Skrämma vilt?!

Nu handlade TS frågeställning ju inte bara om rovdjur utan om vilda djur.
Det kan säker fungera lika bra på tex Björn som det fungerar dåligt på en Älgko som försvarar sin kalv.
På en arg och spelgalen Tjädertupp kanske det rent av har motsatt verkan att fäkta med armarna, så jag skulle inte lämna några garantier på det du beskriver fungerar och skrev därför "mig veterligen inget pålitligt sätt"



Rätt svårt att vara jägarfolk om man är inte är rörlig, man jagar förr eller senare ut ett område om man som stam jagar på en och samma plats.
När du säger en handfull djur, menar du att dagens människa i snitt (utan att byt av med andra människor) skulle klara att springa efter medparten av dagens Svenska klöv och tassvilt tills dom blev så utmattade så att man hann upp dom.....det skulle jag bra gärna vilja se. :)
Möjligen på stenåldern att det skulle fungera på vissa arter, men knappast nuförtiden.

Återigen har du fel i det du skriver. Sluta sprida dina fake-news överallt.
Ts frågade om köttätande djur i skogen, dvs rovdjuren.
Ja, människan kan jaga ihjäl i stort sett alla djur genom löpning. Kanske inte du, kanske inte jag, för vi har inte kunskapen eller behovet. Men ja, det är fullt möjligt föt dessa djur kylls inte ner lika snabbt som vi och blir snabbt överhettade och utmattade.
D där me paleokost e en myt. Människan har för d mesta varit vegan/vegetarian. Skulle detta påhittade jägarfolk vandra i månader f9r att jaga o endast äta kött skulle alla dött av skörbjugg väldigt snabbt.
 
D där me paleokost e en myt. Människan har för d mesta varit vegan/vegetarian.

Jag har aldrig påstått att människan skulle ha varit 100% köttätare, ett rimligare senario är att vi har varit allätare och animaliskt protein hjälpte utvecklingen av våra hjärnor vilket bla gjorde oss att effektivare och även använda redskap att fälla byten vid olika sorters jakt.

På tal om Fake-News så kan vi väl konstatera att forskningen och du inte riktigt verkar gå i takt. ;)

Svenska Veganföreningen bildades först 1976, före det åt man typ köttbullar och fläsklägg och rotmos och annan husmanskost vad 90talisterna än tror. ;)



Lucy var köttätare | SVT Nyheter
" Redan för 3,4 miljoner sedan använde våra förfäder redskap och åt kött från stora hovdjur nästan en miljon år tidigare än vad man hittills trott"

Lagad mat gjorde oss till människor | Forskning & Framsteg (fof.se)
"En etablerad teori är att våra förfäder ökade sitt kaloriintag genom att äta mer animaliskt protein"
 
Senast ändrad:
Jag har aldrig påstått att människan skulle ha varit 100% köttätare, ett rimligare senario är att vi har varit allätare och animaliskt protein hjälpte utvecklingen av våra hjärnor vilket bla gjorde oss att effektivare och även använda redskap att fälla byten vid olika sorters jakt.

På tal om Fake-News så kan vi väl konstatera att forskningen och du inte riktigt verkar gå i takt. ;)

Svenska Veganföreningen bildades först 1976, före det åt man typ köttbullar och fläsklägg och rotmos och annan husmanskost vad 90talisterna än tror. ;)



Lucy var köttätare | SVT Nyheter
" Redan för 3,4 miljoner sedan använde våra förfäder redskap och åt kött från stora hovdjur nästan en miljon år tidigare än vad man hittills trott"

Lagad mat gjorde oss till människor | Forskning & Framsteg (fof.se)
"En etablerad teori är att våra förfäder ökade sitt kaloriintag genom att äta mer animaliskt protein"

Du kan ju fortsätta med din pseudovetenskap o fake-news så kan de intresserade läsa riktig forskning: https://www.nature.com/articles/s41559-017-0159

Den etablerade teorin om förfäder som åt mer animaliskt protein är inte längre etablerad. Forskningen går framåt och molekulär- och isotopforskning på fossila homininer är bättre bevis än gamla idéer som nån har hittat på i nattmössan.
 
D där me paleokost e en myt. Människan har för d mesta varit vegan/vegetarian. Skulle detta påhittade jägarfolk vandra i månader f9r att jaga o endast äta kött skulle alla dött av skörbjugg väldigt snabbt.
Håller med om det mest du skriver utom att en uteslutande animalisk diet skulle ge skörbjugg. Rått kött, blod och lever innehåller tillräckligt med askorbinsyra, vilket gör att tidiga människor klarade sig, utan bristsjukdoma, på animalisk diet i områden där det var den lättast tillgängliga födan. I nutid har vi exempel på folk i Arktis som under århundraden livnärt sig på i princip uteslutande animalisk kost och en stor del av detta otillagat. Maasaierna i Keny/Tanzania klarar sig också på i huvudsak animalisk diet tack vare att färskt blod är huvudfödan. Der år vi som alltid hettar upp vårt kött som inte får I oss vitamin C från kött, inälvs- eller blodmat. Vi är i grund och botten allätare och opportunister.
 
