Skräddare Sthlm för ventile sökes

Jag har en anorak i ventile jag skulle vilja justera lite på, ex förstärka sömmar. Vet att ventile kräver extra kunskap i form av trådspänning, nål och kanske också teknik för att sy i. Det är tvålagers ventile. Bara för att det står att ett företag kan slipa knivar betyder det inte att det är så, och bara för att det står skräddare på dörren betyder det inte att de kan sy...

Så... någon som känner till en kunnig skräddare i Sthlm som jag kan anförtro ventile plagg åt?

Kan alltid skicka till England men skulle gärna undvika det.
 
Kolla med Regn Repair i Borås kanske. Outdoorspecialicerad sömmerska som bland annat gör Klättermusens garantireparationer, men även tar emot privata beställningar. Inte Stockholm, men kanske bättre än England?

http://re-gn.se
 
Förstår inte att det skulle vara något problem att sy lite på ett Ventileplagg. Symaskin och polyestertråd.

Jag har lagat lite på några av mina Klättermusenjackor i Etaproof samt gamla Ventilejackor från Tierra. Bland annat bytt blixtlås och fixat trasiga sömmar. Ingen raketvetenskap IMHO.

Thure
 
Du skrev att det är en tvålagers Ventileanorak. Troligen är sömmar förskjutna i förhållande till varandra vilket gör det lite klurigare att modifiera snittet om du önskar tight passform.

Berätta gärna lite mer om anoraken.

Thure
 
Du ska inte ha polytråd till ventile utan kärnspunnen tråd, eller honest-to-god bomullstråd. Kärnspunnen är en tråd som är lindad med bomull som i turin sväller upp och hindrar vatten att tränga ner genom nålhålet. Funkar alltid i 50% av fallen... Egentligen skulle det vara praktiskt att sy i linnetråd som är helt stum, men det är svårt att hitta i vettiga storlekar och kvantiteter.

I övrigt är det inget svårt att sy i ventile, det är lättmatat och förutsägbart. De rekommendationer de ger om trådspänning och symaskin är vanliga standard inställningar.
 
Ja, jag har lagat Ventile med vanlig symaskin utan att märka av några problem att sy, eller med sömmen efteråt.
Om man sedan ser till att ha en lämplig tråd, så är det väl som Thure säger en viktigare fråga (vid en justering av designen) att man har bra koll på hur man skräddar på ett bra sätt, för att inte hamna i problem när man har sprättat.
 
Ja, jag har lagat Ventile med vanlig symaskin utan att märka av några problem att sy, eller med sömmen efteråt.
Om man sedan ser till att ha en lämplig tråd, så är det väl som Thure säger en viktigare fråga (vid en justering av designen) att man har bra koll på hur man skräddar på ett bra sätt, för att inte hamna i problem när man har sprättat.

Men snälla, man "skräddar" inte i ventile. Ordet skräddare kommer från lågtyskans schreider, som betyder skärare, inom skrädderinäringen så kallas högste hönset för just tillskärare. Ett skräddat plagg är idag ett plagg som är ordentligt uppbyggt, dvs strikt skilt från ventileplagg som är rationellt sydda utan några som helst handarbetsmoment.

Om nu trådstartaren (eller du spikbjörn) verkligen vill ha ett skräddat ventileplagg så kan vi lösa det. En sportig ventile kavaj med handpikerad vattulin, tagelväv, demette, fransk kraglärft och handstickade kanter någon? Det är dock svårt att krympa in kragbråckten (man får använda delad överkrage) samt att krympa in hållningen över ärmkullen, det kommer se neapolitanskt ut.
 
Sportkostym i vadmal eller tweed är rätt snyggt. Ventile tycker jag är mera comme il faut när det är lagom slitet och urblekt.

Gillar skrädderilingot.

Thure
 
Behövs kärnspunnen tråd? Bomullen i väven sväller ju.

Klättermusen körde tidigare med tejpning på insidan av vissa sömmar på i varje fall Einridejackan.

Thure
 
Behövs kärnspunnen tråd? Bomullen i väven sväller ju.

Klättermusen körde tidigare med tejpning på insidan av vissa sömmar på i varje fall Einridejackan.

Thure

För ungefär 250 år sedan när jag tyckte det var tufft med ventile pratade jag i telefon med en brittisk produktutvecklare som gjort en del plagg i ventile. Han påstod att det var viktigt. Jag lydde hans råd och använde det. Men visst, jag har inga kvantitativa undersökningar eller peer review artiklar som stödjer hans (och därmed mitt) påstående. Och ska jag vara ärlig kan jag inte så här i backspegeln inte heller minnas några stora skillnader i mina hemmaknåpade plagg och den KM-jacka jag hade (som dog var i eta-proof). Däremot tror jag strikt på att ha en stum tråd, vilket vanlig polyester inte är.
 
Allting är relativt och polyester är betydligt stummare än polyamid. Hur tråden är spunnen spelar också roll. Blir kärnspunnen tråd mer stum än standard Gütermann polyester?

Thure
 
Senast ändrad:
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...