Skifta bärsystem Haglöfs Skarja?

Fick så att säga en Skarja på köpet eftersom det satt en mantorsele på den och köpte paketet för att ha selen till min Alaska. Vilket gjorde att axelremmarna från Alaskan (x-flex?) blev över. Eftersom remmarna till Skarjan var något obekväma flyttade jag Alaskans remmar till Skarjan. Fäste remmarna i den nedre tvärstaget utanför de vertikala stagen. Satte läderplattan och remkorsningen vid näst översta staget och toppstramarna på det övre, utanför säckens upphänhningsremmar. Tycker det funkar hyfsat, endast testat med lätt last ännu. Tror inte jag är ensam om att ha provat detta, är det någon som har tips på hur man kan optimera det hela?

Skarjans midjebälte är ganska stort i omfång i sitt mest åtspända läge och lämnar stort utrymme mellan kropp och bälte för de magrare medlemmarna i familjen. Någon som kan tipsa om annat bälte som går att anpassa till Skarjaramen? Eller annan lösning?

Lyckas inte få bilden stående...

MVH
/MBac

Bilagor

• 20200116_214427[1].jpg
    20200116_214427[1].jpg
    25.3 KB · Visningar: 928
Skarjans midjebälte är ganska stort i omfång i sitt mest åtspända läge och lämnar stort utrymme mellan kropp och bälte för de magrare medlemmarna i familjen. Någon som kan tipsa om annat bälte som går att anpassa till Skarjaramen? Eller annan lösning?MVH /MBac
Sy om bältet så att det går att dra åt spännbandet längre
- och låt stoppningsdelen gå omlott tills telningarna växt till sig.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Låter rimligt. Får ta en tur till sadelmakaren. Det står Standard på bältet, fanns det en mindre modell? Vad satt det på Lill-Skarja?

Vet inte om denna kan ge någon nyttig information? Jag äger själv en Skarja Exklusiv som flitigt används till dagsturer hemma i Tyresta. Fantastisk rygga trots 25 år på nacken.

Bilagor

• skarja.jpg
    skarja.jpg
    96.1 KB · Visningar: 1,380
OK, tack för info! Då är det sannolikt ingen idé att leta efter ett bälte mindre än Standard (om det ens syftar på storlek). Får bli till att sy om.

FR höftbälte är kortare. En skomakare kan flytta spännremmens infästningar längre bak på höftbältet så att omkretsen kan minskas.

go tur

Ligger en Lill-Skarja ute på annons på Tradera nu. Väsentligt senare modell än min Skarja (kanske mer samtida med ovanstående reklamblad?). Med höftbälte märkt Junior... Får spana vidare på detta.

Vet inte om denna kan ge någon nyttig information? Jag äger själv en Skarja Exklusiv som flitigt används till dagsturer hemma i Tyresta. Fantastisk rygga trots 25 år på nacken.
Läste texten på bilden om väven Polytex "vattenpelare 1500 mm dvs helt vattentät" idag är det väl 10000 mm som anses helt vattentät.

Jag gick Vasaloppsleden på 90 km med min skraja och det funkade kanon. Och den höll regnet ute, även om det inte ösregnade.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips