Skidor till van kort åkare

Tänkte nu när jag äntligen har lite pengar över uppgradera mig från mina gamla trasiga skidor.
Mina skidor jag har nu är 150cm långa Atomic C7,2 med R=14m

Vill ha ett par allroundskidor som funkar både i pisten och offpist. Är en rätt van åkare, hur van är väll svårt att definera men har inga problem med svarta pister och är trygg i enklare offpist åkning. Har åkt sedan 5års åldern och är 22år nu så det blir några år i alla fall. Åker ganska aggressivt så behöver lite styvare men är samtidigt kort och lätt (156cm, 50kg)

Några spontana förslag?
 
Jag tror att en allroundskida med midjemått runt 80-100 mm skulle passa dig. Specifika modeller är svårt att uttala sig om; det bästa är att du försöker prova några olika modeller. Eftersom du är ganska lätt så kanske tjejmodeller kan vara något då de är anpassade för lite lättare åkare. Med den typen av skida jag tänker på samt att du beskriver att du åker ganska aggressivt, vill ha en lite styvare skida och vill kunna åka off pist, så skulle jag rekommendera dig att gå upp en del i längd; 158-165 cm nånting tror jag skulle vara lagom. En längre skida blir lite styvare, uppför sig som regel lugnare i högre farter och ger bättre stabilitet i offpisten. När det gäller bredden så finns det idag breda skidor (+100mm) som funkar bra i pist och de flesta allroundmodeller ligger runt 80-100 mm.
Men som sagt, jag vill poängtera att man bör testa några olika modeller och se vad som passar.

När det gäller modeller är det som sagt svårt att uttala sig definitivt, men jag kan ju ge några exempel på den typ av skida som jag tror skulle passa dig..

Dynastar Legend Mythic Rider
Dynastar Legend Mythic Rider
Mythic rider hos skistore
En skida jag själv åkte mycket på förra säsongen, en fantastiskt bra allroundskida. 165-modellen tror jag skulle kunna vara något för dig.

Dynastar Legend Sultan 85
Dynastar Legend Sultan 85
Legend Sultan 85
En "lillasyster" till Mythic Rider med kortare svängradie och något smalare.

Dynastar Exclusive Legend Eden
Dynastar Exclusive Legend Eden
Tjejmodell

Nu har jag bara listat Dynastar men det är för att det är Legendserien som jag åkt mest på. Alla tillverkare har dock modeller som skulle passa, t ex Völkl Gothama, K2 Hardside etc

Och som sagt; har du möjlighet så prova olika modeller! Lycka till!
 
Tack för ett jätte bra svar!

Jag har faktiskt funderat lite på just Legend Sultan 85 i 158, har fått bra recensioner där jag tittat runt. Är lite osäker för att gå upp alltför mycket i både längd och midja då jag är van med mina små pistskidor, fast vill samtidigt inte som jag gör nu sjunka som satan i offpisten och mina nuvarande är rejält för mjuka och blir vobbligt och sladdiga när jag kör på.

Problemet jag har är att har ingen möjlighet att provåka skidor (bor i Köpenhamn, lite dåligt med backar i närheten). Ska till Val Thorens i februari-mars så skulle kunna prova där, fast antar att skidorna är dyrare där än hemma. Helst hade man velat ha med ett par nya skidor dit att också åka på, fast fördelen att provköra är givetvis större.
 
På många ställen kan du hyra skidor och om du sedan väljer att köpa ett par från samma butik så drar de av hyrkostnaden från priset.
(Alternativt så hyr du ett par på din alpresa och letar på rean till våren)

/M
 
Tack för ett jätte bra svar!

Jag har faktiskt funderat lite på just Legend Sultan 85 i 158, har fått bra recensioner där jag tittat runt. Är lite osäker för att gå upp alltför mycket i både längd och midja då jag är van med mina små pistskidor, fast vill samtidigt inte som jag gör nu sjunka som satan i offpisten och mina nuvarande är rejält för mjuka och blir vobbligt och sladdiga när jag kör på.

Problemet jag har är att har ingen möjlighet att provåka skidor (bor i Köpenhamn, lite dåligt med backar i närheten). Ska till Val Thorens i februari-mars så skulle kunna prova där, fast antar att skidorna är dyrare där än hemma. Helst hade man velat ha med ett par nya skidor dit att också åka på, fast fördelen att provköra är givetvis större.

Om du är en duktig åkare som åker aggressivt så kommer du vänja dig efter ett par åk. Jag åker själv på Dynastars pro rider, 184 cm och 100 mm breda (jag är 173 cm, åker avancerat och är rätt tung). De går dock som tåget även i pisten; absolut inga problem och jag skulle snarare kunna tänka mig att gå upp i längd.

Men det är svårt att råda på ett forum; jag tror dock att sultan 85 är en skida som skulle passa dig utmärkt utifrån vad du beskrivit. 85 mm bredd är "lagom" även om trenden har varit att allroundskidorna blivit bredare och bredare; 100 mm som tidigare betecknades som riktiga fetingar är idag ganska allround. När det gäller längden så kan som sagt en längre skida paradoxalt vara mer lättåkt, beroende på åkstil, vikt etc. 158 cm är nog inte fel för dig, men det är mycket möjligt att du skulle trivas med snäppet längre också.

Det bästa sättet är som sagt att prova. Granboms förslag är inte dumt heller.

Köpenhamn.. då har du Vallåsen inom räckhåll och de har öppet just nu. Även om det är en liten skitbacke så skulle du teoretiskt ha möjlighet att testa skidor där. För övrigt så har alpingaraget öppnat i Helsingborg nyligen.

http://www.alpingaraget.se/
 
...
Det bästa sättet är som sagt att prova. Granboms förslag är inte dumt heller.

Köpenhamn.. då har du Vallåsen inom räckhåll och de har öppet just nu. Även om det är en liten skitbacke så skulle du teoretiskt ha möjlighet att testa skidor där. För övrigt så har alpingaraget öppnat i Helsingborg nyligen.

http://www.alpingaraget.se/

Tackar...! Mina förslag är oftast väldigt bra... ;)

Ulricehamn är enligt mej den bäst skötta anläggningen här nere och de har "mycket" snö just nu. Det verkar vara ett populärt resmål för danskarna, det går bussar från Köpenhamn.
De har en skiduthyrning men jag vet inte vilka märken de har.

http://www.uc-skidcenter.se/

/M
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
magda_ Hyra eller köpa slalom skidor till barn Skidor allmänt 7
nenonen Bärrem till skidor Skidor allmänt 11
Foss Hjälp! Skidor till nybörjare Skidor allmänt 8
Fjorr Skidor i Grövelsjön under mellandagarna. Skidor allmänt 5
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Köpa skidor på nätet Skidor allmänt 7
suxxid Åka skate på klassiska skidor Skidor allmänt 18
fonkymon Vallning begagnade skidor Skidor allmänt 33
jossepanna Måste man ha olika sorters skidor, för vandring och utförsåkning? Skidor allmänt 17
Marcurious Rullskidsbindning på vanliga skidor? Skidor allmänt 6
Kalle-j Vilka skidor för dragträning med Alaskan Malamute Skidor allmänt 7
jffoto Vad ska jag ha? Snöskor eller skidor? Skidor allmänt 19
Maagnus Åka skidor i maj Skidor allmänt 1
majjen Nej inte skidor men snöskor Skidor allmänt 1
Everestbc Bärrem skidor Skidor allmänt 4
Callmepg Hjälp med längd på skidor Skidor allmänt 4
Avslutat Medlemskap 201709 Vallatejp på vallningsfria skidor? Skidor allmänt 22
malaurin Längd på skidor? Skidor allmänt 4
moa_k40 ta bort skyddande vax på nya skidor? Skidor allmänt 2
aksello vart kan mam åka skidor i sverige vecka 44, slutet oktober Skidor allmänt 5
idamartinssons Engelberg 2013 Skidor allmänt 4
joanna TILLFÄLE! Plats ledig på Årelägret under sportlovet! Skidor allmänt 0
Christer61 Ta med skidor på cykel Skidor allmänt 15
pikequeen Ställa in begagnat köpta skidor Skidor allmänt 12
abjor Hyra skidor - Snowrental? Skidor allmänt 0
randproject Bygger skidor i garaget! Skidor allmänt 6
jela längd på skidor? Skidor allmänt 1
DanielLin Nya skidor, längd + bredd Skidor allmänt 6
flanell vad är detta för skidor?? *bild finns Skidor allmänt 10
gb Skidor i Bulgarien Skidor allmänt 0
styrmanstake När "ska" man börja åka skidor med sina barn? Skidor allmänt 21
Staffan Andersson Eko-skidor Skidor allmänt 3
arctichenk Handla skidor från Tyskland? Skidor allmänt 6
scruler Åka skidor i Kanada och jobba... Skidor allmänt 3
Bo L För mjuka skidor? Skidor allmänt 6
CarolinaO Knäont och skidor! Skidor allmänt 6
annajoh Skidor på nätet Skidor allmänt 9
wintermania skidor åt tjejen, hjälp!! Skidor allmänt 2
Charlotte_LL På skidor i Libanon Skidor allmänt 5
Massse köpa skidor från tyskland, vart, bra? Skidor allmänt 1
nr23se köpa skidor i luleå Skidor allmänt 5
olaka Åka skidor med meniskskada? Skidor allmänt 3
smen Hyra skidor/snowboard i Hafjell Skidor allmänt 1
tjuvkil Var skall jag hyra skidor i Sälen? Skidor allmänt 3
marcusen Invallning av nya skidor. Skidor allmänt 2
Bylund Vilka skidor gäller nu vinter? Skidor allmänt 9
cotterskog Hälsporre & skidor, funkar det?? Skidor allmänt 2
rihckard Head Cyber X90 - skidor? Skidor allmänt 1
Cinzano Vilka skidor? Skidor allmänt 6
capman Vilka skidor? Skidor allmänt 1
pajaflow skidor för första gången Skidor allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.