Skapa gräns/synligt spår?

Har en Garmin GPSmap 60, och skulle vilja lägga in några fastighetsgränser och biotopskyddsgränser som man sedan ska kunna se på skärmen så man vet om man befinner sig innanför eller utanför respektive gräns. Traskade runt längs en av gränserna för att testa, fick då en track. Men jag fick den inte till att synas på skärmen... så då gjorde jag en manuell route längs tracken i MapSource och la in i GPS'en, men den syns inte den heller. Verkar skumt för när man väljer Routes / Min rutt / Show on map i GPS'en så syns en del, men inte hela, rutten... Någon som vet ett bättre sätt att göra sånahär grejer på? Eller finns denna funktionen på nyare GPS'er? Då har man ju iallafall en ursäkt att köpa en Colorado, mer än att den är häftigare :)
 
Du vill bara se någon form av linje eller polygon?

Att skapa en karta går ju..men då spelar vi i en annan division... Men ritar du en track borde de ju gå att se...
 
För Garmin är det inte alls så svårt...MEN man måste ha MPC, Garmins egna program som dom inte gärna ger till glada friluftsare...licensen lär kosta en massa pengar.
Och för att du ska göra en vettig karta så måste man ha tillgång till bra data.
Och det är svårt att göra något som är snyggare än friluftskartan....att bara attributsätta och klassa objekt tar en jäkla tid så det är värt en tusenlapp..
 
Att göra egna kartor som man lägger till och visar samtidigt som Garmins kartor är inte alls särskilt svårt för den som har lite datorkunnande.

Det finns gratisprogramvara att tanka hem från webben i vilken man enkelt kan skapa bl a polygoner. Både linjer och ytor.

Jag testade för ett par år sedan och det funkade. Minns inte vad programmen hette. Googla så finner du!

Kolla t ex:

http://www.keenpeople.com/index.php?option=articles&task=viewarticle&artid=4&Itemid=3
http://www.geopainting.com/en/
http://cypherman1.googlepages.com/home
 
Det finns en massa fina små ful-program som kan lösa det hela..tyvärr är det få som löser problem med rätt zoom-läge, placering av labels etc.

http://cgpsmapper.com/
Detta är något som funkar hyffsat...men det är bara att prova sig fram.

Dock kan det bli problem med vissa enheter om du vill tanka över en karta och redan har en karta i din enhet...
 
Ok tänkte bara uppdatera lite. För alla som i framtiden söker efter samma sak som jag gjorde så kommer här en snabbgenomgång. I mitt fall var det hela mycket simpelt, eftersom jag endast ville rita in några gränser "på kartan" så att säga, istället för att ha dem liggande som rutter/spår. Helt enkelt som t.ex. en kommungräns eller whatever. Såhär gör man då på enklast möjliga vis.

1. Ladda ner och packa upp GPSMapEdit (http://www.geopainting.com/en/). Detta program är Shareware och gratisversionen har några begränsingar som dock inte påverkar det minsta.

2. Ladda ner och packa upp cGPSMapper (http://cgpsmapper.com/). Också Shareware, samma sak här att begränsningarna i gratisversionen endast spelar roll för mer avancerade uppgifter.

2½. TA BACKUP PÅ KARTFILEN (IMG-FILEN) DU TÄNKER REDIGERA!

3. Kör GPSMapEdit, hitta den karta du vill redigera och öppna den.

4. Om du inte redan gjort det, skapa en separat GPX-fil (via MapSource) med de spår du vill rita in på kartan.

5. Välj File/Add... i GPSMapEdit, och välj din spårfil.

6. Högerklicka på de olika spåren, välj "Convert to... / Polyline". Tips: Du kan även välja Edit / Select / All tracks för att slippa sitta och markera varenda spår om du har många. Har du waypoints eller rutter gör du likadant för dem. Jag valde att kryssa i Level 1 och Level 2, det funkade ok. Detta har alltså att göra med vid vilka zoomnivåer linjerna ska synas i GPS'en, så testa dig fram. Sedan måste du välja vilken typ av linje du vill använda, tyvärr kan man bara välja mellan de fördefinierade typerna. Välj t.ex. "County/Parish border" om det är en slags gräns du vill rita in. Värt att påpeka här är att du också kan rita in polygoner/waypoints direkt i GPSMapEdit om du vill rita "på frihand". Du kan även byta namn på sjöar, hus, etc, så att namnet dyker upp istället för det gamla vanliga "VATTENYTA" eller "HUS".

7. När du har konverterat alla spår/rutter/waypoints väljer du Edit / Select / All tracks (om du endast har lagt in rutter eller waypoints väljer du givetvis inte Tracks, utan Routes eller Waypoints). Högerklicka på ett av de valda objekten och välj "Detach file". Jag är inte säker på att detta steget behöver utföras, men jag gjorde så iallafall (det stod så i leijons länk längre upp i denna tråd).

8. Välj File / Save As... och spara filen i Polish format (*.mp)

9. Välj File / Export / Garmin IMG - cgpsmapper.exe. Välj samma namn som originalfilen (DU HAR VÄL TAGIT BACKUP?) och klicka OK, då kommer det upp en ruta där du klickar på [...]-knappen och letar upp cgpsmapper.exe (som du ju packade upp i steg 2. Sedan klickar du på Run.
I detta steget stötte jag på problem, jag fick ett felmeddelande som sade "Error E038: Type of element cannot be 0". Improviserade lite och lyckades råda bot på det genom att välja Edit / Select / By type / 0x000 (Unknown). OBS! Se till så att ENDAST 0x0000 (Uknknown) är markerat - programmet kommer ihåg det du markerade senast (t.ex. County/Parish border) så se upp. Eller klicka en gång på "Unselect all"... Efter du klickat OK så tryck på Delete (alternativt välj Edit / Delete) så raderar du valda objekt. I ärlighetens namn är jag inte säker på vad som tas bort, men det verkar inte vara något viktigt eftersom allt fungerar utan det... Klicka på Save map och gör om steg 9.

Klart, starta MapSource och inspektera resultatet. Glöm inte föra över den nya kartan till GPS'en innan du ger dig ut och leker :) Lycka till!
 
Glömde nämna en annan sak som jag kom på att GPSMapEdit var användbart till, nämligen att ta bort viss överflödig information från kartor. Eftersom jag har en svartvit skärm på min GPS så ser kommungränser, församlingsgränser, vattendrag och vägar ganska snarlika ut (Friluftskartan). Och hur ofta har man (i friluftssammanhang) nytta av att veta var församlings- och kommungränser går? Enklaste sättet att ta bort alla objekt av en viss typ är Edit / Select / By type... och helt enkelt välja vilka typer av objekt man vill radera. När man är klar väljer man Edit / Delete. Givetvis har man gjort en säkerhetskopia innan...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.