Alla nya studier pekar på att människan eller dess förfädrar inte åt särskilt mycket animalisk kost. Det betyder inte att det uteslöts helt.
Och ja, vi är allätare, det ser man lätt på tänderna. Men vi är mer allätare i "modern" tid (modern human anatomy), inte tidiga homininer och homo sapiens.
Det finns en stor anledning till att kött aldrig utgjorde en stor del av människans kost, och det är att jakten är 1) farlig och 2) dåliga odds på jaktlycka. Dagens primitiva folk som bor i skog och som har jaktbyten som en del av sin kost har max 50% jaktlycka (endast när damerna deltar i jakten, när bara herrarna går på jakt är lyckan sämre).

Jag ska inte kapa TS-tråd. Den handlar om hur TS ska göra för att inte va rädd för rovdjur i skogen.
 
Jägare blev angripen av björn senast i höstas under jakten.

...och vissa har nerver av stål vid björnmöte. Hona med unge. Var observant så ser du ungen uppe i trädet.
Jag själv har haft björn på ca 60 m en sen sommarkväll ute i skogen utanför Kalix.
Visa bilaga 37585
Tur att man lyckades hålla nerverna i styr och ingen brun fartrand i kallingarna.:) Den var stor nalle.:)
Ja, du kanske skulle ha läst allt jag skrivit innan du svarar. Bland annat skrev jag att med björn sker i genomsnitt ett "angrepp" per år och då är det nästan alltid i kontakt med jägare.
 
Den etablerade teorin om förfäder som åt mer animaliskt protein är inte längre etablerad.

Det finns även de som påvisar att vi inte är skapta för ren vegandiet, våra tänder, magar, tarmlängd, mm är inte optimerade för att vara 100% veganer eller gräsätare, så din tes är lång i från vedertagen.
Om man leker med tanken att människan till största delen varit veganer genom dess historia, när och varför började vi då äta kött ?
Eller förnekar du kanske att vi ens gör det ?
Varför hittar man rengnagda ben och rester efter lägereldar i forntida grottor, även tecken på kannibalism har hittats.

Allätare som sagt, inte vegan.
 
Det finns även de som påvisar att vi inte är skapta för ren vegandiet, våra tänder, magar, tarmlängd, mm är inte optimerade för att vara 100% veganer eller gräsätare, så din tes är lång i från vedertagen.
Om man leker med tanken att människan till största delen varit veganer genom dess historia, när och varför började vi då äta kött ?
Eller förnekar du kanske att vi ens gör det ?
Varför hittar man rengnagda ben och rester efter lägereldar i forntida grottor, även tecken på kannibalism har hittats.

Allätare som sagt, inte vegan.

Läs alla mina inlägg, inte bara det du väljer att se. Sluta med din pseudovetenskap o fake-news.
 
Sluta med din pseudovetenskap o fake-news.

Det lovar jag när du kan lägga fram att forskarvärlden blivit enig att vi gått genom historien som Veganer och inte allätare och dom bevis som vi funnit för att vi ätit animaliskt protein i utgrävningar av historiska platser visat sig falska. ;)

Fram till dess har vi varit och är allätare även om det finns individer som avviker från snittet.
 
Det lovar jag när du kan lägga fram att forskarvärlden blivit enig att vi gått genom historien som Veganer och inte allätare och dom bevis som vi funnit för att vi ätit animaliskt protein i utgrävningar av historiska platser visat sig falska. ;)

Ja, det bevisar din ignorans ang vad forskning är. Forskning är aldrig helt enig och det ska den heller inte vara. Om den är helt enig så är det inte längre forskning...hmmm, venta venta. Som din pseudovetenskap o fake-news? Inom dina områden så är forskare inom dina ämnen helt överens - det bevisar ju att det inte är vetenskap. Gå o slå upp en bok/hemsida som är nyare än 1900-talet vetja.
 
Ja, det bevisar din ignorans ang vad forskning är. Forskning är aldrig helt enig och det ska den heller inte vara. Om den är helt enig så är det inte längre forskning...

Osökt kom jag att tänka på klimatforskning när du skriver så där, där råder väl i stort sett koncensus ?
Har det övergått från forskning till religion menar du ? ;)