Skitvädersluncher

Tänkte försöka mig på att göra ett gäng "skitvädersluncher" till årets fjällvandring, som kan ätas direkt utan tillagning. Ska också självklart kunna förvaras i ryggan utan att bli dåliga.
Hade jag ätit kött hade jag satsat på pemmican men nu är jag vegetarian. Nån som har tips på hur man gör energi rika snabbluncher som inte blir dåliga och som inte behöver tillagas? Vill alltså ha något matigt, inte sött. Inga problem om det bara är protein och fett, min mage till det bra.

Tänker spontant kokosfett, torkade grönsaker och nån torkad ost blandat? Kanske med kikärtsmjöl i för att inte fettet ska rinna vid högre temp? Funkar det?


Enl min syn på fjällvandring så brukar jag ha med en poncho och sedan lagar jag mat som vanligt även om det är skitväder. Stunden sittande är andakt och vädret ska inte hindra mig.
 
Oj, sväller den inte upp i magen på dig? Det torkade kikärtspulvret tar ju upp massor med vätska och behöver mjukna, det är ju som sandkorn i torkat skick. Likaså den kraftigt hygroskopiska tahinan. Inte ens min extremt tåliga plåtmage skulle nog klara att processa detta i större mängder.

Men din torrhummus kanske inte bygger på samma ingredienser? Jag känner t ex inte alls igen detta med olja.

Är det någon som fixar till hummuskoncentrat enligt detta och liknande recept, så vill jag i alla fall friskriva mig från allt ansvar för konsekvenserna av icke-återvattnat inmundigande ;)

Mitt eget recept är ganska tung på tahini. 75g tahini till 230g blöta kikärtor (75g pulver).

Jag gör min tahini själv. Rostade mixade sesamfrön ca 150g, salt och en knapp dl olivolja. Därifrån kommer oljan.

Den "torra" hummusblandningen på 150g saknar alltså 155 g vatten.
Om jag skulle äta 30g av den så skulle jag sakna 30g vatten. Knappast så att det sväller obehagligt i magen =)

Godast är den såklart om man vattnar upp den litet, men om syftet att få i sig energi men att slippa kastrullen så funkar det utan =)
Jag har tänkt ha hummusen som tillbehör till fröknäcke.
 
Min lösning för alla väder är att inte äta lunch. Jag har tre chokladbars (a 50 g) och en pose torkad kött (50 g) per dag. Och äter frystorkat (125 g) på morgon och kväll. På morgon också snabbkaffe och kex (87,5 g). Som extra har jag med salta nötter och sportdryckspulver. På dagen vill jag inte laga mat utan vandra.
 
Har varit med om att elever svimmat vid för litet vätskeintag i samband med utdelande av koncentrerade överlevnadskex, efter en svältperiod på några dygn.
 
Har varit med om att elever svimmat vid för litet vätskeintag i samband med utdelande av koncentrerade överlevnadskex, efter en svältperiod på några dygn.

Om det är de i grön folie står/stod det tämligen tydligt på paketet att man skulle inta dem ihopa med rikligt med vätska. Men jag förstår att det kan missats i svält-koman, men jag minns än idag hur nog mina instruktörer var med att de måste intas med vätska.

/Patrik
 
Spontant tänker jag hemgjorda bars om det inte är en vandring över flera veckor. Har inte provat med just Undertians matbars men är sugen på dem inför årets vandring. Brukar förvara mina andra hemgjorda bars i skafferiet (högst upp i ett 20-tals hus, så ganska varmt på sommaren) och de håller sig iallafall någon vecka där, tänker att det kan gå fint om man utesluter osten i recepten. Kanske kör näringsjäst istället?
 
Igår gjorde jag hemmagjorda bars med följande ingredienser.

2.5 dl Havregryn
1 dl Tranbär
2 dl Proteinpulver
1.5 dl Mandel
2msk Linfrö
2msk Chiafrö
0,75dl Jordnötssmör (Sockerfri)
1 Äggvita
50 g Blockchoklad

20 Minuter i ugnen

Smaken var godkänd. Har ni några förslag på att göra dem nyttigare och godare?
 
Senast ändrad:
Ost då?

Packa lufttätt hemma i lagoma portioner. På mina tvåveckorsturer har osten hållt bra. Förvaras så klart inte precis under topplocket på soliga dagar.

Babybel anger 20 dagars hållbarhet utan kyl på sina ostar. Som inspiration, gissar att näringsinnehållet per gram inte blir så imponerande om man räknar med vaxet.

Som omväxling till hummus kan du blanda valnötspulver (alltså nötter körta i mixer) med paprikapulver (muhammara heter originalrätten).

Ett annat knep jag använder ofta är att äta ur en plastlåda med tätslutande lock och spara matrester där till nästa dag. Funkar bäst när man förutsett behovet av att skippa matlagningen på lunchen. Men ofta gör jag lunch med rester från middagen ändå, typ tortilliarulle eller kanske omelett med matrester i.
 
Vandrar inte så långt och i dåligt väder men utövar andra aktiviteter där jag måsten ta in energi utan kunna laga mat, det är tom så att jag inte ens kan resa mig upp utan jag är fastspänd i en cockpit på upp till 8h i sträck. En bra tävling så är det 10-12 tävlingsdagar av 14 möjliga, med andra ord få tillfällen till återhämtning. Då går det inte att slarva med nutirionen dag1 om man vill kunna prestera dag 14.
Min basföda underbaktivitwterna är i de situationerna är:
-bananer
-skalade morötter i en plastpåse(ger inte så mycket energi men fibrer så att magen får arbeta
-mixer med torkad frukt, bär och nötter

Sedan är det vätska, både med och utan Resorb. Det kan bli varm där jag är, även om resor kanske inte är nödvändigt så bryterbö det smaken på ljummet vatten i plastpåse så att man lättare kan dricka mera. Jag planerar för 0.5l vätska för 1h aktivitet.

Om det inte är för varm så köper jag även energybars(Corny big) som till huvudsak består av nötter, spanmål, honung och tyvärr även choklad. Chokladen ställer till det när det är varm eftersom den smälter och börjar kladda.
 
Fyller alltid termosen i samband med frukost, för att ha vatten till en frytork-påse och en kopp kaffe till lunch. I synnerhet när det är riktigt grinigt väder är det så underbart att bara krypa ner bakom ett stenblock och sippa på en kopp kaffe medans maten gojsar till sig. Har testat alla möjliga varianter, men för mig väger inget upp bekvämligheten med att ha ett varmt mål god mat inom räckhåll på några minuter, och de extra grammen i ryggan gör varken till eller från.
 
Tonfisk finns ju på påse numera, så en sån är alltid trevlig att ta med. Sån plus, tortillabröd, citronmajonnäs och en liten tetra svarta bönor och dill ger en god wraps
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.