Skillnad fjällvandring

Hej,

Jag har en fråga till er erfarna fjällvandrare, jag har bara vandrat en gång i den svenska fjällen och då var det under slutet av juli/augusti. Kommer ihåg att det var fin natur då, och vad väldigt nöjd med vädret, etc. Är sugen på att vandra igen (Kungsleden, Abisko - Nikkaloukta), men tänkte förlägga vandringen till början/mitten av juni denna gång. Undrar om det är tillräckligt varmt där uppe i norr under den perioden? Är det någon skillnad i hur naturen "utvecklat" sig, dvs. hur ser naturen ut jmf. med om man hade vandrat i mitten/slutet av sommaren?

Finns det några för- eller nackdelar med att vandra i början av sommaren?

Tack på förhand!
 
Visst är det stor skillnad mellan i början av juni, där sommaren knappt börjat, och slutet av juli.
T ex måste du räkna med snö! Och STF-stugorna öppnar sällan före midsommar.
 
Den tiden kan du nog räkna med mycket snö som gör passövergångarna vanskliga, därtill höga och strida flöden i bäckarna, ställvis ännu ej utlagda broar.
 
Det är blött och ibland snöar det. Båtöverfarter är det si och så med, stugorna har bara nödutrymmet öppet. Gummistövlar rekommenderas och vissa vadplatser har för hög strömning för att kunna nyttjas.

go tur
 
Tack för svar, men andra ord finns det fördelar med att skjuta upp vandringen och vandra i augusti istället?=)
 
Stugorna på norra Kungsleden öppnar den 16/6, på sträckan Abisko-Nikkaluokta finns det bara fasta broar så broarna är inget problem.

I år verkar våren vara sen så det kan nog vara mycket snö kvar i mitten av juni.

Jag gillar att gå tidigt på säsongen, några av fördelarna är midnattssolen och att det inte är så mycket folk i stugorna. Det finns också chansen att se renskiljning när du passerar samevistena.
 
Jag tycker du gör helt rätt i att fundera över vandring vid olika årstider. Självklart är det så att man får både för- och nackdelar. Just sträckan du planerar för är ju hårt trafikerad under högsäsong - mitten av juli och hela augusti - så jag tycker det är en bra idé att gå tidigt här, men inte gärna före midsommar. Det kan bli jobbigt med snö som inte bär och mycket vatten i jokkarna.

Tidig vandring ger mycket snö i höjdlägena, vackert att titta på, och fint fågelliv. Floran är förstås inte så utvecklad men myggen finns där ändå. Ska du bo i stugorna kanske du sparar några kronor, särskilt om du betalar i förväg på nätet, värt att kolla kanske?

Vandring en bit in i september ger fina färger och man slipper myggen. Inte så mycket folk heller.

Trevligt tur önskar Pelle
 
Var förbi Storulvån idag !!

Svängde förbi Storulvån bara för att checka läget.

Snön ligger fortfarande bitvis djup i Jämtlandsfjällen, jag kunde ta mig fram med snöskor men det fungerar ju inte för min lurvige polare (Totte, labrador)

Det slutade med plan B...ett kortare tramp och lunch vid Handölsfallet....

...Abisko lär nog vara än mer snö...

Fast det går ju fort bara värmen kommer...tveksamt om det går så fort som du önskar däremot...

// Pzon ..
 
Olika med snön från år till år. Naturen kan bjuda på mkt fint även i juni om man gillar fåglar och blommor t ex.

Thure
 
Tack för svar. Ja, det är nog lite skillnad, det kanske är för kallt och för mkt snö (högt vattendjup?) i juni, glest med folk samt att stugorna inte har öppnat än. Jag ska vandra själv så det är ingen nackdel om det är högsäsong. Kommer vandra antingen Abisko - Nikkaloukta, eller söderut från Nikkaloukta.

Är det mer mygg i augusti då jmf. med om man vandrar tidigt på sommaren?
 
Min erfarenhet är att myggen finns där redan vid midsommartid och är besvärliga till mitten av augusti, sen avtar plågan gradvis i takt med att frostnätterna blir fler. September är suveränt i detta avseende.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jojosurf Arctery'x Beta och Alpha - skillnad? Fjällvandring 3
Elvah Skillnad ny och gammal djungelolja Fjällvandring 13
Mivsken 3,4 meters skillnad (senaste mätningen) Fjällvandring 0
McKinley vs Haglöfs - Hur stor skillnad i kvalitet ? Fjällvandring 4
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
sofiasahlen Vad tycker ni om Treparksmötet och andra stråk? Fjällvandring 12
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Groberg Sällskap fjällvandring sökes Fjällvandring 0
Nyingen Packraft för fjällvandring Fjällvandring 8
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
PerAnd Båttransport över Torneträsk Fjällvandring 12
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
penpool Fjällvandring för synskadade? Fjällvandring 7
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
qwert Stegjärn till fjällvandring Fjällvandring 7
Småtärna Tråd om coronavirus vs. fjällvandring 2020 Fjällvandring 82
Vattenvargen Fjällvandring plus stuga att parkera maken i Fjällvandring 26
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Mackhem Fjällvandring med fiske Fjällvandring 7
afik Sällskap för fjällvandring sökes! Fjällvandring 3
Bergtagen86 Packlista fjällvandring (sommar/höst) Fjällvandring 15
eyck Biljett p.g.a. inställd fjällvandring Fjällvandring 0
tsarpjotyr Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat Fjällvandring 3
Vindskydd Fjällvandring vilt område södra Norge? Fjällvandring 2
Lunsen Kompaktkamera till fjällvandring Fjällvandring 9
Fjällnjutaren Tips på 3-4 mils fjällvandring i Lappland Fjällvandring 15
krihamm Tips på 5-7 dagars fjällvandring Fjällvandring 12
KimmyA Fjällvandring, södra halvan av norge, av det fysiskt enklare slaget Fjällvandring 0
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Materialaren Lätt kniv för att spänta ved på fjällvandring Fjällvandring 35
Karolina P Finns det platt fjällvandring? Fjällvandring 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.