Skidbindning för turåkning.

Tackar för hjälpen

Riva 3 kan ev passa, annars var förslaget
att köpa ett par loppisskidor och ta bort
bindningarna ett bra förslag. Nato bindningarna
ser ut som något som användes av Nansen eller
Amundsen. Jag ska nu smörja in pjäxorna med
min ryska dundersmörja så dom blir vattentäta
i väntan på skidsäsongen.
 
BAX; sa:
Dom vill alltså ha 1100 spänn för Kungens gamla hederliga bindning. Otroligt!
Nja, det hade väl varit NATO 100. Åtminstone var mina bindningar på vitablixten av läder, inte wire.

NATO 100
Nato100.jpg

NATO 98 (Riva 1)
NatoM98.jpg


Men det var fortfarande dyrt... :(

/Patrik
 
NATO M98

Det är mycket riktigt rottefellas NATO M98 jag avsåg när jag skrev mitt första inlägg i denna fråga.

Denna är INTE att jämföra med "vita blixten original", bland annat därför att det som det framgår av tidigare inlägg inte är läderremmar utan en form av vajer i bindningen.
Vidare så saknar NATO-bindningen den läderrem som skulle spänna fast tådelen av kängan i bindngen, istället är det inbrutna kanter på tådelen som håller fast kängan och detta funkar mycket bra!

Jag har själv storlek 45 och använder bland annat kronans kängor, lundhagskängor och jörnkängor. Samtliga dessa passar i NATObindgningen men endast jörnkängan passar i kron-bindningen eftersom den har en "skidkrok" framför tån.

Vill du ha en bindning som passar till i stort sett alla känngor så är NATO-bindningen mycket funkis.

/
Erik
 
Slopa naton!

Precis som herr Alvehus skriver är det lätt hänt att spännet på Riva 1 (nato-bindningen) far upp om det bara får en liten kyss. Det fick jag verkligen erfara när jag fick gå ca 1 km på "över-is" som inte bar och tappade skidorna ett otal gånger pga. att isen knäppte upp bindingarna. Klent!

/Per
 
Re: Loppis

Anders.Appelqvist; sa:
Loppmarknader, fyndbodar, myrornas etc brukar vara en veritabla guldgruvor om man vill hitta gamla skidbindningar. Om du inte vill skaffa nya pjäxor/bindningar borde du kunna hitta ett par kabelbindning (+ skidor) för typ 100:- på vilken loppis som helst...

Kom att tänka på denna tråd när jag var på rödakorsets butik i Östersund idag.

De sålde KABY kabelbindningar från Edsbyn i originalkartong. Bindningen var av den sorten där man kan justera bredden på tådelen och där man viker kabelspännaren mot sig, dvs mindre risk att den går upp. Bindningarna är alltså helt nya. Skruvarna inplastade fortfarande.

Priset 5:- per par men då tillkommer 5:- för vajrar.

Det fanns en enklare modell också och där ingick vajrarna för 5:-.

Det fanns också underbara klassiska "tåklämmarbindningar" med sixten Jernberg på kartongen. Silva var det som var tillverkare av denna bindning. Kanske något för samlaren.


Jag upptäckte just att det stod storlek 35-38 på kartongentill mina bindningar... Visste inte att de gjordes i olika storlekar. Det ser ut som om de skulle kunna passa en nordic-normsula och storleken var överkryssad så den kanske inte gäller. Får kolla om jag kan få byta dem, om det finns några med annan storleksangivelse.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snömos Skidbindning till M90 gummistövlar? Turskidåkning 3
Aragorn Skidbindning Turskidåkning 2
TordWullt Rundtur Riksgränsen-Alesjaure-Abisko möjlig nu? Turskidåkning 10
cyklariskogen Köpa/montera bindningar för turåkning (Stockholm) Turskidåkning 1
pajaflow Grövelsjön och turåkning med barn Turskidåkning 7
Askel Turåkning för nybörjare, var? Turskidåkning 3
ErikaJ Turåkning Hundfjället Turskidåkning 0
aksello Pjäxor för Turåkning och långfärdsskridskor Turskidåkning 1
jooose Nybörjarfrågor om turåkning Turskidåkning 13
k elias Längd- och turåkning nära tåget? Turskidåkning 11
niklaz Lite bredare skidor för jakt och turåkning i fjällen - tips tack Turskidåkning 5
Melkor Blandade frågor om turåkning Turskidåkning 3
MarieC turåkning i Stockholm med hund Turskidåkning 7
Uboat Vilken telemarkspjäxa för turåkning? Turskidåkning 2
Crimper Jämtland i februari Turskidåkning 0
L.A. Klädsel vid turåkning Turskidåkning 4
piaea Nybörjare på turåkning - Tips Turskidåkning 1
johan5588 Längd på stavar för turåkning ? Turskidåkning 13
bigfoot Turåkning runt Stockholm? Turskidåkning 9
hansthomas Frågor inför turåkning Turskidåkning 10
Calle_sthlm Byxor vid turåkning? Turskidåkning 4
Erkjoh Turåkning/Toppbestigningar runt Sylarna Turskidåkning 0
rannugg Turåkning utan framtid Turskidåkning 19
hk-boden Bra bindningar för turåkning Turskidåkning 4
ala Lina för turåkning Turskidåkning 0
Turåkning i Orsa Turskidåkning 1
Antero Turåkning kring Storulvån Turskidåkning 1
Turåkning i Sälen Turskidåkning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.