Skattepengar till räddning? (var "Olycka på Keb igen")

Visste inte riktigt var jag skulle lägga det här men det är ju trots allt alpinism (iaf östa leden) även om det knappt är värt namnet.

10:42 Två skadade i klätterolycka

Två personer i 20-årsåldern skadades vid en klätterolycka på Kebnekaise i Lapplandsfjällen i morse. Fjällräddning och helikopter är på väg för att undsätta de två, som fallit och därefter fastnat på en klipphylla. (TT)

Det irriterar mig lite grand när vi skattebetalare får stå för notan när naiva personer underskattar fjällen. Tyvärr hör det ju inte till ovanligheterna.
 
Det irriterar mig lite grand när vi skattebetalare får stå för notan när naiva personer underskattar fjällen. Tyvärr hör det ju inte till ovanligheterna.
Det är ju faktiskt ännu värre i trafiken där man får fri sjukvård även om man brutit mot lagen och kört för fort. Att klättra i fjällen är ju inte ens olagligt...

Hoppas att de inblandade kommer till sjukvården utan att någon i räddningsstyrkan skadas.
 
Visste inte riktigt var jag skulle lägga det här men det är ju trots allt alpinism (iaf östa leden) även om det knappt är värt namnet.



Det irriterar mig lite grand när vi skattebetalare får stå för notan när naiva personer underskattar fjällen. Tyvärr hör det ju inte till ovanligheterna.

Ingenting talar väl vare sig för att det gäller östra leden eller naiva personer.
 
Ingenting talar väl vare sig för att det gäller östra leden eller naiva personer.

Nej utifrån TT-meddelandet får man ju helt enkelt dra sina egna slutsatser. Själv ser jag framför mig några Stockholmare som klantat till det på toppen efter att ha snubblat upp i kängor för 999 på Stadium. Men det kan ju naturligtvis lika gärna vara helt fel.

Mod kan ju stänga tråden då det tydligen redan finns en dito i en bättre vald kategori.
 
Lite väl fördomsfull tråd det här tycker jag. Olyckan inträffade kl 06 på morgonen. Ska vi fortsätta med fördomarna så tror jag faktiskt att naiva storstadsbor med Stadiumkängor fortfarande ligger och sover då. Fakta först - döma sen (om det nu är nödvändigt)
 
Lite väl fördomsfull tråd det här tycker jag. Olyckan inträffade kl 06 på morgonen. Ska vi fortsätta med fördomarna så tror jag faktiskt att naiva storstadsbor med Stadiumkängor fortfarande ligger och sover då. Fakta först - döma sen (om det nu är nödvändigt)


Jag måste säga att du har absolut rätt. Till mitt försvar vill jag dock inflika att jag gick på tiden som TT dragit iväg sin blänkare, vilket var 10.42. Då skulle ju trots allt min något förhastade dom kunnat vara någorlunda mer korrekt.
 
Bultar som lossnat ur berget verkar ju inte riktigt som klättrarnas fel är min reaktion....... finns ju andra kända klättrare som gjort liknande grejer med värre resultat exempelvis Göran Kropp.
 
Det irriterar mig lite grand när vi skattebetalare får stå för notan när naiva personer underskattar fjällen. Tyvärr hör det ju inte till ovanligheterna.

Har du själv provat att klättra i svenska lapplandsfjällen? Min begränsade erfarenhet är att det är svårt, löst och jävligt, och lätt att komma fel. Själv hyser jag viss beundran för dom som håller på med sånt.

Fjällräddningen kommer högt på listan över vad jag tycker det är vettigt att betala skatt för.
 
Klättrade i träd igår med ett par timberland för, hör och häpna. 899kr!
Tur jag inte ramlade ned för med så billiga skor kan jag ju inte vara berättigad till sjukvård finnansierad av skattemedel. J*****t konstig diskussion. :/
 
Klättrade i träd igår med ett par timberland för, hör och häpna. 899kr!
Tur jag inte ramlade ned för med så billiga skor kan jag ju inte vara berättigad till sjukvård finnansierad av skattemedel. J*****t konstig diskussion. :/

Jag vet inte vilken diskussion du refererar till men så vitt jag kan se är det ingen som påstår att kängornas pris avgör på något sätt. Det jag menade med "999 kr på stadium" var att det skulle säga något om bäraren i fråga.

För övrigt såg jag framför mig att någon stått på toppen och backat lite för långt med kompaktkameran och därefter halkat. Nu har det ju i efterhand visat sig att så inte var fallet och därför känns det lite konstigt att hänga upp sig på diverse rader som författats i blindo i ett tidigt skede av tråden.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.