Skjortor som torkar

Hejsan...

Jag är på jakt efter tips på skjortor som torkar. I nuläget har jag skjortor från både Fjällräven och Lundhags i sådan där Bomull/Bambu-blandning vilka är mycket sköna och snygga men det dåliga med dom är att de tar fyra år på sig att torka om man har svettats eller de har blivit blöta av en annan anledning...

Vad ska man ha för material i skjortorna för att de ska vara mer funktionella ? 100 % polyster eller ska det vara en mix av olika material ? Köpte en gång en med Acryl, polyster och ull från Lundhags men det var nog den stickigaste sak jag har haft på mig och då är jag inte ens känslig. Det blir retur på den...

Tja, lite tips på antingen skjortor ni tycker om eller materialval...

Mvh // Johannes
 
Ull

är ett bra material för skjortor. Nu finns det inte så mycket ullskjortor i svenska affärer passa på och köp om du hittar någon som du trivs med men det finns bra ullundertröjor. De torkar rimligt fort och blir inte lika blöta som bomullskjorotr. Syntetskjortor luktar efter kort användning och går därför bort för min del.

Thure
 
Helt ylle

FÖr snabbtorkning gäller syntetstjortor, jag från både The North Face och Columbia, båda fungerar bra och torkar snabbt utan att lukta allt för mycket.

Själv föredrar jag tröja/stjorta i ylle eller ylle/polyster, känns torrare och i en tightare modell torkar också relativt fort.
 
Siden torkar snabbt liksom tunn ull, båda fungerar fint ute och på primitivare turer.
Med tvättfat och tak över torklinan fungerar halvsyntetiskt tämligen väl.
Bomull bara där det finns tvätt och torkservice.
Indiska fältskjortor går att beställa skräddarsydda till rimlig peng.
 
Då var det som jag trodde, ull bäst även här :)

Visst inte om det där med lukten på syntetmaterial, tack för upplysningen. Houdinis skjortor är säkert fantastiskt bra men tycker de såg ut att ha helt fel "figur" mot den jag gillar. De ser för korta och för tajta ut tycker jag...

Kollade på Cabelas och hittade flera stycken i ull där faktiskt och har även hittat en fjällrävenskjorta i ull här i sverige...

Seobserver - kan du ge några hintar om vart man kan få tag på siden och indiska fältskjortor och vad är de i för material ?

mvh // JOhannes
 
Sidenskjortor är i Siden och indiska fältskjortor är i ull, grå, blå, gröna och bruna är mest resepraktiska. Siden är prismässigt fördelaktigt i SOA, indiska fältskjortor har jag beställt i indien hos regementsskräddaren.
 
Hehe då går både siden och fältskjortor bort. Har inga planer i nuläget på att dra till Asien bara för att köpa skjortor, men visst vill jag komma dit så det är bra att man då vet om vad man ska titta efter :D

mvh // johannes
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.