Skidor i Sthlm

Hej!

Jag har nyligen flyttat till Stockholm och har så sakteligen börjat fundera på om det går att åka skidor här på vintern. Vart ska jag ta mig för att åka längd?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Nja..tyvärr, i så fall, bor jag uppe på Gärdet. Men på nåt sätt tar jag mig nog dit det finns utrymme att åka, och snö det önskar jag mig..=)

prova skärgården

Nja skämt åsido men bor själv på Lidingö och här finns det i mån av snö preparerade spår,Bla annat på golfbanan och om det blir jysta isar så e det bra och ränn fritt på norra sidan av ön.

Ha det bättre...

Preparerade spår?

Vill du köra i bra preparerade spår så har inte Stockholmstrakten så mycket av den varan men på golfbanorna så går det att åka hjälpligt även vid små snödjup.

Men det går ofta att köra på bredare gångvägar, skogsvägar t ex på Järvafältet, kring Hellasgården, ut mot Saltsjöbaden ner mot Tyresta etc. Inga bra spår jämfört med Dalarna och Norrland men fin natur. Nere vid Handen där det finns en skidklubb kan det nog finnas lite bättre spår och där kör de t o m med konstsnö har jag läst.

Det talas om inomhusåkning vid Fliesbergs i Bro.

Tror att frågan varit uppe tidigare. Kör en efterlysning när snön har kommit så kan du få lite aktuella uppgifter.

Thure

skogstösen; sa:
Nja..tyvärr, i så fall, bor jag uppe på Gärdet. Men på nåt sätt tar jag mig nog dit det finns utrymme att åka, och snö det önskar jag mig..=)
I Haninge finns det ett spårsystem (Rudan). Vid god snötillgång är det riktigt bra, annars är det konstsnö som gäller (och då kan det vara trångt i spåren). Spåren ligger strax intill pendeltågsstationen (3 min promenad) så det är rätt så smidigt, från Gärdet tar det nog 1 timme dörr-till-spår.

Mvh
Anders

Passa på då det finns snö!

Här brukar jag åka då det finns snö!
Rudan (Haninge)
Hellas (Nacka)
Ursvik (Solna?)
Ågesta golfbana (Farsta)

Annars har jag mer och mer lärt mig uppskatta "tur" skidåkning sedan jag flyttat ned till Stockholm. Att ta på sig vardagsskidorna och bara ge sig ut på stigar och sjöar (havet då det funkar. Har bla gjort fantasktiska turer på havet nära stan i Nacka). Leka lite skidorienterare liksom. Strunta i att spåren inte alltid är perfekta...

Annars är det ju liksom skridskor som är grejjen här i Stockholm...

[Ändrat av Anders.Appelqvist 2005-09-12 kl 09:03]

Nu har jag iaf lite koll på vart man kan ta sig, ifall det nu blir snö i vinter, det ska nog ordna sig! O så får jag väl lära mig åka skridskor =) Som Lulebo är man inte allt för van vid det väder som är här nere. Får lära mig nu! Tack för tipsen!

Flythjälp sällskap mm

Nordesjö; sa:
Jag vill rekommendera att åka på isen runt Kungsholmen.
Mest för att det ser så förbaskat mysigt ut med skidspåren när jag promenerar till jobbet :)

Kanske en lite lättsinnig uppmaning. Genom att spåra ut på isarna mitt i stan lockar man ut personer osm inte kan bedöma issitationen. Det finns ett flertal luriga strömställen runt Kungsholmen där isen kan underfrätas trots åtskilliga minusgrader.

Psykologiskt verkar många känna trygghet på snötäckta isar trots att dessa är betydligt lömskare än snöfria isar.

Med flytväst isdubbar räddningslina och sällskap kan du nog åka skidor runt Kungsholmen men räkna med bad.

Thure

Re: Re: Flythjälp sällskap mm

Nordesjö; sa:
thureb; sa:
Kanske en lite lättsinnig uppmaning.

Inte alls.
Jag gjorde bedömningen att jag kunde ålägga folk på detta forum att själva avgöra om (och med vilken säkerhetsutrustning) de ska ge sig ut på isarna. :)

Framgår inte direkt i ditt första inlägg.

Mälarens utlopp genom centrala stan är att betrakta som en älv med lugnvatten och strömställen. Lurigt även för erfarna isbedömmare då förhållandena ändras radikalt när man stänger eller öppnar dammluckor respektive vid väderomslag.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips