Skottland

Hej!

Jag och min fru har planerat att vandra i Skottland någon gång under sommaren (möjligen senvår eller tidig höst). Vi hade tänkt vara borta ca en vecka, ev plus någon dag. Planen är att tälta största delen av resan.

Vi har suttit och läst på en hel del, inte minst via turistbyråns eminenta sida http://walking.visitscotland.com/

Men valen är många och de personliga erfarenheterna väger tungt! Så jag tänkte kolla med er här - tips på bra, vackra, leder?

Något särskilt att tänka på? Fallgropar att undvika? Tips?

Hur illa är det med knotten?

Tack på förhand,

Fredrik
 
Det var så länge sedan jag var i Skottland och vandrade, men det jag minns var de förfärliga knotten. Jag och min kamrat skulle tälta vid en vik en gång, men vi höll på att förgås. Dessa Midges är inte alls som t.ex. norrländska knott vilka jag har mer erfarenhet av. Alltså, se till att ha myggmedel.

Mvh /Joel
 
West Highland Way

Jag kan åtminstone delvis instämma med föregående talare. Att walkinginscotland.org har en egen menyrubrik för "midges" borde betyda något. Trots allt så glömmer man sådant förtret när man får se de fina vyerna.

Vi gick större delen av the West Highland Way mellan Glasgow och Fort William i augusti 2006 och fick en trevlig tur, även om det blev lite jobbigare med mygg, skoskav, knäskada och regn. Det gjorde att vi kortade av turen och tog buss en bit. Det är ju en fördel med att gå så nära civilisationen. Höjdpunkterna på leden var när man kom upp på höjden ovanför Kingshouse, samt topptur upp på Ben Nevis.

Samtidigt var det just ovanför Kingshouse, där vi kom tidigt på kvällen och hittade en fin liten gräsplätt med pittoreskt rinnande vatten intill som vi kunde tvätta oss i. Den ganska branta stigningen kallades "Devil's staircase". När förste man kommit ur vattnet märkte vi att det var ganska mycket knott i luften, men det var bara början. Vi turades om att springa runt campingplatsen, titta till spritköket och ta på oss kläder innan vi gav upp och dök in i tältet, där vi, efter en kvart med ihärdig knottjakt, tog fram det frystorkade och blandade med det vatten vi hunnit värma upp. På morgonen stod ett svart moln utanför tältöppningen, så det blev snabb ihoppackning och frukosten fick vänta tills vi kommit upp på höjden. Vi döpte platsen till "Devil's campsite" och efter det hade vi inte några problem med knott, vad vi minns.

Uppe på höjden var utsikten fin och moln och dimmor gav landskapet ett drömskt utseende. Det tog i allmänhet lite tid att hitta lämpliga lägerplatser, som inte låg för nära hus. Första natten tältade vi i en fårhage. Det lär dock vara lättare med tillträde just i Skottland. Kolla gärna in några av länkarna nedan. Vi tog även en titt på ruinen av Fort William och gjorde ett besök på det lilla whiskydestilleriet Ben Nevis i norra Fort William.

http://www.ramblers.org.uk
http://www.walkingbritain.co.uk
http://camping.uk-directory.com/camping_scotland_part3.php
http://www.west-highland-way.co.uk/
http://www.walkinginscotland.org/
http://www.outdooraccess-scotland.com/legislation/
 
Under en vecka så hinner ni besöka flera ställen runt om i Skottland eftersom avstånden är betydligt mindre än här i sverige.

Skulle tipsa om att åka i maj. Vädret är ofta lite stabilare då och knotten har inte riktigt hunnit komma igång efter vintern.

Skulle vara intressant att höra vad ni vill ha. Är det toppturer, långleder, lite folk, dagsturer, vill ni vara i samma området hela tiden eller vill ni åka runt och uppleva lite av varje? Många frågor!

Jag är ju Skotte själv och har vandrat nästan överallt i landet (har inte gått West Highland Way). Om jag visste lite mer om vad ni ville ha så kunde jag föreslå några smultronställen som skulle passa!
 
Tack för alla kungliga tips. Jag har själv bara vandrat i Sverige och fjällen tidigare och har hållt mig till civilisationen när jag besökt skotland.

Knotten verkar ju vara något att ta på största allvar, så det kanske får bli i maj - eller kanske något senare på hösten? Tyvärr har vi arbeten att ta hänsyn till också...

När det gäller vad vi är ute efter finns det inte ett entydigt svar: det finns helt enkelt så mycket att se och göra.

Allså har idén varit en "lite av varje"-resa, dvs. längre vandringunder några dagar, ev. en topptur (även om det inte är ett måste). Sedan är vi inte främmande för att åka vidare med buss eller tåg och testa ngt annat.

