Skillnad gasbrannare till Trangia ?

Har tankt skaffa en gastillsats till Trangia och jag har hittat tva varianter. En ar "orginal" och sen en annan fran Markill.
Undrar om det ar nan effektskillnad pa dessa.
Det ar ju en liten prisskillnad mellan dom oxa, inte sa varst stor men det ar ju ca en gasflaska iaf ...

/Ola

Orginal ca 1900W

Jag har "orginalbrännaren", och har för mig att den ska leverera ca 1900W på maximal effekt. Har ej provat den andra.
Gasbrännaren är mycket effektivare än spritbrännaren och myckt smidigare att handha, i alla fall på sommaren. Rekommenderas!!

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Markill

Jag har en markillbrännare... Fungerar utmärkt. Dessutom får man en liten fin förvaringsvästa till när man köper den på http://www.northstar.se Rekomonderas. Jag vet inget om effekten.

Jag skulle ju dessutom tipsa dig att köpa en adapter, så att du kan använda de billiga ventillösa flaskorna. Jag köpte en sån och det funkar fint i hop. Gasflaskorna kostar på 14:- på northstar. Eller 9.90 på biltema. Adaptern kostar 200:- så det lönar ju sig snart...

Olika gängor eller olika gas ?

Kolla om gängorna och gasolen är lika. Såg för några år sedan en CampingGaz brännare som också passade till Trangia. Tyvärr är det så att inte alla gastillverkare har samma gänga. Vad jag kan se har Markill, Primus och Coleman har samma gänga. Gasol är ingen entydig gas, vanligast till små kök butan, vissa innehåller en blandning av propan och butan. Stora tunga gasflaskor (båt, husvagnar) innehåller propan.

Per Brune

Vanlig gänga

Markill har den "vanliga" gängan... Angående gasvalen... Vad jag har förståt det så är inte ren butan att föredra då det är kallt. bättre är blandat med propan. De flaskor jag tittat på är 70/30 propan/butan. Jag har testat båda sorterna i mitt kök och det funkar. Biltemas vet jag ej vad det är, men de funkar bra nu när det inte är för kallt i alla fall. När det är kallt kan man ju köpa den något dyrare blandgasen. Gängorna är ju standard.
[Ändrat av kilefors 2001-05-30 kl 21:08]

Gängor?

Har själv ett gastillsats till Trangiat, orginal från Primus, och är mycket nöjd.
Men skulle någon kunna klargöra det här med gängor för mig? Om jag fattat det hela rätt nu så har Primus, Markill och Coleman samma gängor, dvs utbytbara med varandra? Är detta "standardgänga"? Alltså borde adaptern (för att använda ventillösa flaskor) passa även till Primusbrännaren? Vore bra att veta då man ska utomlands, dom har ju inte alltid primusflaskor där, men ofta ventillösa.

/Sarvi

Rätt uppfattat!!!

Gängorna är samma. Och markilladaptern passar till dessa gängor. En kanonpryl. 200:- sparar man ju in rätt snabbt dessutom...

Adapter

Var kan man köpa denna adapter som man kan använda till ex biltemas gasolflaskor?

Gasolglaskor

Jag har ytterliggare en fråga som kretsar runt gasolbrännare.

Hur beräknar man hur många gasolflaskor som behövs när man är ute? Räcker det t.ex. med en flaska om jag är ute själv i en vecka?

Mvh, Per Nyberg.

Gasåtgång

Ang gasåtgång

Jag brukar räkna med att en liten primusflaska (tror att det är 225gr) räcker i 3 dygn för en person på sommaren om man lagar tre mål mat och värmer vatten till kaffe och té där i mellan.

Tycker mig ha märkt att det är bättre med små flaskor än stora då trycket blir väldigt dåligt i dom stora mot slutet.
Detta märks mest om det börjar bli lite kallare ute

Pelle

Adapter

Jag kanske är dålig på att leta men jag hittar bara brännaren och den kostar 210 kr men någon adapter hittar jag inte.

Matz

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips