Skräpfisk, smakar dy?

När sambon och jag cyklade genom Baltikum stannade vi till hos bekantas bekanta i Estland. Sonen i huset kunde enkel svenska och tog oss till familjens bastu i skogen. Där vankades pilsner och små torra och ganska salta fiskar som tilltugg. Vi fick berättat för oss att detta var en delikatessfisk och när den gick till tog man ledigt från jobbet för att ge sig ut på fiske.

Den nyfångade fisken lades på salt med bukarna nedåt och sedan med ett nytt lager fisk och salt ovanpå tills tunnan var full. Efter en tid hängdes fiskarna upp i ett snöre om stjärtarna i bastuns tak där de fick hänga ett bra tag. När fisken sedan skulle ätas rev man bara ur bukinnehållet och slängde och åt resten som smakade salt och rök och var det perfekta tillbehöret till en öl i bastun.

Vår bekant kunde svenska men visste inte vad just den fisksorten hette. Han slog upp det på estniska wikipedia och sedan bytte vi till svenska versionen och då kom det fram en artikel om mört.

Det smakade utmärkt och lärde oss att ta begreppet skräpfisk med en nypa salt (och lite rök….)
 
När sambon och jag cyklade genom Baltikum stannade vi till hos bekantas bekanta i Estland. Sonen i huset kunde enkel svenska och tog oss till familjens bastu i skogen. Där vankades pilsner och små torra och ganska salta fiskar som tilltugg. Vi fick berättat för oss att detta var en delikatessfisk och när den gick till tog man ledigt från jobbet för att ge sig ut på fiske.

Den nyfångade fisken lades på salt med bukarna nedåt och sedan med ett nytt lager fisk och salt ovanpå tills tunnan var full. Efter en tid hängdes fiskarna upp i ett snöre om stjärtarna i bastuns tak där de fick hänga ett bra tag. När fisken sedan skulle ätas rev man bara ur bukinnehållet och slängde och åt resten som smakade salt och rök och var det perfekta tillbehöret till en öl i bastun.

Vår bekant kunde svenska men visste inte vad just den fisksorten hette. Han slog upp det på estniska wikipedia och sedan bytte vi till svenska versionen och då kom det fram en artikel om mört.

Det smakade utmärkt och lärde oss att ta begreppet skräpfisk med en nypa salt (och lite rök….)
Som sagt, vad som är skäpfisk och vad som är god matfisk är mest en social fråga. I Sverige upphörde insjöfisk - gädda, braxen mm - att betraktas som självklarheter på middagsbordet när snabbköpen slagit igenom. I dessas frysdiskar fanns på den tiden endast fyrkantiga block av torsk eller kolja. De små fiskbutiker som fanns i nästan varje stad tvangs slå igen och därmed blev det svårare att köpa lokalt fångad fisk.

Nu äter folk utan att tveka fish´n chips, McDonalds fiskburgare och odlad lax eller pilatia men rynkar (utan att ens ha smakat) på näsan åt traditionella svenska fiskrätter som pepparrotsgädda, inkokt braxen och idbullar,
 
Efter en tid hängdes fiskarna upp i ett snöre om stjärtarna i bastuns tak där de fick hänga ett bra tag. När fisken sedan skulle ätas rev man bara ur bukinnehållet och slängde och åt resten som smakade salt och rök och var det perfekta tillbehöret till en öl i bastun.
Människans uppfinningsrikedom är stor. Ska man äta mört är detta säkert en bra behandling att utsätta dom för. Men någon bastu hade vi inte och öl var vi barn för små för att få lov att dricka... 😄
 
Människans uppfinningsrikedom är stor. Ska man äta mört är detta säkert en bra behandling att utsätta dom för. Men någon bastu hade vi inte och öl var vi barn för små för att få lov att dricka... 😄

Kommer osökt att tänka på denna fisk/maträtt. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hákarl Tydligen är det ett resultat man fått fram efter mången svältvinter. Man kan ju undra hur man kommer fram till att haj som fått jäsa och sen torka går att äta… Måste ha varit så att man försökt äta hajen, givit upp, grävt ner den, jäsning, torkning och sen någon som var så desperat hungrig att man givit sig på att äta den där gamla ruttna torkade hajen😂
 
Kommer osökt att tänka på denna fisk/maträtt. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hákarl Tydligen är det ett resultat man fått fram efter mången svältvinter. Man kan ju undra hur man kommer fram till att haj som fått jäsa och sen torka går att äta… Måste ha varit så att man försökt äta hajen, givit upp, grävt ner den, jäsning, torkning och sen någon som var så desperat hungrig att man givit sig på att äta den där gamla ruttna torkade hajen😂
Vikingarna är på utdöende. Nuförtiden tål ju folk ingenting. Inte ens mjölk och bröd. Evolutionen har vänt...

Allvarligt talat så handlar det ju om fermenterad och torkad fisk. Inte mycket konstigare än klippfisk, lutfisk eller den portugisiska nationalrätten bacalhau. Rätt tillagad är den förmodligen helt OK. Men äter man den rakt av är den kanske litet magstark. Men (nästan) ingen äter rå lammstek eller torkade kikärter.
 
Kuriosa: bacalhau är ursprungsordet till kabeljo.
Bacalhau å andra sidan importerades just från Norden till Portugal och andra länder med katolsk matkultur.
 
Ja man kan ju undra hur folk uppfann konstiga maträtter. Som lutfisk, surströmming, mögelost, fermenterad säl, osv... Dom glömde den i ett skåp el under en sten några månader, och upptäckte sen att det nätt och jämt gick att käka utan att dö ...
Det äckligaste jag prova är natto från Japan, fermenterade soyabönor, betydligt värre än surströmming.
 
Ja man kan ju undra hur folk uppfann konstiga maträtter. Som lutfisk, surströmming, mögelost, fermenterad säl, osv... Dom glömde den i ett skåp el under en sten några månader, och upptäckte sen att det nätt och jämt gick att käka utan att dö ...
Det äckligaste jag prova är natto från Japan, fermenterade soyabönor, betydligt värre än surströmming.
Det handlar om att bevara protein. Fisk är den förmodligen viktigaste proteinkällan för mänskligheten. Kyl- och frysskåp är ett sentida påfund och det är inte överallt på jorden man har el i två hål i väggen.

Bland det absolut larvigaste jag vet är när bortskämda nutidsmänniskor tillgjort äcklar sig över sådant som hållit släktet vid liv och som är en del av vår kulturhistoria. Särskilt om samma larvpottor trycker i sig industriellt producerad sk*t från olika snabb- och färdigmatskedjor.
 
Fisk är gott!

Jag har aldrig förstått det där med att fisk smakar dy, en vän till mig påstår att Röding smakar dy.
Enligt mig en fantastiskt god fisk!
Men fisken tar ju en hel del smak av sin miljö, Röding, Öring osv. som jag har ätit hela livet har i princip alltid ätit små kräftor och fått en fantastisk smak.
Det räcker med lite salt och de kan vara så goda att man nästan börjar gråta av välbehag!

Skulle det inte smaka supergott så är det bara att krydda den god.
Eller slänga in den i röken, då blir vad som helst gott!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.