Har f ö snöat in på serierna Monty Halls Great Escape och Monty Halls Great Hebridean Escape och västkusten och Hebriderna ser fantastiska ut!
 
Har f ö snöat in på serierna Monty Halls Great Escape och Monty Halls Great Hebridean Escape och västkusten och Hebriderna ser fantastiska ut!

Då tycker jag att du ska åka till området runt Appelcross där Monty var. Området däromkring har oändliga möjligheter och är fantastiskt vackert. Där finns Cuillin bergen på Skye, Wester Ross bergen (från Appelcross upp mot byn Ullapool) och sedan norr om Ullapool har du området Assynt & Coigach. Tre väldigt olika områden med mycket att erbjuda.
 
Då tycker jag att du ska åka till området runt Appelcross där Monty var. Området däromkring har oändliga möjligheter och är fantastiskt vackert. Där finns Cuillin bergen på Skye, Wester Ross bergen (från Appelcross upp mot byn Ullapool) och sedan norr om Ullapool har du området Assynt & Coigach. Tre väldigt olika områden med mycket att erbjuda.

Tack, tack, tack för det tipsen och rekomendationerna! Det känns faktiskt helt rätt och jag tror det passar våra syften perfekt. Och vem vet, vi kanske blir bitna och vill återkomma - och då kan man testa något annat om man vill.

Är knotten för jävliga kanske vi kan få invånarna i Appelcross att bygga om ett gamalt koskjul med vidunderlig utsikt och semestra där under några månader istället.

Fredrik
 
Mitt på sommaren är Appelcross säkert knotthelvete nr 1. Mitten till slutet på maj är mitt tips. Undvik juli och största delen av augusti. Vädret, ja det brukar vara lite stabilare i maj, men det är ju Skottland och inget är garanterat!

Monty bodde söder om byn har jag för mig, vet inte vad huset används till nu, kanske går att hyra eller så är det säkert någon rik engelsman som har köpt det som sommarstuga.
 
min erfarenhet kan ju inte mätas med Wildwoods, men jag har bott en tid i skottland (på västkusten en bit utanför Glasgow) och gjorde under den tiden både turer lokalt i kullarna, och kortare turer i högländerna.

Kan inte berätta om några bedrövliga knott, inte värre än jag varit med om i Sverige i alla fall, men så var jag inte i högländerna och vandrade under hög eller sensommar.

Håller med om vädret. Där jag bodde var alla i lokalbefolkningen helt överens om att första veckan i maj var bästa chansen till vackert väder, och det stämde båda de vårarna som jag bodde där.
Annars är vädret är lite som svenska fjällen. Du kan gå och lägga dig en sommarkväll med 15-20 plusgrader, och vakna i dimma med typ +1. Rätt trist om man inte är förberedd.

Om jag skulle ge något tips som enligt mig verkar vara lite utöver det vanliga så säger jag dalgången kring Loch Affric (antar att det blir Glen Affric). Jag har själv aldrig gjort mer än fikaturer ut från bilen där och badat lite, men det gav mig blodad tand. En lite annan natur där än på övriga håll, lite mer trollskt skogigt än det lite mer klassiska med karga kullar som t.ex. Glen Coe. Dessutom håller jag med om Isle of Skye. Mycket vackert.

Längst norr ut vid kusten finns det också landskap som är lite annerst. Typ hedar och klippor som ibland gömmer små vikar med långgrunda sandstränder och turkost vatten. Ganska coolt.
 
cairngorms

Jag har vandrat en enda gång i Skottland, i maj 2009. Inga knott; vad jag vet dyker de upp i juli-augusti. Min tur komponerade jag m h a en Cicerone-guide av Peter Koch-Osborne.
Den tog sikte på Cairngorms nationalpark.
Av 10 nätter sov jag två på camping, en i en bothy (inte bra om man vill vara ensam) och 7 nätter fritt.

Här finns bilder och lite praktisk information (t ex kartor):

http://www.huthyfs.com/scotgal/scotindex.html
 
Speyside Way

Vi gick för några år sedan Speyside Way. Om man inte har några krav på vildmark är det en trevlig tur, vi bodde på B & B e dyl varje natt, men det skall vara möjligt att tälta, antingen på campingar eller iordningställda rasplatser. Leden går mestadels på en nedlagd järnväg ( inklusive en kvarvarande tunnel !) så det är extremt lättgången. Sista sträckan kan man "fuska" med muséejärnväg. Vi gjorde även några besök på destillerier, till fots eller med lokalbuss.
/Malin
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.