Skridsko- skid-jacka

Hej!
Letar efter en skaljacka utan membran, för i första hand lite mera rörliga vinteraktiviteter, långfärdsskridskor, längdskidor m.m.
Kraven är: huva, andas bra, vindtät, hel dragkedja.
Finns det någon som har erfarenhet av Lundhags Chill?
Erfarenheter av andra jackor mottages också tacksamt.

Tack på förhand.
/Calle

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hej!
Letar efter en skaljacka utan membran, för i första hand lite mera rörliga vinteraktiviteter, långfärdsskridskor, längdskidor m.m.
Kraven är: huva, andas bra, vindtät, hel dragkedja.
Finns det någon som har erfarenhet av Lundhags Chill?
Erfarenheter av andra jackor mottages också tacksamt.

Tack på förhand.
/Calle

Bomullsanoraker är väl rätt funkis i allmänhet, inte bara i ventile/eta-proof. Jag har en norrøna arktis, den är grymt bra. Fast den har några år på nacken, och nu ser den inte alls likadan ut. Fjällräven har ett par i G1000, också helt okej.

Windstopper tycker jag också är trevligt, men de är ofta så tight skurna. En kompis lever i sin Millet windstopper med luva, den var rätt billig när han köpte den på highsport.

Bilagor

• ImgWriterCAKB0FUP.jpg
    ImgWriterCAKB0FUP.jpg
    9.4 KB · Visningar: 1,579
  • ImgWriterCA36IW21.jpg
    ImgWriterCA36IW21.jpg
    8.6 KB · Visningar: 1,432
Tack för era olika tips, forskar vidare, har ju lite tid på mej innan säsongen (kanske) börjar.
Har inte tänkt på soft shell förut, har det bra andningsegenskaper? Ett windstoppermembran dämpar det andningen mycket? Hur står sig soft shellen mot bomull?
Mycket frågor blev det, någon som har erfarenhet av de olika materialen?

Tack för era olika tips, forskar vidare, har ju lite tid på mej innan säsongen (kanske) börjar.
Har inte tänkt på soft shell förut, har det bra andningsegenskaper? Ett windstoppermembran dämpar det andningen mycket? Hur står sig soft shellen mot bomull?
Mycket frågor blev det, någon som har erfarenhet av de olika materialen?

Bomull och G1000 utan alltför mycket impregnering transporterar fukt mycket mycket bättre än softshellmaterial.

Jag har haft windstopper men tyckte att jag använde den för lite, så den fick gå. Bomull och G1000 är mitt förstahandsval för vintern, om det är hyffsat torrt.

Om du är ute efter en jacka som andas så får du faktiskt använda dig av ett levande djur eller nåt. Inga material andas.

Och när alla de stora elefanterna gör softshell jackor med huva och Windstopper, så kommer det naturligtvis också billigare alternativ:

http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16955&plats_id=1435

Den här har inte huva och inte membran och ventilerar mycket bra http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16573&plats_id=1435 jag har bara haft den några veckor så jag kan inte gå i god för att den är idealisk som skridskojacka men jag kommer att prova den i vinter.

Hur mycket jackor med Windstoppermembran ventilerar varierar våldsamt. Många av dem är väl täta för ansträngande aktiviteter men de Mammutjackor jag har (Ultimate) är bra ventilerande om än inte lika bra som TPs. Med bomull och grönlandsväv och liknande är det likadant varierar mycket från jacka till jacka beroende på hur tätslagen väv och hur väl impregnerad.

Vill du ha en verkligt bra jacka tror jag du skall leta efter den här http://www.mammut.ch/en/productDetail/101005170_v_3022_L/Ultimate+Hoody+Men.html

Bilderna nedan först TP i grönt sedan Mammuts i rött. Lite roligt att TP använt samma namn som Mammut = Ultimate. Bägge jackorna finns i flera andra färger.

Thure

Bilagor

• 121-09stor.jpg
    121-09stor.jpg
    32.4 KB · Visningar: 1,543
  • Ultimate_Hoody_fire_bild1_eps_Zoom.jpg
    Ultimate_Hoody_fire_bild1_eps_Zoom.jpg
    199.3 KB · Visningar: 1,541
Bomull och G1000 utan alltför mycket impregnering transporterar fukt mycket mycket bättre än softshellmaterial.

Gäller det även softshellmaterial utan windstopper, eller de kanske inte är tillräckligt vind täta för att det ska vara skönt o använda i lite blåst på vintern.

Om du är ute efter en jacka som andas så får du faktiskt använda dig av ett levande djur eller nåt. Inga material andas.

Kanske vore någo en jacka som aktivt rörde sig som en bälg med backventiler i ut o in tagen.

Bilderna nedan först TP i grönt sedan Mammuts i rött. Lite roligt att TP använt samma namn som Mammut = Ultimate. Bägge jackorna finns i flera andra färger.

Thure

TP-jackan går bort pga. avsaknad av huva, Mamut jackan såg onekligen trevlig ut men är nog i dyraste laget för min ekonomi.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips