Skavsårsfria kängor?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Re: compeed

epix; sa:
..kommer inte ihåg varför men jag tror att det har att göra med att huden inte kan andas genom compeed.

Já Jäklar, var det inte det man hade på känn! Så klart problemet är att det saknas ett membran! ;)

/Per

tigertamjaren; sa:
thomasj; sa:
Ok nu tänjer vi liite i tråden...
Vem var denne Bert j?

Spelar du vidare under täcket Masse? Är det du? ;)

Fatman Juhlin: En minst sagt argsint debattör...

/ G

Väl ute i periferin så hittar man Bert Juhlin i Tigerns länkar, en ilsken man i sina bästa år.. Jag vet inte om vi saknar honom eller inte. Tyvärr så verkar det som de allra färgstarkaste personerna inte har någon uthållighet.. Jag menar, Utmanaren gick ut hårt men försvann snabbt.. Det e ju kul när någon kommer hit och ruskar om liken..fniss

Diabetes och compeed

Är det någon som VET varför man inte ska använda Compeed när man har diabetes?
Är det helt enkelt därför att man som diabetiker ofta har försämrad blodcirkulation i fötterna och därför inte alls ska syssla med egenvård av öppna skavsår? Att man ska kontakta läkare istället för att lappa själv?
Eller är det nån egenskap hos Compeed i sig? Att de är smärtstillande och därför förstör förmågan att kolla sig själv?

Prova!

Jag är inne på mitt tredje par kängor under mindre än 10 år.
Först hade jag ett par mycket hårda Lundhags och därefter ett par Meindel som var allt för smala i tårna. I dag är jag innehavare av ett på Haglöfs Lupis Q och med noggrann omplåstring och bra strumpor har det gått över förväntan.
Prova prova prova! Foten måste passa i kängan, det är det som är nyckeln!

För mig funkar det att "vaddera" tex hälen med compeed och sedan tejpa över med leuko som ett "slitskikt" om jag vet att jag kommer att gå långt och riskerar att slita mycket på fötterna.

För övrig är det möjligt att få blåsor i strumplästen! Idogdt övande av slängpolska kan till exempel ge denna tråkiga effekt!

Lycka till!
/Lina

Re: Diabetes och compeed

Nordesjö; sa:
Är det någon som VET varför man inte ska använda Compeed när man har diabetes?
Är det helt enkelt därför att man som diabetiker ofta har försämrad blodcirkulation i fötterna och därför inte alls ska syssla med egenvård av öppna skavsår? Att man ska kontakta läkare istället för att lappa själv?
Eller är det nån egenskap hos Compeed i sig? Att de är smärtstillande och därför förstör förmågan att kolla sig själv?

Ingen aning, men det vore kul att veta. Ska se om jag kan kolla upp detta, återkommer då. Apotekets hemsida ger följande info om Compeed:

"Har du diabetes eller på annat sätt nedsatt cirkulation och känsel, ta kontakt med läkare för att få råd"

Jag tror de syftar på rådgivning, diabetiker kan nog inte få Compeed gratis genom läkarna... :)

//johan

Jag tycker Thomas inlágg var sympatiskt och tänkvärt, och gratulerar dig till detsamma, samt till ett tydligen lyckat kängköp! Ett tips sâ bra som nàgot!

Men som sâ mànga sagt: det finns mànga slags kängor och mànga slags fötter, sà det básta är naturligtvis att var och en provar sig fram själv. Hàller man sig sedan till de renomerade márkena, och kängan passar, sâ skall nog resten lösa sig

Eder ödmjuke tjänare / Malindo

Meindl

Jag och tjejen gick 12 mil runt i Keb området förra sommaren och jag har ett par Meidl Island varför jag rekommenderade henne att skaffa samma kängor. Sagt och gjort, hon köpte ett par Meidl Island Lady och var supernöjd!! Inte en antydan till skavsår.

Vi hade en tunn socka innerst och en tjockare utanpå av märket Bridgestone om det nu spelar någon roll.

Så vi är två nöjda Meindl ägare, rekommenderas!

//Uffe

Compeed, hemligheten

Jag får väl avslöja hemligheten med Compeed. Compeed och de andra hyrdokoloida (betyder typ: drar till sig vatten) förbanden har en otippad ingrediens: honung. Det är säkert någon specialhonung, men i stort sett är det den vanliga bisorten. Om en diabetiker sätter på ett Compeedplåster, kan blodsockernivåerna bete sig konstigt, varför de ska undvika dem.

Faktum är att man kan känna en viss söt doft om man luktar noga på en oanvänd Compeedplatta. Vad en använd luktar ska vi inte gå in på...
[Ändrat av apoe 2004-03-24 kl 21:14]

Re: Compeed, hemligheten

apoe; sa:
Compeed ... har en otippad ingrediens: honung.
Om en diabetiker sätter på ett Compeedplåster, kan blodsockernivåerna bete sig konstigt, varför de ska undvika dem.

Menar du verkligen att honung som smetas på kroppen går in i blodomloppet? Låter crazy.

Enligt modern, som är diabetessköterska, är problemet att dåligt skött diabetes (höga blodsockernivåer) skadar nerverna, vilket oftast märks först på att man får sämre känsel i fötterna. Därför känner man inte om man får skavsår, om skavsårsplåser lossnar eller sitter fel, osv. Därför ska inte diabetiker hålla på med den typen av egenvård, som ju går ut på att plåstra och sen gå på som vanligt. Dessutom innehåller dessa plåster smärtstillande, vilket ju ännu mer förstör förmågan att känna av skavsårsproblem.

Men det kan ju vara en kombination av olika faktorer. Honungsgrejen hade jag inte hört förut.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips