• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Skönt glid på gräs!

Friluftsknark?

Han skrev ett inlägg om Marijuana,att likställa med Kaffe eller Svart Te för starkare är det inte även om det kallas knark för att staten inte tar sig i kragen och kontrollerar försäljningen.Tänker inte propagera för den ena eller den andra sidan i den här frågan bara klargöra,det är en väldig skillnad på 'Gräs' gentemot Hasch och 'Skunk' (Proppad med kemikalier liknande de som återfinns i lösningsmedel).


peter
 
(---)Friluftsliv och droger hör absolut INTE ihop.

Förvisso en åsikt, men jag vet inte om så många håller med om detta: en liten flaska whiskey (motsv.) i ryggsäcken som plockas fram till kvällslägret är antagligen ganska vanligt, och kan IMHO vara ganska trevligt efter en lång dags hård vandring. Se tex på den här tråden.

Det sagt, så låter det en smula oansvarigt att delta i en guidad utfärd under drogpåverkan.
 
Han skrev ett inlägg om Marijuana,att likställa med Kaffe eller Svart Te för starkare är det inte även om det kallas knark för att staten inte tar sig i kragen och kontrollerar försäljningen.Tänker inte propagera för den ena eller den andra sidan i den här frågan bara klargöra,det är en väldig skillnad på 'Gräs' gentemot Hasch och 'Skunk' (Proppad med kemikalier liknande de som återfinns i lösningsmedel).

peter

Hmm, nu har jag aldrig rökt på, men jag har definitivt hällt i mig tillräckligt med kaffe och te för att kunna säga att de "drogerna" inte alls ger den effekten som trådskaparen skrev om (för många år sedan).

Skitsnack med andra ord.

För övrigt har jag alltsomoftast en liten plunta med whisky på fjället. Dosen på kvällen är kanske 2cl, dvs obetydligt mer alkohol än i en lättöl. Det skulle däremot aldrig falla mig in att dricka detta innan kvällslägret, (än mindre på en skridskotur) Inte för att den lilla mängden alkohol skulle vara nån reell risk, utan för att ingen vandrings- eller skridskokamrat ens ska behöva fundera på om jag är fullt pålitlig.
 
Hmm, nu har jag aldrig rökt på, men jag har definitivt hällt i mig tillräckligt med kaffe och te för att kunna säga att de "drogerna" inte alls ger den effekten som trådskaparen skrev om (för många år sedan).

Skitsnack med andra ord.

För övrigt har jag alltsomoftast en liten plunta med whisky på fjället. Dosen på kvällen är kanske 2cl, dvs obetydligt mer alkohol än i en lättöl. Det skulle däremot aldrig falla mig in att dricka detta innan kvällslägret, (än mindre på en skridskotur) Inte för att den lilla mängden alkohol skulle vara nån reell risk, utan för att ingen vandrings- eller skridskokamrat ens ska behöva fundera på om jag är fullt pålitlig.

Observera att jag inte skrev något om effekterna,gjorde en jämförelse i styrkan.Marijuana ger ett slags lugn vilket koffein och tein inte gör.Effekten avtar allteftersom och är helt 'borta' efter ca 30 min. och lämnar i princip inga efterverkningar,undantag finns som alltid men är ytterst sällsynta.Alkohol är betydligt starkare...


peter
PS.Du kan vara lugn för att jag vet vad jag pratar om.DS.
 
Det skulle däremot aldrig falla mig in att dricka detta innan kvällslägret, (än mindre på en skridskotur) Inte för att den lilla mängden alkohol skulle vara nån reell risk, utan för att ingen vandrings- eller skridskokamrat ens ska behöva fundera på om jag är fullt pålitlig.

Det kan hända, och händer garanterat, olyckor även i kvällslägret: spritköket kan välta, kniven slinter, du kan halka på klipphällar eller snubbla på en rot... fasen vet om inte faran egentligen är större i lägret där man slappnar av och dessutom är trött efter dagens vandring. Om man skulle förtära alkohol helt utan risker så får man nog vänta tills man är åter hemma i villan.

Även små mängder alkohol på en "säker" plats lär alltså medföra en, förvisso liten, förhöjning av risken. Vilket jag är medveten om men gärna lever med.
 
Det kan hända, och händer garanterat, olyckor även i kvällslägret: spritköket kan välta, kniven slinter, du kan halka på klipphällar eller snubbla på en rot... fasen vet om inte faran egentligen är större i lägret där man slappnar av och dessutom är trött efter dagens vandring. Om man skulle förtära alkohol helt utan risker så får man nog vänta tills man är åter hemma i villan.

Även små mängder alkohol på en "säker" plats lär alltså medföra en, förvisso liten, förhöjning av risken. Vilket jag är medveten om men gärna lever med.

Förvisso, men min poäng var egentligen att det mer handlar om respekt för dom omkring än objektiv risk. (Vi talar som sagt var om mängder där jag fortfarande lagligt skulle kunna köra bil, även om jag personligen skulle avstått från det.)

Den som aldrig har prövat att röka marijuana kanske inte ska yttra sig överhuvudtaget?

Om det gällde effekterna av marijuana, ja, men jag skrev om effekterna av kaffe och te, jämfört med trådskaparens beskrivning av att åka skridsko på gräs.
 
Mmmm men mitt första svar gällde hur du kunde avfärda det hela som skitsnack ;)

För tydlighets skull: det var detta jag kallade "skitsnack":

Han skrev ett inlägg om Marijuana,att likställa med Kaffe eller Svart Te för starkare är det inte även om det kallas knark för att staten inte tar sig i kragen och kontrollerar försäljningen.

Mig veterligen kontrollerar inte staten försäljningen av kaffe och te heller...
Hade ping jämfört med alkohol eller tobak hade det varit en annan sak.
 
För tydlighets skull: det var detta jag kallade "skitsnack":



Mig veterligen kontrollerar inte staten försäljningen av kaffe och te heller...
Hade ping jämfört med alkohol eller tobak hade det varit en annan sak.

Hmmm...Undrar hur det var i början med kaffe och te?

Sen undrar jag varför du tar sakerna ur sitt sammanhang,styrkan jämförde jag med kaffe och te,ingenting annat.Försäljningen är en annan sak.


peter
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.