Skrämma vilt?!

Ja, sannolikheten är mycket liten att dom anfaller.

Jag har sett alla våra vilda klövvilt på nära håll så även de flesta av våra rovdjur undantaget Björn och Järv, ingen har varit ilsken.
Jag har däremot upptäckt vargspår 100 meter från mitt tält. De spåren hade kommit under natten. Vargen rörde sig mot tältet, men vek av. Förmodligen för att han hörde eller kände lukten av mig.
En annan gång passerade ett lodjur under natten mitt tält på ca 10 meters avstånd. Jag såg spåren i snön på morgonen.
 
Jag har däremot upptäckt vargspår 100 meter från mitt tält. De spåren hade kommit under natten. Vargen rörde sig mot tältet, men vek av. Förmodligen för att han hörde eller kände lukten av mig.

Ja, förmodligen.

Vargen har ju de flesta sinnena på topp, det är mycket svårt att komma nära inpå utan att dom upptäcker dig först.
Rovdjur har ofta till skillnad mot en del klövdjur större förmåga att upptäcka dig fast du sitter helt stilla, Älgar tex kan man nästan bli översprungen av om man inte rör sig, är tyst och vinden ligger rätt.
Hör och luktar gör dom däremot mycket bra.

Jag lyckades av en händelse komma mycket nära och överraska en Varg i Vålådalen vid Östra Vattensjön mellan Vallbo och Anarisstugan vilket jag förmodar var en sovande/vilande eller möjligen sjuk individ.

Hursomhelst som flydde den hals över huvud när den blev varse min närvaro.
 
Senast ändrad:
Vi tar alltid - medvetet eller omedvetet - risker. Det vi bör göra om vi är oroliga för att vilda köttätande djur skall angripa oss (som TS skrev i sitt första inlägg) är att värdera den risken jämfört med övriga risker vi tar när vi ger oss ut i skogen. För de flesta så är risken att råka ut för en trafikolycka eller ett rån betydligt större. Om vi tar den risken kan jag omöjligt förstå att någon oroar sig för att bli angripna av björn och varg.

Sist en varg angrep en människa ute i naturen i Sverige var år 1821. Konflikter med björnar är betydligt vanligare ca 1 olycka per år. Vanligen beror det på att en jägare har kommit i kontakt med björnen ofta genom sin hund. De sista hundra åren har 3 personer dödats av björn - två jägare och en skidåkare som attackerades av en skadskjuten björn.
Källor: Forskning och Framsteg samt Rovdjurscentret de 5 stora.

Det är dags att komma tillbaka till verkligheten!
Bra rutet!
Precis så är det. Precis så kommer jag alltid att minnas Dig.
Klar, tydlig och oftast mycket kunnig.
Hälsa M.
Kram, en spansk en.
Yvonne.
 
Jag blev förföljd av två vilddjur igår när jag var ute och gick min 10 km slinga i skogen. Det var förvisso bara två förrymda får jag inte blev av med, men de var farliga och stångades och försökte äta på mig. När det ena stångat mig hårt en sista gång i röven, gav jag den en "smocka" och knuffade bort den och började springa. De hängde med rätt bra och det var svårt att bli av med dem även fast jag sprang, men till slut efter några hundra meter kom jag fram till en bilväg och där kunde jag bli av med köttätarna. Hade tyvärr inget fårspray med mig, men det kan va bra till nästa gång.
 
Ja, förmodligen.

Vargen har ju de flesta sinnena på topp, det är mycket svårt att komma nära inpå utan att dom upptäcker dig först.
Rovdjur har ofta till skillnad mot en del klövdjur större förmåga att upptäcka dig fast du sitter helt stilla, Älgar tex kan man nästan bli översprungen av om man inte rör sig, är tyst och vinden ligger rätt.
Hör och luktar gör dom däremot mycket bra.

Jag lyckades av en händelse komma mycket nära och överraska en Varg i Vålådalen vid Östra Vattensjön mellan Vallbo och Anarisstugan vilket jag förmodar var en sovande/vilande eller möjligen sjuk individ.

Hursomhelst som flydde den hals över huvud när den blev varse min närvaro.
En gång när jag satt och eldade passerade en älg, utan att upptäcka mig, på 20-talet meters avstånd. Det var unga lövträd mellan oss, men jag såg ändå älgen. Jag filmade honom utan hans medgivande.
 

Tja, man bör nog ha respekt för björn.
 
Som sagt, 2 jägare - oftast med hund- för 8 respektive 16 år sedan. Med den statistiken är det är det väl ganska otroligt att något skall kunna hända dig om du är ute och vandrar utan bössa och med kopplad hund.
Respekt skall man alltid ha för alla djur som är starka men inte behöver man vidtaga åtgärder (skrämma dom) för att hålla dom på avstånd som TS frågade om. I stället vore jag väldigt glad om jag fick se björn och varg från något annat än bilfönstret.
 
Som sagt, 2 jägare - oftast med hund- för 8 respektive 16 år sedan. Med den statistiken är det är det väl ganska otroligt att något skall kunna hända dig om du är ute och vandrar utan bössa och med kopplad hund.
Respekt skall man alltid ha för alla djur som är starka men inte behöver man vidtaga åtgärder (skrämma dom) för att hålla dom på avstånd som TS frågade om. I stället vore jag väldigt glad om jag fick se björn och varg från något annat än bilfönstret.
Vår egen art är farligast för oss själva.
Men om man ser en björn behöver man ju inte springa emot och försöka klappa. Det är inget gossedjur.
 
Det är lite märkligt att man oroar sig för björn, varg o andra vilda djur, men inte känner minsta oro över att färdas i trafiken - snittet ligger väl på ca 400 döda per år där?

Såg SVTs program om folk som jobbar i naturen i Kanada där en bergsguide säger något i stil med att det farligaste med att vara bergsguide är att köra bil på motorvägen fram till bergen.

Upplevd fara är inte samma som statistikt underbygd fara.

Vi kan köra en repris på sveriges farligaste djur (enl Land), lite beror på hur man räknar (traifkolycka med älg, är det älg-olycka eller trafikolycka):

Geting har ihjäl flest per år i Sverige.

Människa som har ihjäl annan männsika är nog inte inkluderat (mord, dråp, vållande till annans död, trafik-olyckor)

/Patrik
 

Tja, man bör nog ha respekt för björn.
Det är stor skillnad på att ha respekt för björn och att leva i konstant rädsla...

Denna utbredda fantasi, att alla vilda djur kommer attackera människor helt oprovocerat när de kliver utanför asfalten är för mig obegriplig.
Människor och djur är väldigt lika, vi är oftast osugna på att slåss om det inte finns en väldigt bra anledning och alkohol inte är inblandat. Ibland blir det lite munhuggande innan man går skilda vägar, men absolut oftast så knyter man bara näven i fickan, tänker "idiot" och fortsätter med det man hade för sig.
Att slåss är energikrävande och utgör alltid en fara för bägge parterna att skada sig. Det är helt enkelt inte värt det, bättre att gå på var sitt håll. Till och med vi som har konstant tillgång till kalorität mat, fettdepå på magen och överskottsenergi att spendera, tycker inte att det är värt att slåss spontant. Hur kan man då tro att djuren, som antagligen är mer eller mindre konstant hungriga och ständigt sökande efter nya kalorier, ska orka mucka med varenda svampplockare som ger sig ut i skogen?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.