men kanske viktigast är att du hittar några skor som dina fötter gillar.
 
Meindl

Min sambo började åka skridskor ifjol. Hon skaffade ett par Birka och åkte med sina Meindl kängor. Det verkar ha gått bra, bara så himla bökigt att ta på skridskorna! Jag kommer nog att köpa henne ett par skridskor med salomon SNS bindningar i år!
 
Jag har åkt på den skridskon med mina Meindl Borneo i två vintrar. Har funkat hur bra som helst. I vinter tänker jag åka med mina Island, dom passar också bra på skridskorna. Det är som det alltid är med skridskoåkning - i början när man är ovan vill man ha högre och stadigare men när man fått upp balansen (och styrkan i fotleden) spelar det ingen roll. Jämför när du drar på dig hockerören första gången för vintern. Man knyter stenhårt och för varje gång man åker knyter man lösare.
 
Meindl Softline

Jag använde ett par Meindl Softline förra säsongen. Jag ville ha ett par lättare och framförallt luftigare kängor än de Boreal Fuji som jag använt några säsonger. Jag köpte lösa frambindningar för Skyllermarks Birka som jag satte på mina Skyllermarks Isa. För att wiren i bakbindningen ska sitta ordentligt skar jag upp en skåra en bit upp på sulan bak. Detta fungerade utmärkt och jag var torrare om fötterna än med Fuji. Dessa är annars utmärkta skridskokängor då de har en mycket vridstyv sula. Sulan på Sofline är mjukare med det duger för mig. Båda dessa kängor har relativt låga skaft, strax över anklarna, men det passar mig bra.
Om man filar upp skruvhålen i birkabindningen en bit så kan de användas på Almgrens skridskor också.
 
Crispi och Almgrens

Hej!

Själv använder jag Crispi-kängor till mina Almgrens lfs. (snabbindning dvs. fast häl) och har gjort det sedan några år tillbaka. Anser att åkningen fungerar förträffligt (har i ärlighetens namn för litet att jämföra med). Därmed inte sagt att man inte kan prova nya idéer tex. med lättare och mjukare kängor samt framför allt skridskor med lös häl (med klappskridskon som förebild).

Mvh.

T.A.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lortkatt Skridskor till Hanwag-kängor Långfärdskridsko 1
mikaelb Fungerar skridskor för kängor (ex Lundhags Multiskate) Långfärdskridsko 1
mattanb Skridskor till vanliga kängor.. Långfärdskridsko 2
supermaggan Byta till stabila skridskor/pjäxor? Långfärdskridsko 11
Juanderer Skridskor till Finland Långfärdskridsko 11
P1ersson Bryna skridskor - lämna råeggen ? Långfärdskridsko 10
Tetraone Lite äldre skridskor, 70-tal och nyare, vilka var bäst, några man ska undvika? Långfärdskridsko 8
q17 Slipa nya skridskor? Långfärdskridsko 3
insumaster Gamla skridskor Långfärdskridsko 17
ekis Var kan man slipa skridskor i Halmstad eller Göteborg? Långfärdskridsko 7
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
Pontus_pf Köpa skridskor till mina SNS pilot eller fast häl? Långfärdskridsko 9
b-lund Skridskor för konvertering mellan NNN BC- och NIS-NNN-bindning Långfärdskridsko 3
pandeon Köpa skridskor bindning pjäxor Långfärdskridsko 1
DoktorGlas Finns intresse för gamla skridskor med trästock? Långfärdskridsko 8
ripjägarn Skridskor genom Padjelanta Långfärdskridsko 0
yps Pjäxor till både skridskor och längdåkning? Långfärdskridsko 4
PieterTheDutchy jobba som skridskor guide Långfärdskridsko 4
Anders.Appelqvist En bra sak med Lundhags skridskor! Långfärdskridsko 5
aksello Villen längd på skridskor? Långfärdskridsko 4
Ditho Uthyrningsställe i Stockholm för lös häl-skridskor? Långfärdskridsko 1
metafish Vilka skridskor för fartåkning? Långfärdskridsko 8
luktafotogen Tips: Just nu fantastiskt fint för skidor eller skridskor längs Kinnekulle. Långfärdskridsko 0
Jörgen Larsson Är skridskor med lös häl att rekommendera? Långfärdskridsko 19
Sarvi Sidojustering av skridskor Långfärdskridsko 3
ekis Slipa bort taggar på vanliga skridskor Långfärdskridsko 6
steff87 Var hyra skridskor i malmötrakten? Långfärdskridsko 0
dnordblad Köpa skridskor Långfärdskridsko 5
hannulan Mäta längd på skridskor Långfärdskridsko 11
niking Konvertera skridskor från fast till lös häl? Långfärdskridsko 6
Rikard_L Optimala skridskor som passar storskor? Långfärdskridsko 8
janus82 Duger dessa skridskor? -En nybörjares undran Långfärdskridsko 12
mihaliska Stål i skridskor Långfärdskridsko 8
dunderbjorn Åka skridskor bussen? Långfärdskridsko 2
ingmar molin Kan alla slipa sina skridskor själva ? Långfärdskridsko 10
surpaleijon Skridskor i Västerås?? Långfärdskridsko 8
mangem Skeva skridskor ? Långfärdskridsko 23
mangem Kapa skridskor Långfärdskridsko 2
dabac Kvalitet på skridskor Långfärdskridsko 3
oloff Dags för nya skridskor, lös eller fast häl? Långfärdskridsko 2
Emmma köp av skridskor Långfärdskridsko 12
mariah Skridskor i Höga Kusten Långfärdskridsko 2
partyfrasse Vad är det för fel på Pikmakarns skridskor? Långfärdskridsko 10
Lasse Nilsson Skridskor och släde? Långfärdskridsko 13
Mirakelpojken Hjälp mig välja skridskor! Långfärdskridsko 4
sandwichman Hjälp en nybörjare på skridskor!!! Långfärdskridsko 3
Vandrare Slipa skridskor i Uppsala Långfärdskridsko 3
Maua sandstra skridskor? Långfärdskridsko 10
Lavskägge Mått på skridskor? Långfärdskridsko 3
Göte2 Löshäl korta skridskor Långfärdskridsko 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.