Skidguide i alperna

Hej!
Jag har jobbat tre säsonger som skidguide i alperna och kommer ihåg hur svårt det va att få bra information och tipps om jobbet. Det gällde allt från vad jobbet faktiskt innebär till om man behöver ta med sig en svensk osthyvel ner till alperna.

Hör av dig om du är sugen på att jobba en säsong (blir lätt fler eftersom det är världens bästa jobb) och har några frågor om allt mellan himmel och jord!

/Caroline

Hejsan Caroline,

Schysst att du erbjuder att dela med dig av dina erfarenheter. Jag är sugen på att ta en säsong i Österrike men vet inte var man ska börja. Jag har ingen skidlärarutbildning eller så men skulle tänka mig att jobba som liftskötare eller dylikt. Har du några tips på ev andra liknande jobb eller var man ska börja leta etc.

Tack på förhand.

Henrik

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tja!
Jag är rätt så sugen på att dra iväg bara ett par veckor över jul och nyår och jobba som lite avkoppling från studierna. Jobbar just nu som dykinstruktör här i Sverige så jag är van vid att lära ut men har dock ingen tidigare erfarenhet att guida eller lära ut skidåkning. Pratar engelska nästan flytande och lite tyska. Inte tillräckligt för att hålla kurser men tillräckligt för att göra mig förstådd.

Med tanke på den korta tiden kan jag tänka mig att göra det mesta, t.ex. men om det inte blir ett jobb med just skidåkning vill jag jobba på kvällar så man har egen tid i backarna på dagarna. Vad tror du om möjligheter till det?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips