Skidor & Skridskor, samma pjäxa?

Anders funderar: Åh vad kul det är med långfärdsskridskor som jag precis börjat med. Men man borde nog ha skönare pjäxor... Kanske ett par läderkängor med fyrkantig front som skulle passa på skridskorna.

Samtidigt, i en annan del av hjärnan: Eftersom jag ska flytta till Östersund snart så blir det nog en del turskidåkning. Utrustning till det måste jag ju köpa förstås. Hmm....det kommer att kosta en del. Skidor, stavar....pjäxor...

Blixten slår ner: Men, tänk om man kan ha samma pjäxor till långfärdsskridskorna som till turskidorna? Det borde väl funka, eller...? Fast man kanske inte längre åker turskidor med bindningar för sånna där fyrkantiga pjäxor, vad vet jag....

Jag måste nog fråga någon som vet: Vad tror ni, kära forummedlemmar? Är det en bra idé? Eller borde jag öppna lädret och köpa två par pjäxor?

//Anders

Absolut, klart du kan ha samma pjäx till turskidan och långfärdsskridskon. Gäller bara att välja samma typ av bindning till skridskon och turskidan.

Jag kör med BC NNN och ett par Alpina BC1550 (måste vara en otroligt vanlig kombination :) )

Välkommen till Jämtland Föresten!

/m

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
jag har ett par smalare längdskidor för spår och ett par något bredare som funkar hyfsat både på tur och i spår + ett par lundhags nordic långf skridskor.

salomon SNS på allt och två par pjäxor en mer racebetonad och en rejälare. nu har jag inte åkt så mycket på skridskorna, men hittills har det funkat klockrent.

ska man iväg nånstans tar man med det som det är störst chans att man får användning för, sen kan man växla därimellan.

nu är iofs ena paret pjäxor lite små och allt är ju alltid inne i en ständig förändrings/ föryngringsprocess så det kan ju hända att man bryter konceptet.

men vad jag vet är det väl samma hål-mönster både för rottefälla och SNS så det är väl inte hela världen om man behöver byta någon bindning. på skridskorna är det ju inga som helst problem, som sitter ju med vanlig gängad m5, eller om det var m6.

hur som helst, klockrent är det i alla fall att kunna växla.

när jag gjorde mina inköp var SNS det dominerande systemet, vad det ser ut nu, bla med fischers övergång till rottefälla skulle jag nog hållt mig till det sistnämnda.

kanske ska tillägga att mitt utgångsläge i första hand var att hitta bra grjer att köra i spår med.

har man långfärdskridskor / "riktig" turåkning som huvudintresse kanske man ska ha rejälare bindingar!?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips