Skötsel av gore tex kängor?

Jag har problem med att mina La Sportiva Nepal Evo gtx blir fullständigt genomblöta efter någon dags vandring i blött väglag. Alltså regn och vattenpölar.

De är ett par år gamla men inte speciellt slitna. Jag har rengjort dem när det behövts och vaxat in dem en gång.

Vad ska man göra för att de ska vara vattentäta? Känns inte logiskt att båda skorna ska läcka efter i mitt tycke inte så mycket användande. Gissar att typ guider i alperna använder dem daglingen utan problem.

/Johan

GoreTexet går sönder i vecket som blir när du går. Du kan fetta in dom och få det lite bättre men har membranet gått sönder är dom inte helt täta längre tyvärr.
Om kängan inte är så gammal kan du prova att reklamera.

Min personliga uppfattning är att G-tex i skor inte funkar, det går sönder och dessutom blir man onödigt varm om foten, eller iallafall jag blir det.

//Per

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips