Skidor till Keb

Hej, jag är medveten om att det säkert diskuterats mycket om turskidor här innan, men i i vilket fall:

Jag är en nybörjare och skulle vilja ha ett par skidor som fungerar fint och inte kostar alltför mycket.
Funderar på att köpa Fischer Outbond Crown-skidor och någon salomonbinding på Stadium. Tror ni att denna utrustningen fungerar?(ska åka i trakterna kring keb). Känner inte att jag är förmögen nog att köpa dyrare grejor på naturkompaniet, men är det stor skillnad så kankse det kan vara värt det. Vad tycker ni jag ska köpa för nåt? Eller bör man satsa på andra typer av skidor om man ska åka vid Kebnekaise? Kom gärna med förslag

Hej
Nog för att jag bott i Kiruna hela mitt liv, men har aldrig tagit mig upp på toppen av Kebne, men lär väl hända nån sommar här framöver.

Har däremot en gång åkt skidor tur och retur Nikkaluokta-Kebnekaisefjällstationen över dagen, med helt vanliga klassiska skidor. Dock fick man för det mesta åka på skoterspår, preparerade skidspår var det dåligt med. Vi åkte i april och då hade det redan börjat smälta i dalen, så ibland fick man åka över vattenpölar och sånt.

Antar att någon annan kan komma med bättre förslag om vad du bör ha för skidor då jag inte har någon vidare rutin av sådana prylar. Men rekomenderar dig iaf att åka skoter-transport till fjällstationen, har för mig att det kostade några hundra kronor med Nikkaluokta-Sarri AB. Idag har vi människor ju inte helt obegränsat med tid, och att åka till fjällstationen19km från nikkaluokta) känns nästan lite onödigt, relativit dåligt att åka, och jag rekomenderar dig ta den tiden och energin att åka mot Singi, Huvki från fjällstationen istället, lungnare och mer avsides.

Sen kan de nog vara bra med info om hur du/ni ska bo, hur lång tur, när, om du planerar att använda skidorna senare osv.. Blir lättare att ge god råd då.

mvh

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Längd

Jo jag ska jobba en hel säsong på fjällstationen och har förstått att man troligtvis kommer behöva 2 par skidor. Ett par för längre turer på under lite flackare förhållanden och ett par att bestiga och åka nerför berg. De sistnämnda har jag tänkt hyra (randonné) för att sedan kanske köpa ett par som passar.Dock skulle jag gärna vilja ha ett par längdskidor för ospårad terräng. Jag har nästan bestämt mig för de nämnda skidorna på stadium (se ovan)men vet inte vilken längd som passar. Jag är 170cm och väger 65kg och vill inte köpa grisen i säcken. Vad för binding bör man ha, kraftigare än klassisk antar jag?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips