Skidfodral på tåget

För första gången på många år planerar jag att tillsammans med en kamrat göra en stugtur Vakkotavare - Katterjåkk nu i slutet av april. Hur ska jag lämpligen förpacka skidorna på tåget? Materialet ska naturligtvis väga så lite som möjligt och inte heller ta någon nämnvärd plats. Ryggsäcken är både tung och full redan. Tacksam för tips!

Hälsn Pelle

Sy ett eget skidfodral i tunnt tyg som du packar ner i ryggsäcken under turen. Det har jag gjort och inte haft några problem på tåget.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Borde fungera som smux skriver. Man bör också se till att vassa saker som t ex stavspetsarna hålls på plats i fodralet så att de inte sticker hål och ger sig ut. Jag brukar ta en del oömma persedlar in i fodralet under tågresan och mjuka till i ändarna med dem.

gummiband

Minimalistiskt (båda sett till vikt och volym) är väl gummiband, spännremmar eller liknande. Måste man ha fordral på tåget?

Stavar "trädda skavfötters" i handremmarna kan bli handtag till skidor ihopaparade med 2 gummiband alt "skidremmar" med kardborre. Lättare och mindre än så blir det nog inte.

/Patrik

På SJs liggvagnar till övre Norrland finns skidställ i ändan av vagnen. Går också att förvara skidor på golvet i kupén under lägsta britsen. SJ vill att skidor förvaras i plast eller tygfodral men verkar inte gnälla om paketet sitter ihop med remmar eller liknande.

Thure

Jag har alltid spänt ihop skidor och stavar (så att trugorna sitter vid skidspetsarna) och dragit en påse över toppen så alla vassa delar försvinner. Har aldrig varit med om att någon har klagat, varken SJ eller medpassagerare. Det viktigaste är ju att skidorna inte kan stickas eller rivas eller fastna i något.

//J

Jag har alltid spänt ihop skidor och stavar (så att trugorna sitter vid skidspetsarna) och dragit en påse över toppen så alla vassa delar försvinner. Har aldrig varit med om att någon har klagat, varken SJ eller medpassagerare. Det viktigaste är ju att skidorna inte kan stickas eller rivas eller fastna i något.

//J

Jo, det är så jag gjort. Spänt ihop skidor med stavarna med några spännremmar och sedan trätt en tunnt egensytt tygfodral över paketet. Tror inte fodralet väger mer än ca 100g och i botten har jag sytt en tvärgående kanal så jag kan stänga fodralet med ett snöre+snörlås (som en packpåse i nylon).

Har aldrig varit med om att någon har klagat, varken SJ eller medpassagerare.

Det har jag. En mycket nitisk konduktör hade synpunkter på mitt vinterbagage (X2000). Skidorna var dock förpackade enligt föreskrifterna, annars vet jag inte vad som skulle hänt. Förr eller senare stöter man på någon personal som har bestämt sig för att tolka reglerna på striktast möjlig sätt.

En annan mer heltäckande variant kanske kan vara två sopsäckar. Går till nöds att använda som foder i pulka eller säck under turen också.

...Efter fowwes inlägg så kanske jag borde tänka om :)...

//J

Har åkt ett antal gånger och har man bara ordning på sina grejor samt ställer dem i skid/pulk/baggagefacket eller ännu hellre lägger dem på golvet under britsarna i sin sovkupé så går det fint utan fodral. Räcker med två remmar som några skriver.

Tack alla för konstruktiva förslag! Jag blir imponerad över engagemanget! Hoppas att även någon annan haft nytta av informationen.

Hälsn Pelle

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips